L
Hej,

Som rubriken lyder: Är det bättre att montera paxfläkt direkt i ytterväggen (i mitt fall är det inga problem) än att sätta upp den i en gammal kanal med självdrag som redan finns där?

Och en liten följdfråga - är det överkurs sätta in fläkt när det redan finns självdrag eller är det konstaterat att självdragsventilation i normalfall är otillräckligt för ett modernt bad/tvättrum (innehåller tvättmaskin+torktumlare samt duschkabin).

Tack på förhand!
 
istället för en paxfläkt kan du kanske montera in en EC-kanalfläkt i den befintliga kanalen?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J Jeppenator skrev:
istället för en paxfläkt kan du kanske montera in en EC-kanalfläkt i den befintliga kanalen?
Tack för tips! Min kanal är en sån där gammal hemsk kvadratisk eternithistoria - har inte måtten i huvudet (ska rivas längre fram men nu mer akuta åtgärder på annat håll). Funkar det med EC (och Pax etc)?

Läste precis på BH att det kan vara problem att koppla fläkt på befintlig självdrag - att det då kan tränga ut genom andra ventiler på samma självdragstam i huset?
 
L Lärospånet skrev:
Tack för tips! Min kanal är en sån där gammal hemsk kvadratisk eternithistoria - har inte måtten i huvudet (ska rivas längre fram men nu mer akuta åtgärder på annat håll). Funkar det med EC (och Pax etc)?

Läste precis på BH att det kan vara problem att koppla fläkt på befintlig självdrag - att det då kan tränga ut genom andra ventiler på samma självdragstam i huset?

Ja det stämmer, beror på hur kanalerna är utförda. Går den till murstock är det inte så himla bra!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Tack för tips! Min kanal är en sån där gammal hemsk kvadratisk eternithistoria - har inte måtten i huvudet (ska rivas längre fram men nu mer akuta åtgärder på annat håll). Funkar det med EC (och Pax etc)?

Läste precis på BH att det kan vara problem att koppla fläkt på befintlig självdrag - att det då kan tränga ut genom andra ventiler på samma självdragstam i huset?
Precis. Bättre att ha en sugande fläkt (vid utloppet) om det finns fler don på samma kanal.
Om du drar ut luften genom väggen får du sätta igen kanalen så att inte tilluften kommer den vägen . Vid utlopp genom väggen får du tänka på kondensrisken och vart vattnet hamnar .
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
imported_Benno imported_Benno skrev:
Precis. Bättre att ha en sugande fläkt (vid utloppet) om det finns fler don på samma kanal.
Om du drar ut luften genom väggen får du sätta igen kanalen så att inte tilluften kommer den vägen . Vid utlopp genom väggen får du tänka på kondensrisken och vart vattnet hamnar .
Ok, ja sätta igen kanalen i badrummet kan jag ju göra, men hur löser man det på ytterväggen så att man inte får fuktproblem med panelen därute?
 
L
J Jeppenator skrev:
Ja det stämmer, beror på hur kanalerna är utförda. Går den till murstock är det inte så himla bra!
Jag tror faktiskt den gör så ...
 
Hej, jag gör en liten instickare här!

Om all min frånluft i källare går i egna kanaler tillsammans ut genom taket dvs det är inte kopplat till murstocken. Då är de inga problem att installera fler paxfläktar på frånluftskanalerna? I nuläget jag bara en paxfläkt på frånluften i badrummet på ovanvåning, den är också kopplas på samma kanaler från källare (det är en stor pelare i badrummet där ventilationen går). Det som är tänkt som frånluft blåser i själva verket in lite lite luft istället alternativt de står still.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.