Hej alla glada husbyggare!

Vi är i full fart med planeringen inför vårt bygge, Vi tänker dock komplettera med en enklare pool på vårt stora trädäck.

Så, vi undrar lite olika saker:
-Vi söker en vettig ovanjordspool, ca 3,5x7,5 m, med minst 130 cm baddjup.
-Åsikter om uppvärmning? Vi hamnar i södra uppland, håbo kommun, poolen ligger i söderläge.
-Funderar över uppvärmningsfråga som helthet, men känner att vi måste ta med poolplanerna i detta beslut. Solfångare bara för pool? Elpatron för pool och luftvärmepump för hus? Bergvärme för alltihop? Vi bygger ett Torgrim av Älvsbyhus.
-Svårt att få bygglov för en jättelik veranda (ca 140 m2 ute på landsbygden)?
-Bra och dåliga erfarenheter från poolleverantörer?

I dagsläget funderar vi över en åttakantig pool från www.jof.nu, ca 7x4,5 m, och skaffa en solfångare för ca 40 000:- för uppvärmningen. Är nu jättenyfiken på hur ni har gjort/tänker göra!


Tack på förhand!
Smiley
/Lage o Petra
 
måste man ha bygglov för veranda??
 
Bara om den ska ha tak.
 
Tack för ett fylligt svar! ;D


/LoP
 
Ingen annan..?


/LoP
 
Vi köpte vår pool (rund 8,2 m djup 1,30) här ifrån:
http://www.transmekano.se/
(ingen vacker hemsida)
Dom har genom åren visat bra vilja och tillmötesgående.
Kanske inte dom billigaste poolerna men våra har hållit i 5 år nu med massor av barnlek......... 8)
Värmer med solfångare (från samma leverantör). Tyvärr inte riktigt så stor yta som vi ville ha då taket som dom ligger på begränsar.
 
En polare till mig lade ut 400 m svart slang, ca 4-5 cm i diamaeter, på taket till sina föäldrars hus. Denna kopplade han ihop med rengöringspumpen och fick på så sätt em form av soluppvärmning.

Detta var väldigt effektivt.

/Zeb
 
Pool på veranda låter häftigt.

Innan vi köpte vårt nuvrande hus, var vi och tittade på ett hus med stor inglasad uteplats, som låg som en förlägning av vardagsrummet, det inbjöd till att ha dörrarna in till huset öppna jämt.

Där hade dom satt in ett stort bubbelbadkar (eller vad den modelllen nu kallas), uterummet låg i söderläge. Det odlades bananer bredvid bubbelbadet. Kändes rätt häftigt (I övrigt var huset ganska tråkigt). Jag blev lite fundersam efterssom precis alla ytskikti huset var alldeles nygjorda och huset var bara 5 år gammalt.

Utan att veta om mina misstankar stämmer så funderade jag som så här, uterum med regnskogsklimat från bubbelpoolen och stark sol. Öppna dörrar in i huset (ganska mörk planlösning). fuktig regnskogsluft in i huset, kondens på innerväggar och tak. Kan vara därför man målar om precis allt i ett 220kvm hus innan försäljning.

Jag skulle nog informera mig mycket om fukthantering från en pool innan jag skulle våga bygga en inomhus eller i "nära anslutning" till inomhus. Om det är ett problem så går det säkert att fixa med lämplig ventilation.
 
Ok.

Ett av problemen är ju att man inte har en aning om man satsar pengarna helt fel...

Ska man köpa dyrare pool och billigare uppvärmning?
Problem med att ha den under altanen (jäms med vill säga)?

Uppvärmningsförslaget med en svart slang är ju underbar, men kanske inte så vacker..? ;-)

Fler förslag/erfarenheter mottages tacksamt!


:)
/Lage o Petra
 
Vi värmer den här small_pool_corner.jpg med solfångare från Folkpool.

Mycket billigare, inte lika vackra men nästan lika effektiva solfångare har http://www.primastar.nu/.
Vi hade sådana först, men fick en bra deal av Folkpool i samband med ett tidningsreportage, annars hade vi haft dem kvar.

EDIT: Kolla deras kundbilder! http://www.primastar.nu/Primastar_Kundbilder.htm

Men skulle jag göra det från början idag skulle jag kolla upp möjligheten att installera en värmepump som värmer huset på vintern och poolen på sommaren.
En värmepump blir vansinnigt effektiv när det är 20+ ute..

/Fredrik
 
Stämmer även i Sollentuna.

/Fredrik
 
Ok.

Bygglov. Men det har vi redan..!

Så, hur gör vi smartast? Solfångare? Svarta slangar? Luftvärmepump (som vi kopplar från garaget)?

Tilläggas kanske skall att vi har en sluttande tomt i söderläge. Måste kanske göra en stödmur?


Mvh
/lop
 
Snabbast och billigast är nog solfångare.
Men då ska ni ha ett tak eller annan yta, i rätt läge och vinkel, att lägga dem på.

Elpatron är billig i inköp men dyr i drift.
Värmepump är dyr i inköp men billig i drift.

Har ni pengarna och tiden, skaffa värmepump.
Det ska vi så småningom.

Då kommer vi att ha både elpatron, solfångare och värmepump. Kanske ska hyra ut till någon rehabanlägggning som vill ha 37 grader i vattnet ;D

/Fredrik
 
;D
Och slänger du i en slang med tryckluft så kan du ju kalla det för ett riktigt spa! ;-)

Kul att se bilderna på hur andra har gjort. Det enda problemet är ju att de endast säljer runda pooler. Vi vill ha en avlång.

En sak som verkar viktigt dock, när man tittar på bilderna, är ju att man måste ha en rejält stor veranda för att få yta bredvid poolen!

Om vi nu bygger en pool med ca mått 7 x 4.5 m, räcker det då med en veranda på 8 x 16 m? Det känns så iaf.

Vad gäller solfångare så kommer vårt sadeltak (och även verandan) att ligga i syd/sydväst läge. Det borde ju funka att montera upp solfångare där..?


/LoP
 
LageoPetra skrev:
Vad gäller solfångare så kommer vårt sadeltak (och även verandan) att ligga i syd/sydväst läge. Det borde ju funka att montera upp solfångare där..?


/LoP
Tak i syd/sydväst är helt idealiskt. Solen är varmare på eftermiddagen, så väst är bättre än öst om man inte kan ha rakt söderläge.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.