Hej!
Är det någon som vet skillnad på elförbrukning nibe f730 vs bergvärme + FTX i nybyggt 110 m2(Norrbotten) enplanare och golvvärme? Installationen är 100-110 dyrare.
Blir det mycke kalldrag från tilluften med frånluftsvärme?
/R
 
Jag tycker det blir klart störande kallras! Speciellt i norr där det är kallare än här i Göteborg.
Bergvärme och FTX helt klart om det går. Glöm inte att isolera extra när du ändå bygger, kallras kommer ju även från fönster så tänk igenom det
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det blir klart störande kallras! Speciellt i norr där det är kallare än här i Göteborg.
Bergvärme och FTX helt klart om det går. Glöm inte att isolera extra när du ändå bygger, kallras kommer ju även från fönster så tänk igenom det
Känns som att bergvärme och FTX är värt den där extra hundringen i längden, bättre komfort och 2-3000 kwh mindre per år. Isolering blir 300 i sulan och väggar, vinden blir nog 500. Vet ej u-värde på fönster.
En kollega har nybyggt 115 m2 med 270 i väggarna och vanliga tilluftsventiler med jordvärme och en förbrukning på 8100 med hushållsel, med 80 m2 garage och luftvärmepump på 16° ytterligare 3500 kwh, tycker dom siffrorna är bra här uppe:)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag har fått upp ögonen för luft värme. Frånluft och värmeväxlare med värmebatteri.
 
Njae, frånluftsvärmepump är inte det bästa sen räcker inte ventilationsluften till för att få ut tillräckligt med värme. Man måste få extra cirkulation. Bättre då med en luft-luft värmepump och FTX.

Värmer man tilluften för mycket börjar det lukta bränt
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Bergvärme/fjärrvärme + ftx verkar vara bäst om man ser funktionsmässigt, driftkostnad och bra ventilation, sen slipper man all kondens från utedelen på en luftvärmepump, har en sådan idag och kommer 5-15 liter per dygn :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Njae, frånluftsvärmepump är inte det bästa sen räcker inte ventilationsluften till för att få ut tillräckligt med värme. Man måste få extra cirkulation. Bättre då med en luft-luft värmepump och FTX.
Är det du som bygger passivhus? Spännande!

Värmer man tilluften för mycket börjar det lukta bränt
 
Ja jag bygger passivhus. Fast det är ju egentligen inte passivt ;)
 
  • Gilla
Ricke670
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja jag bygger passivhus. Fast det är ju egentligen inte passivt ;)
Kör du med luft/vatten? Funderar lite på hur det funkar? Mycke ljud och kondensvatten från utedelen?
Kanske räcker med en sån, FTX solceller för merkostnaden av ett borrhål☺ taket står rakt i söder.
 
Kör REC VP, luft-vatten värmepump och FTX. precis fått den installerad. Inne låter bara FTX fläkten lite i tvättstugan och man kan höra en reglermotor ibland för vattnet till värmepaketet för ventilation (värmare+ac)

Ute har pumpen ett tråg som samlar upp kondensvatten och ett rör till dagvattnet. Låter väldigt lite, jag hör inte kompressorn som är väldigt tyst utan det ljud som hörs är från fläkten endast. Låter som en nyavstängd bil på sommaren ungefär, inte alls farligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör REC VP, luft-vatten värmepump och FTX. precis fått den installerad. Inne låter bara FTX fläkten lite i tvättstugan och man kan höra en reglermotor ibland för vattnet till värmepaketet för ventilation (värmare+ac)

Ute har pumpen ett tråg som samlar upp kondensvatten och ett rör till dagvattnet. Låter väldigt lite, jag hör inte kompressorn som är väldigt tyst utan det ljud som hörs är från fläkten endast. Låter som en nyavstängd bil på sommaren ungefär, inte alls farligt.
Har du någon erfarenhet av solceller? Vad skiljer scop på luft/vatten och nibe f750?
Vad förbrukar pumpen per dygn vid 0°?
 
Min drar väldigt lite iom att jag har passivhus.
Eftersom Frånluftsvärmepump kör ventilation också så går det inte att jämföra rakt av men Cop är likvärdigt, men en frånluftsvärmepump får ökat värmebehov jämfört med en luft-vatten värmepump och FTX eftersom FTX ventilation sparar in på värmeförlusten genom ventilationen.

Uppskattar att luft-vatten + ftx sparar ca 2000kWh per år i en medelvilla jämfört mot en F750. Sen har FTX fördelen att kunna värma/kyla tilluft där vid frånluft får man ofta nöja sig med kallras från friskluftsventiler.
Bergvärme sparar ju ytterligare jämfört mot luft-vatten
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min drar väldigt lite iom att jag har passivhus.
Eftersom Frånluftsvärmepump kör ventilation också så går det inte att jämföra rakt av men Cop är likvärdigt, men en frånluftsvärmepump får ökat värmebehov jämfört med en luft-vatten värmepump och FTX eftersom FTX ventilation sparar in på värmeförlusten genom ventilationen.

Uppskattar att luft-vatten + ftx sparar ca 2000kWh per år i en medelvilla jämfört mot en F750. Sen har FTX fördelen att kunna värma/kyla tilluft där vid frånluft får man ofta nöja sig med kallras från friskluftsventiler.
Bergvärme sparar ju ytterligare jämfört mot luft-vatten
Tack för infon. Tror att man satsar på nibe 2120, FTX och ett 3 kw solcellspaket så borde årsförbrukning nästan täckas av solcellerna som man kan utöka senare. Blir mest troligt ett 1 plans hus på 110m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.