Hej!

Jag har en gammal ventilationstrumma som är klädd med kakel, puts och slutligen eternit. Trumman är ca 3 meter lång och jag skulle behöva riva den. Jag är medveten om att eternit är mycket ohälsosamt när det bryts, gör sönder. Dammet innehåller asbest.

Nu är fråga hur jag löser detta. Är det säkert att köpa en bra mask och knacka bort trumman så försiktigt som möjligt eller hur bör jag gå till väga?

Tack på förhand.
 
Eternitplattor
Vid demontering av eternit ska plattorna hanteras så att de inte går sönder. För att minska dammbildningen kan plattorna fuktas genom vattenbegjutning. Använd inte högtryckstvätt eftersom betydande mängder dammpartiklar frigörs av det höga trycket. Efter vattenbegjutningen kan en fuktig asbestinnehållande massa uppstå. För att undvika damning ska den samlas upp innan vattnet hunnit avdunsta. Massan ska paketeras i tättslutande förpackningar och hanteras som farligt avfall.
Vattenbegjutning skall vara effektivt men slabbigt att hålla på med innomhus.

/Patrik

 
Jag har själv precis gjort det du har framför dig och jag körde på med mask. Kanske är idiotiskt, men det lilla damm man utsätts för tror inte jag att man dör av. Men det är bara MIN uppfattning ;)
 
Men om man har en bra godkänd mask så skall man väl inte behöva vara orolig??
 
MagnusS skrev:
Ska man göra sådant själv, där man inte kan bedömma riskerna?
Man får göra det själv.

Men skall du ha en firma till att göra det så är det en herrans massa arbetsmiljölagar som gäller så det blir rätt så dyrt.

Du själv däremot behöver inte följa arbetsrätten.
 
Slå in den i blöta lakan och ta ned den med t.ex slägga.

Ska man köra bil om man inte kan (tänker på folk som jag dagligen möter i trafiken).
 
MagnusS skrev:
Ska man göra sådant själv, där man inte kan bedömma riskerna?
Men tänk vad bra det är att man kan få hjälp med information kring detta här på forumet! Så kan man ju göra det själv, på lämpligt sätt utan att riskera hälsan eller ruinera sig på dyra certifierade eternit-sanerings-proffs.
 
Tipset från ppalm med blöta lakan i kombination med en shysst filtermask måste ju vara kanon - då skulle i alla fall inte jag vara orolig för hälsan!
 
Blöta lakan och en bra mask låter faktiskt som en bra idé.

Tack för alla svar.
 
Smart :)

Jág har en grovdammsugare så det får bli den jag använder och då utan filter.

wolfpack skrev:
[quote author=brevik link=1133167442/0#9 date=1133506430]Blöta lakan och en bra mask låter faktiskt som en bra idé.

Tack för alla svar.
Se bara till att inte använda din vanliga dammsugare till o ta upp spillet bara för då har du asbestfibrer i hela huset nästa gång du ska dammsuga...[/quote]
 
brevik skrev:
Smart  :)

Jág har en grovdammsugare så det får bli den jag använder och då utan filter.
Vet inte om det är så smart att köra utan filter för då slår du nog bara sönder i lite mindre bitar och sprider det riktigt bra.
Se istället om det finns specialfilter till den grovisen du har.
 
Jag lyssnade med en firma i Stockholm som gav mig ett pris på max 5000kr och då tar dom bort trumman, eterniten och tar med sig allt därifrån.

Låter dyrt men det kanske är värt det? Ska fundera lite.

Han nämnde att de hade nån sorts dammsugare som bytte ut luften ur rummet väldigt fort. Låter iof bra.

Vad tycker ni?
 
T
Eternittrummor är oftast ihopsatta efter principen "teleskopkoppling" (precis som dammsugarrör-fast rektangulära), så har du provat att baxa trumman upp/ner åt sidan ett par ggr och sen dra den rakt mot dig ? I ditt fall skulle jag först gå lös med en spackelspade+ hammare på kaklet så följer putsen per automatik med, sen "baxa" lite så har du nog stor chans att dra ut en hel eternitrumma som du sen kan slå sönder utomhus istället. Om den är jäkligt trög-borra upp ett hål och stoppa in stor skruvmejsel, sen dra hårt utåt i trummans riktning.

P.S längden brukar vara c:a 1 eller 2m på varje sektion.
 
T
Skrev - utomhus, om han nu vill "komprimera" avfallet. Asbetsproblemen rör folk med långvarig exponering som jobbat med tillverkning av detta matrial runt 10-20 år, så om man bara river ned eternitplattor/trummor en gång i sitt eget hus, är inte faran så stor.
 
Jag har jobbat på eternitfabrik och är tydligen fortfarande vid liv. :-/ :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.