A
hej har köpt en gardena silento+ 1300

Har lagt ut allt utom guidekabeln, förstår inte riktigt hur den funkar och hur jag ska dra den på min tomt.

Någon som har bättre koll kan gärna rita in den på min bild och förklara varför den ska dras så.

Har väldigt enkel tomt.

Tacksam för svar
 
  • Schema för en trädgård med begränsningskabel och laddstation markerade för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Guidekabeln används för att snabbt leda ut och in klipparen.
Du kan programmera in olika avstånd som klipparen ska köra längs guidekablen innan klippning påbörjas och på så vis välja startpunkter för klippningen.

Dra ut guidekablen rakt från laddstationen, låt den sedan gå rakt upp, till höger och ner i det bortre högra hörnet, liggandes ungefär mitt på gräsytan. Ansluten sedan till den till begränsningskabeln.

Möjligtvis kan man tänka sig att guidekablen går i en liten båge ner i det vänstra området innan den går upp och vidare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Guidekabeln används för att snabbt leda ut och in klipparen.
Du kan programmera in olika avstånd som klipparen ska köra längs guidekablen innan klippning påbörjas och på så vis välja startpunkter för klippningen.

Dra ut guidekablen rakt från laddstationen, låt den sedan gå rakt upp, till höger och ner i det bortre högra hörnet, liggandes ungefär mitt på gräsytan. Ansluten sedan till den till begränsningskabeln.

Möjligtvis kan man tänka sig att guidekablen går i en liten båge ner i det vänstra området innan den går upp och vidare.

Tackar, men tror inte denna har en app till mobilen att programera roboten med, vill ju gärna den ska klippa hela gräsmattan, trodde kablen va till endast för den skulle hitta hem snabbt
 
Har du kollat i manualen? Genom att ange olika startpunkter längs guidekablen får du bättre klippning i avlägsna område.
Detta kan du göra direkt på klipparens tangentbord.
 
A
E etompau skrev:
Har du kollat i manualen? Genom att ange olika startpunkter längs guidekablen får du bättre klippning i avlägsna område.
Detta kan du göra direkt på klipparens tangentbord.

Okej, då är jag med, får granska den lite nogrannare,

Blir helgens jobb, men då vet jag ungefär hur guidekablen ska dras
 
A
Kände min bild blev lite missvisande, såhär ser tomten ut har väldigt stort område på baksidan av huset och väldigt lite på sidorna, någon som vill rita in hur guidekablen ska va dragen för att lättast ta hela bakpartiet
 
  • Schematisk bild av tomt med hus, garage, altan och märkta områden för guidekabel och laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

JanneJanne123
Jag hade lagt guidekabeln såhär: Översiktsbild av en trädgård med en grovt ritad guidekabel, inklusive måttangivelser och markerat hus, altan, garage samt uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite onödigt stor böj, men det beror mer på att jag ritar dåligt på telefonen.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Så här kanske.
Notera att när väl klipparen har gått den inställda längden längs guidekabeln så är det slumpklippning som gäller. Den kan röra sig fritt över hela området.
Skiss över gräsklippningsområde med guidekabel, hus, garage och altan, och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade lagt guidekabeln såhär: [bild]
Lite onödigt stor böj, men det beror mer på att jag ritar dåligt på telefonen.

Tack, som en båge ut till mitten av tomten ungefär och ner i högra hörnan sen
 
JanneJanne123
Ja, den förläggningen kommer bli bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.