Vi har byggt hus. Sökte och fick bygglov och startbesked.

Av olika anledningar (högst oavsiktligt) så blev grunden placerad nån meter fel i förhållande till den godkända placeringen.

Vi blev uppmärksammade av detta från kommunen. Istället för att riva upp hela grunden sökte vi nytt bygglov för den nya placeringen. Detta fick vi beviljat i princip omedelbart (2 dagar) eftersom den nya placeringen bara var fördelaktig för alla grannar.

Trots detta fick vi sedan en Byggsanktionsavgift på ca: 100.000 kr. I beslutet hänvisas det till att vi byggt utan startbesked.

I min hjärna är det rimligt att om kommunen upptäcker att man byggt fel (vi hade bygglov/startbesked) men att resultatet inte blivit därefter så borde man få en chans att ändra detta utan man man får böter i denna storlek.

Har googlat och har bara hittat folk som byggt just utan startbesked. Men de kanske tycker att det är samma sak, så fort man inte bygger exakt som plan så är det samma sak som att bygga utan startbesked?

Någon som haft liknande erfarenheter?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte bidra med något mer än att säga att det låter fullkomligt sinnesvagt att ge er så höga böter för ett ärligt misstag (det var ju uppenbarligen helt OK att bygga där det blev också). Man undrar ibland om kommunerna är mot oss eller med oss...
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Vem gjorde utsättningen av grunden? Gjordes ingen lägeskontroll innan av kommunen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför sökte Ni nytt bygglov, borde det inte räckt med en ändringsanmälan?
 
useless useless skrev:
Vem gjorde utsättningen av grunden? Gjordes ingen lägeskontroll innan av kommunen?
Det missades att beställas en finutsättning. Enligt markgubbarna var grovutsättning felaktig men det kommer inte gå att bevisa.
 
S skyisthelimit skrev:
Varför sökte Ni nytt bygglov, borde det inte räckt med en ändringsanmälan?
Det var vad vi blev ombedda av kommunen att göra. Visste inte att det fanns något som hette ändringsanmälan :(
 
J Jabba_dabba skrev:
Det var vad vi blev ombedda av kommunen att göra. Visste inte att det fanns något som hette ändringsanmälan :(
Hela ärendet låter jätteknäppt. Beklagar för er del.
Ni fick alltså betala två bygglovsavgifter och nu dessutom sanktionsavgift?
 
H
J Jabba_dabba skrev:
Det missades att beställas en finutsättning. Enligt markgubbarna var grovutsättning felaktig men det kommer inte gå att bevisa.
Ni har inte fotat tomten under bygges gång där ni kan se pinnarna vart dom sitter och utifrån bilderna kan se grovutsättningen.

Spontant kan jag tycka att felet är firman som gjorde grunden. Dom jobbar med detta hela dagarna och ska veta vilken tågordning jobbet ska göra och där ingår inmätning vart huset (grunden) ska stå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Byggsanktionsavgiften låter fel i det här fallet. Rent formellt kan jag tänka mig att det ses som att det gamla bygglovet aldrig exekverats. Ni har byggt något annat som då är ett rent svartbygge.

OM det vore ett rent svartbygge så beräknas sanktionsavgiften dels på ytan av det svartbyggda, dels en fast avgift på ett halvt basbelopp (ca 22 000) för att man börjat bygga utan startbesked.

Jag tror att du vinner det här om du överklagar beslutet (då kan det vara bråttom). Om du har dåligt med tid för överklagandet så kan du begära anstånd med att motivera i detalj. Skriv ihop ett grovt överklagande, så rätt du kan, men begär i överklagan att få komplettera med mer detaljer.

Om felet verkligen bara är en meter, som inte påverkas av regler i detaljplaner osv. Så borde det gått att anmäla det som ett byggfel, så godkänns det i efterhand.

Om det fanns en punkt i kontrollplanen om finutsättning, så är det ganska allvarligt att detta missades. DET kan kommunen nog bråka en hel del om ifall de vill. Det visar att ni inte har en fungerande kontroll av bygget, och kommunen kan få för sig att stoppa bygget av det skälet.

Så jag föreslår att du i fortsättningen har kontrollplanen som sänglektyr, vad måste kontrolleras imorgon, nästa vecka osv.
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Man kan ju också fråga sig var den kontrollansvariga har varit i processen. KA borde ha stoppat bygget omedelbart om inte kontrollplanen följs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Byggsanktionsavgiften låter fel i det här fallet. Rent formellt kan jag tänka mig att det ses som att det gamla bygglovet aldrig exekverats. Ni har byggt något annat som då är ett rent svartbygge.

OM det vore ett rent svartbygge så beräknas sanktionsavgiften dels på ytan av det svartbyggda, dels en fast avgift på ett halvt basbelopp (ca 22 000) för att man börjat bygga utan startbesked.

Jag tror att du vinner det här om du överklagar beslutet (då kan det vara bråttom). Om du har dåligt med tid för överklagandet så kan du begära anstånd med att motivera i detalj. Skriv ihop ett grovt överklagande, så rätt du kan, men begär i överklagan att få komplettera med mer detaljer.

Om felet verkligen bara är en meter, som inte påverkas av regler i detaljplaner osv. Så borde det gått att anmäla det som ett byggfel, så godkänns det i efterhand.

Om det fanns en punkt i kontrollplanen om finutsättning, så är det ganska allvarligt att detta missades. DET kan kommunen nog bråka en hel del om ifall de vill. Det visar att ni inte har en fungerande kontroll av bygget, och kommunen kan få för sig att stoppa bygget av det skälet.

Så jag föreslår att du i fortsättningen har kontrollplanen som sänglektyr, vad måste kontrolleras imorgon, nästa vecka osv.
Förstår att det låter konstigt men kan inte hitta kontrollplanen nu :( Har aldrig fått den till mig digitalt.
Vi hade överklagat och fick detta beslut från Länsrrätten. Vi skall överklaga vidare så beslutet från länsrätten säger att vi byggt utan startbesked vilket jag inte upplever att vi gjort, kommer träffa jurist idag.
Bygget är nu färdigt sen länge
 
H hempularen skrev:
Man kan ju också fråga sig var den kontrollansvariga har varit i processen. KA borde ha stoppat bygget omedelbart om inte kontrollplanen följs.
Vi har nog varit lite naiva i processen och trott att vi inte behövde vara inblandade. Jag har inte koll på exakt vad KA och vi har för respektive ansvarsområden.
 
Om du verkligen åker på att betala det här, så skulle jag tro att du kan kräva din kontrollansvarige på det. Kan vara värt att undersöka iallafall, dessutom kanske hans försäkringsbolag i så fall blir behjälpligt med överklagande (han är troligen bara ansvarig i 2 år efter att felet begicks).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oavsett vilket så känns det som att nån har klantat till sig - Entreprenör eller KA? Det borde gå att göra dom ansvariga för kostnaden på nåt sätt?
 
Det är ju lite intressant. Du är byggherre, kommunen måste skicka de formellt viktiga handlingarna till dig, du är ytterst ansvarig. Om kommunen inte har gjort det, så är de ansvariga för att du inte kan följa bygglovet eller konttrollplanen (lite krystat, men det kan ev. vara en linje av argumentation vid överklagandet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.