Jag tycker det låter hutlöst med 200 000 och uppåt för garage carport med förråd bakom. Vad har ni för uppgifter? Garage kanske är så dyrt :-/
 
Har en polare som gjort en 35 kvm garage själv. Gjutet grund, leca block längst väggarna som är putsade. Enkel lutad tak med papptak.
Dräneringssystem runt om.
Garage dörr
Dörr baksidan
Isolering taket

Allt gjort själv inkl grävningen ;) men priset hamnade på ca 33.000 kr...

Men nu tycker han att 35 kvm är litet. Ska kanske bygga en extra sidan om på 35 kvm också.
 
hoppsan, man kanske skall satsa på att bygga garaget själv :D eller rättare sagt låta mannen göra det. problemet är att man kanske inte själv kan få ner vattnet till dagvattensystemet som "byggare" så tjusigt gör.
Din polare, hade han köpt en "byggsats" eller gjorde han garaget helt själv?
 
Han gjorde garaget helt o hållet själv.
Mätte hur mycket Leca block det skulle gå åt, Murbruk, bjälkar, brandsäkerheten, dränering, armering, hyrfirmor för cement/betong blandare o.s.v.

Men eftersom ByggMax öppnades nyligen i leksand / Insjön har han kollat hur mycket han skulle spara på om han handlade allt från ByggMax. Vissa saker hade de inte men total summan skulle ha blivit 28.700 kr istället för 33.000 kr...

Jag ska anlita honom nästa år nån helg och han instruera mig och räkna åt mig o.s.v. så ska det nog bli bra.

De här som nämner 200.000 kr är garage med riktig tak och vind inuti, kupol fönster, bla bla. Lyxiga grejor för en bil ;)
 
Mitt garage på bild i "storlek garage tråden" har kostat ~120.000 kr
Timmret hugget och sågat i egen regi, sprängningen var 2 dagars "kompisjobb", port, fönster o.s.v är egentillverkade, takteglet är begagnat liksom trägolvet, dörr till övervåningen, elcentral och armaturer !

210 mm isolering i träväggarna och 250 mm lösull i bjälklaget, plattan är inte isolerad !

Vågar knappt tänka på vad det hade kostat "nyckelfärdigt" !
 
Har ännu så länge bara gjort grunden till vårat garage men jag tror att totalkostnaden inte kommer att överstiga 150 kkr. Då är det isolerad platta på 60 m[sup]2[/sup], övervåning på 60 m[sup]2[/sup] (golvyta), isolerat, två garageportar, två fönster, en dörr, m.m. och så gör jag allt jobbet själv.
 
General Failure skrev:
Har ännu så länge bara gjort grunden till vårat garage men jag tror att totalkostnaden inte kommer att överstiga 150 kkr. Då är det isolerad platta på 60 m[sup]2[/sup], övervåning på 60 m[sup]2[/sup] (golvyta), isolerat, två garageportar, två fönster, en dörr, m.m. och så gör jag allt jobbet själv.
Låter ju bra, har du bild på ritn mm,jag har fått offert på 363 tkr för samma sak, ska de ha 200000 för jobbet-tror inte det... :)
 
skulle oxå vilja se det General Failure.

Man vill ju gärna få "övervåning" för förråd samt ett förråd i garaget men inte till vilket pris som hellst.
 
Vårt garage har kostat ungefär 100kkr och är 49 kvm.
Två portar, dörr, två fönster, isolerat, gips + spånskivor, betongpannor.
 
Olfe skrev:
Vårt garage har kostat ungefär 100kkr och är 49 kvm.
Två portar, dörr, två fönster, isolerat, gips + spånskivor, betongpannor.
hur tjocka väggar?
Byggde du själv-lösvirke-berätta mer!
GS
 
Garaget har vi byggt själv.

Gjuten platta.
Lösvirke.
Innervägg: 120 mm reglar, 12 mm spånskiva + 13 mm gips.
Yttervägg: Lock-läckt panel
Tak: Råspont + papp + betongpannor

De 100k som det kostat är således enbart mtrl kostnaden, skulle tro att det kostat 200-300kkr om vi lejt bort det.
 
Göran skrev:
Låter ju bra, har du bild på ritn mm,jag har fått offert på 363 tkr för samma sak, ska de ha 200000 för jobbet-tror inte det... :)
Ritningarna finns ännu så länge bara i huvet på mig. Men grannen har byggt ett liknande garage och de har hamnat på 150 kkr.
 
:)hej . vi funderar på om vi ska köpa en byggsats eller bygga garaget själva i lösvirke . problemet är att vi har väldigt dåligt med pengar just nu . vi har bygglov på 47 kvm . vad kommer det att kosta om vi gör det mesta själva . Jag förstår att det beror på många olika saker . Vi ska ha en issolerad grund ,takpannor , en dörr och två portar , ett par fönster . ??? kan man komma under 120tkr . och en del el i väggarna
mvh adam
 
Mitt garage går lös på 110.000:-

då har jag/gjort följande:
- gjuten platta 45 kvadrat med golvvärme
- brunn och avloppsdetaljer för ans. avlopp
- garagestomme i byggsats ca 34.000:-
- plåtdetaljer
- 3 st fönster + 1 gångdörr
- 2 st takskjutportar 45mm isolering
- 145 mm isolering i väggar
- 300 mm isolering i taket
- Gips och spånskiva i väggar
-Egentillverkad värmeanläggning (El-patron med cirk.pump)
- Färg ca 3-4000:-
i detta ingår maskinhyror oxå...

Har gjort allt (det mesta!!) själv förutom utgrävningen.

 / Andreas, Luleå

 
Haagbard skrev:
Mitt garage på bild i "storlek garage tråden" har kostat ~120.000 kr
Timmret hugget och sågat i egen regi, sprängningen var 2 dagars "kompisjobb", port, fönster o.s.v är egentillverkade, takteglet är begagnat liksom trägolvet, dörr till övervåningen, elcentral och armaturer !

210 mm isolering i träväggarna och 250 mm lösull i bjälklaget, plattan är inte isolerad !

Vågar knappt tänka på vad det hade kostat "nyckelfärdigt" !
Jag få inte fram bilderna, kan du lägga upp dom här?
Enligt inläggen verkar det sevärt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.