Precis, en skärmad nätverkskabel är mycket billigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror på vad man ska skärma. Den ska normalt sett vara ansluten i en ände minst.
Nej, den skall vara ansluten i max en ände. Kopplar du in skärmen i båda ändar så skapar du en jordslinga som plockar upp alla störningar från ett stort område och skickar in dem i nätverkskabeln. I praktiken fungerar den kanske ändå, men med sämre störmarginal än om man skippar skärmen helt.

Och nu pratar jag om skärmen på nätverkskabeln.

Sedan blir det ett intressant problem att fundera över vad som händer ifall man istället skapar en jordslinga med kraftkabeln, alltså ansluter manteln i båda ändar. Jag tror att det signalmässigt skapar samma försämring som med den skärmade nätv. kabeln, men är inte säker på det.
 
Det beror som sagt på. Men en ände ska alltid vara ansluten. Den andra kan anslutas direkt i vissa fall, via kondensator i vissa eller lämnas oansluten. Det beror på syftet med skärmen och yttre omständigheter. En tumregel i dessa fall är att ansluta i en ände, då gör den nytta utan att riskera negativa effekter.
 
Är det en kraftkabel ska den koncentriska ledaren normalt anslutas då den utgör PE eller PEN.
Men nu tycker jag Daniel börjar vackla lite angående den skärmade nätverkskabelns förträfflighet. Tror TS kommer lösa detta bra ändå.

Hade skrivit ett inlägg som visade att prisskillnaden mellan en skärmad och oskärmad kabel bara låg på några kronor/metern medan man för PEX-isolerad skärmad fick man gå upp ytterligare en del. Den stora skillnaden ligger mellan oskärmad alu vs cu vilken än så länge kan vara lite svår att beställa för gemene man.


Kan bli ett oändligt dividerande angående hur nätverkskabelns eventuella skärm ska anslutas.
 
Redigerat:
Jag har inte sagt att en skärmad nätverkskabel gör stor nytta i alls lägen. Jag invände mot påståenden om att det enbart är negativt.
 
Enda problemet är att du inte inser hur elmiljön ser ut i TS fall. Tex att matarkabeln inte öht behöver beaktas som störkälla och att tabellen som var uppe är sprungen ur annat än förläggning av nätverk, petersv har två bra inlägg i tråden de täcker, räcker bra.

Sen övrigt kring olika skärmar, deras utförande, anslutning osv blir det ofta pga att man inte ser till vad den i ett specifikt fall ska vara till för ofta mumbojumbo. Man tar ett sätt för något fall och fastnar där oavsett vad som vore korrekt i det enskilda. På samma sätt dom tabellen då kan vara ett stöd kanske den ensidiga anslutningen kan vara samma här. Då har man åtminstone inte gillrat för några problem rent elkrafttekniskt.

I TS fall borde det helt avgörande istället vara att välja en kabel som passar i röret med ev vatten och fukt.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Det är mycketmöjligt att det funkar bra även utan skärm. Men när du tycker att ”Det finns ingen fördel att välja skärmad nätverkskabel i detta fallet utan bara nackdelar.” Då håller jag inte med.
 
Jag tror det citatet kommer från mexitegel, själv är jag inte fullt så kategorisk generellt. Det är mest för just upphängningen i tråden kring tabellen och läggningen i samma rör till garaget jag gärna är motsträvig. Och givetvis att använda något som inte ger märkbar verkan pga tumregler, ev missuppfattning osv däremot lite kostnad och möjlighet till andra problem också helt i onödan.
 
Ja, det var mexitegel som skrev det, men du gillade det. Jag tolkade det som att du skrev under på hans åsikt.
 
Tack för allt engagemang. Jag beställer en oskärmad kabel 5g10 N1XV och 2 st 50m rör med slät insida. Så gör jag inga chansningar :)
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
K kakanbro skrev:
Tack för allt engagemang. Jag beställer en oskärmad kabel 5g10 N1XV och 2 st 50m rör med slät insida. Så gör jag inga chansningar :)
Tänk bara på att lägga rören med 200mm avstånd (om det nu inte är metallrör)
 
  • Gilla
kakanbro och 1 till
  • Laddar…
I dag lägger man en färdig-kontrakterad optisk kabel vid lite längre avstånd i rör.
Anledningen är problemet med åska som förstör elektroniken i båda ändar av en vanlig kabel.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I dag lägger man en färdig-kontrakterad optisk kabel vid lite längre avstånd i rör.
Anledningen är problemet med åska som förstör elektroniken i båda ändar av en vanlig kabel.
Inte kontrakterad! :rofl:
Lägg gärna upp länk till var man kan köpa den.
 
Lizzardo
K kakanbro skrev:
Tack för allt engagemang. Jag beställer en oskärmad kabel 5g10 N1XV och 2 st 50m rör med slät insida. Så gör jag inga chansningar :)
Såg i ett tidigare inlägg att du skulle handla på ahlsell, har du något artikelnummer att dela med dig av?
Jag ska göra samma procedur i sommar
 
E 0031000 N!XV 5G10mm2, E0661704 raka 6 meter/st rör, E0661169 slang slät insida 50 meter hos Ahlsell.
 
  • Gilla
kakanbro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.