Betonggolvet ska jag slipa med hjälp av en "diamant-slip-grej", sa hantverkaren som varit i mitt hus halva dagen.
Han sa att jag kunde köpa en sån på det där "varuhuset som säljer mer än bara bildelar".
Man sätter fast den på sin borrmaskin. ::)

Ska slipa - med diamantgrejen - dra på klinkerbruk (?), trycka dit klinker, foga.

Jag ska till stan imorgon o shoppa allt jag behöver.
Nån vänlig som vet vad för "diamantgrej" jag ska köpa?
Är det svindyrt? :-/

Det hela handlar om ett liiiitet pannrum som jag fräschar upp, min nya Effecta panna vill ha fin omgivning ;)
 
Kan det vara en Rasprondell till vinkelslip han menar?
16-350_l.jpg
"För betong, tegel, marmor, trä, plywood m.m. Stålrondell med slipyta av volframkarbid. Ø 115 mm. Axelhål: Ø 22,23 mm."

Art: 16-350, 59,90 kr på Biltema.
http://www.biltema.se/
 
Hmm, nån "gummigrej med diamanter på"... Skulle det visst vara....
Tycker det hela låter skumt!

Kanske funkar lika bra med en sån som du visade på bilden?

Känns inte alltid som att man kan fråga personal på en viss affär - o lita på att man får rätt svar/tillbehör. ::)

Tack för ditt engagemang!! :)
 
Hmm, för borrmaskin sade du....och gummi, kan han kanske menat en Roterande Bläster tro?
306719_B_2004-06-30_094528.jpg


"Perago roterande bläster för montering på borrmaskin. Rensar och rengör plåt-, plast-, aluminium och betongytor från färg, rost och oxider. Diam. 125 mm. Skaft 8 mm. Svensktillverkad."

Art: 30-6719  Pris: 298kr på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/


Personligen hade jag nog valt att testa Rasprondellen om jag skulle slipa lite större yta annars lär det bli långtråkigt...
 
Har handlat! Åkte till K-rauta. Köpte en tja cylinderform med utstickande flärpar med sandpapper på.

Hittar tyvärr ingen bild.
Den sätter jag på borrmaskinen och kör över golvet med...

Nu när jag river gipsväggarna i pannrummet hittar jag - tadaa - en dörröppning med en vit spegeldörr i... :surprised:
Säkert godkänd inredning i ett pannrum va??


Tack "Rostig" för hjälpen!

 
C
Rostig_9000i_-88 skrev:
"Perago roterande bläster för montering på borrmaskin. Rensar och rengör plåt-, plast-, aluminium och betongytor från färg, rost och oxider. Diam. 125 mm. Skaft 8 mm. Svensktillverkad."
Förövrigt den sämsta jäkla grunka jag köpt...
 
cpalm skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1146249002/0#3 date=1146298489]"Perago roterande bläster för montering på borrmaskin. Rensar och rengör plåt-, plast-, aluminium och betongytor från färg, rost och oxider. Diam. 125 mm. Skaft 8 mm. Svensktillverkad."
Förövrigt den sämsta jäkla grunka jag köpt...[/quote]

hehe, jag har aldrig testat eller rekomenderat denna, bara försökt hjälpa till att komma på vad Hantverkaren tyckte att "Sniff" skulle använda.
:cool:
 
Kanske är dum men tar det inte en evighet att slipa ett golv med en sån liten grunka? Varför skall det förresten slipas? Är det olja lär det ändå trängt ner en bit...?
Avfettning och någon primer lär väl fungera?

/Kent
 
Med tanke på att det låg ett tjockt lager fet sot på golvet, var jag tvungen att slipa bort det för att flytspacklet skulle fästa.
Ingen har gjort ngt med det vidriga golvet, tja, sen 60-talet...


* Slip
* Dammsuga
* Primer
* Flytspackel
* Fix
* Klinker
* Fog

Men oooooj, va fint det kommer bli!
Synd bara att ingen ser ens pannrum ;)
 
cpalm skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1146249002/0#3 date=1146298489]"Perago roterande bläster för montering på borrmaskin. Rensar och rengör plåt-, plast-, aluminium och betongytor från färg, rost och oxider. Diam. 125 mm. Skaft 8 mm. Svensktillverkad."
Förövrigt den sämsta jäkla grunka jag köpt...[/quote]

Samma här, sprang på den när K-Rauta sålde dessa för 50% rea. Rent skit.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Hmm, för borrmaskin sade du....och gummi, kan han kanske menat en Roterande Bläster tro?
[bild]


"Perago roterande bläster för montering på borrmaskin. Rensar och rengör plåt-, plast-, aluminium och betongytor från färg, rost och oxider. Diam. 125 mm. Skaft 8 mm. Svensktillverkad."

Art: 30-6719  Pris: 298kr på Clas Ohlson
[länk]


Personligen hade jag nog valt att testa Rasprondellen om jag skulle slipa lite större yta annars lär det bli långtråkigt...


kanske kan limma ihop dom 2 och 2 å använda som isdäck till barnens 3-hjuling ;)
 
Ja! En sån måste det ha varit.
Ska försöka klistra in en bild på den jag använde istället...
 
Sniff skrev:
Ja! En sån måste det ha varit.
Ska försöka klistra in en bild på den jag använde istället...
Den har jag provat, dammar bra mycket, och avverkar mer än man tror. Fungerar förmodligen utmärkt då det ändå ska spacklas ovanpå. Har slipat bort plastfärg med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.