Villbyggavillan Villbyggavillan skrev:
Hej! Håller på och tittar på om jag och sambon har möjlighet till att bygga hus. Vi har i dagsläget Nordea och hade ett avtalat möte med dem tidigare idag. Det slutade med att de ville ha en amortering på 2% och sedan ca 5% i låneränta. Är det här normalt för nybyggnation? Amorteringen är jag helt klart med på sedan de nya kraven kom, men tycker vi har fått en väldigt hög låneränta med tanke på vår situation. Vi vill låna 2.3-2.4mkr.
Vi har hittat en tomt som kostar 103tkr och letar efter ett av de "billigaste men ändå stabila" husen men vart man än letar så får man åtminstone betala 2.1mkr för en totalentreprenad..

2 personer med fast inkomst. 23400 + 26500 i inkomst.
Inga övriga lån eller krediter.
Kontantbetalat lägenhet på 200.000 som beräknas kunna säljas för närmare 300.000.
Handpenning på 15% betalas kontant självklart och vi kommer även kunna skjuta till med ca 100.000 utöver det.
Anser inte att vi är några högriskpersoner då vi lätt skulle kunna betala 15 laxar i månaden på ett lån om så skulle behövas.

Hade ett onlinemöte med en kille som satt ca 100mil härifrån. Kan sådant påverka? Vi bor i en småstad (10t invånare) men området som vi vill bygga vid ligger i ett populärt nybyggnadsområde med Göta Kanal som baksida. Jag är verkligen inte speciellt ekonomiskt kunnig och vet inte om jag har skrivit med det som behövs för er att göra en egen bedömning men jag hoppas kunna få någon sorts vägledning.
Tänker att jag skriver kort om oss och vårt bygge:

Vi började husbygget 2016. Vi fick en tomt som en gåva värd 300.000kr. Vi hade 250.000 kr kontant att använda som kontantinsats. Även tomten användes som insats då man ju får låna 85% (då) av fastighetens uppskattade värde) Vi lånade sedan 2.8 mkr. Vi hade då löner på 26 000 + 33 000. Även andra säkerheter i form av aktier. Vi amorterade ingenting under byggtiden.

Kan tänka mig att räntan ökar ju lägre kreditvärdighet man har, men vad vet jag.

Byggnadskreditivet som man har under byggnationstiden är högre än bolån. När bygget är klart och ni flyttar in så omvandlar banken kreditivet till ett bolån. Enkelt. Besök olika banker och gå på känsla. Det var GULD värt att ha en bankman som var intresserad, att hålla i handen längs hela vägen.

Det bästa är att ni bokar in möten med olika banker. Ta med ett förslag på det hus ni vill bygga och om ni har tomt redo. Annars får ni be om ett lånelöfte helt enkelt.

Den billigaste totalentreprenaden får du med Älvsbyhus men det är inga roliga hus. Vi själva byggde med Skidstahus och vårt hus med oinredd övervåning kostade 2.1 mkr. Sen tillkom tusen andra kostnader som anslutning till elnät, avloppsanläggning, vattenbrunn, bergvärme, uppfart, fyllnadsmassor, matjord Och så vidare.

Hör av dig om duhar funderingar. Jag vet precis hur lång och krokig resan är men man klarar det, lovar!
 
Buford Buford skrev:
[länk]

Ett exempel... Antar att arbetet på egna tomten tillkommer..
Va i.... hur kunde det bli så billigt för oss
 
Buford Buford skrev:
[länk]

Ett exempel... Antar att arbetet på egna tomten tillkommer..
Vi har enskilt avlopp, kanske förklarar saken.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Va i.... hur kunde det bli så billigt för oss
Enskilt eller kommunalt skiljer sig en del i pris. Sedan varierar kostsndsbilden en hel del beroende på vilken kommun du bygger i.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Enskilt eller kommunalt skiljer sig en del i pris. Sedan varierar kostsndsbilden en hel del beroende på vilken kommun du bygger i.
Ja, vi gjorde allt själva. Trekammarbrunn med filtrationsbädd. Den enda kostnaden som hade med kommunen att göra var anmälningsavgiften men den var på någon tusenlapp.

Förstår inte varför man skulle vilja koppla på kommunalt avlopp om det är så himla dyrt!
 
catherineb catherineb skrev:
Ja, vi gjorde allt själva. Trekammarbrunn med filtrationsbädd. Den enda kostnaden som hade med kommunen att göra var anmälningsavgiften men den var på någon tusenlapp.

Förstår inte varför man skulle vilja koppla på kommunalt avlopp om det är så himla dyrt!
Ibland har man inget val och det finns även exempel på fastigheter där de har enskilt (relativt nya anläggningar) blivit tvingade att koppla på sig lite mot sin vilja...

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tvingas-betala-kvarts-miljon-for-avlopp
 
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Vatten avlopp 250k :surprised: vi betalade 70k för att borra efter vatten, och 75k för att anlägga trekammarbrunn med filtrationsbädd med fosforfälla :D vad fick du för supergrejer för 250k?
Inga super grejer alls det är kommunalt vatten och avlopp.
Kostar idag lite över 300 tusen.
 
catherineb catherineb skrev:
Ja, vi gjorde allt själva. Trekammarbrunn med filtrationsbädd. Den enda kostnaden som hade med kommunen att göra var anmälningsavgiften men den var på någon tusenlapp.

Förstår inte varför man skulle vilja koppla på kommunalt avlopp om det är så himla dyrt!
Det kommer man på sen när grejerna är utslitna.
Tre kammar brunnen,reningsfilter osv osv.
 
M Mikaelzii skrev:
Det kommer man på sen när grejerna är utslitna.
Tre kammar brunnen,reningsfilter osv osv.
M Mikaelzii skrev:
Det kommer man på sen när grejerna är utslitna.
Tre kammar brunnen,reningsfilter osv osv.
Ja, man får väl väga fördelarna mot nackdelarna om det nu är så att man har något val. Kommunerna brukar däremot sällan lämna utrymme för valfrihet.

För oss fanns inga alternativ då vi bor mitt ute i ingenstans. Finns inga avlopp här.

En annan kul kostnad var den när vi kopplade upp oss på elnätet: 150.000kr för att få el fram till tomtgräns :crysmile::seenoevil:
 
catherineb catherineb skrev:
En annan kul kostnad var den när vi kopplade upp oss på elnätet: 150.000kr för att få el fram till tomtgräns :crysmile::seenoevil:
Oj det var dyrt!
Bor ni långt från Vietas då eller?
Här kostade det, vill jag minnas, ca 18.000 kr. Vi bor ca 10 mil från Ringhals.
Fast vi fick lägga till ca 10.000 för en grövre kabel över vår stora tomt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj det var dyrt!
Bor ni långt från Vietas då eller?
Här kostade det, vill jag minnas, ca 18.000 kr. Vi bor ca 10 mil från Ringhals.
Fast vi fick lägga till ca 10.000 för en grövre kabel över vår stora tomt.
De tog betalt per meter från närmaste elcentra (1500 m från tomten). Bor på landet, 2 mil utanför Umeå! Ga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.