Jag är inte så insatt i hur det fungerar med solceller, men vad är det för garantier på utrustningen? Om man ska räkna att det tar 10 år innan man är på break even.
Om en panel går sönder efter 3 år och man behöver ha hem någon som lagar systemet så borde det ta ännu längre tid innan man kan tjäna något på det.
10 år är lång tid,
 
  • Gilla
Roholtan
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Jag är inte så insatt i hur det fungerar med solceller, men vad är det för garantier på utrustningen? Om man ska räkna att det tar 10 år innan man är på break even.
Om en panel går sönder efter 3 år och man behöver ha hem någon som lagar systemet så borde det ta ännu längre tid innan man kan tjäna något på det.
10 år är lång tid,
25 år garanti på paneler, 10 år på elektronik brukar det väl vara typ
Tekniken är nog säkrare än värmepumpar etc
 
L largab skrev:
25 år garanti på paneler, 10 år på elektronik brukar det väl vara typ
Tekniken är nog säkrare än värmepumpar etc
Nja .

25 års produktionsgaranti på panelen men produktgarantin är nog 10 år.

Man ska också räkna med att behöva byta invertern efter 10-15 år.

Och det handlar om produktgarantier, arbetet att byta får du stå för själv...

På större anläggningar räknar jag service och underhåll som 1% av investeringen per år, på en villaanläggning får man nog skruva upp den lite...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
sunnis
P PurreP skrev:
Om du har ROI på under tio år är det väl toppen!

Säg att du "tjänar" 1,2 SEK/kWh och producerar 6 600 kWh/år, då är intjäningen 7920 /år.

Då har du inte betalt mer än 79 200 SEK för din anläggningen på 7,2 kWp, det är ju ett kanonpris!

Men, jag tror du har betalt mer än så och har en längre ROI....
Gör man en linjär beräkning så räcker inte 10år. Snarare är det 10 år i bästa fall om jag ska utrycka mig mer korrekt. Anläggningen landade 100k efter bidrag. Jag tror vi kommer se en fördubbling på elpriserna inom en 10-15års period, det är ett önsketänkande men inte helt orealistiskt att elen kommer bli dyrare i framtiden.

Går säkert att investera 100k på bättre sätt, antagligen så kommer jag tjäna betydligt mer på fond och aktiesparande per krona än vad jag någonsin kommer göra på solceller men det gör jag redan i mycket större omfattning ändå. Med 30% bidrag så får man nog se det som en investering med relativt låg risk.

Min månadskostnad är hur som helst lägre med solcellsanläggningen då man får avkastning direkt plus det viktigaste, jag har en app man kan följa produktionen i för att stilla sitt prylego.
 
  • Gilla
Dumavi och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den som redan har installerat en solcellsanläggning ska absolut inte propagera för att fler ska göra det. För inte nog med att subventionerna kommer att trappas ner, priset på den producerade elen kommer kollapsa de timmar solen skiner bra så snart tillräckligt många har skaffat en anläggning! Och den som påstår att man är "självförsörjande" på el bara för att totala produktionen under ett år är lika med totala konsumtionen har inte förstått hur el fungerar.
Det vore ytterst märkligt om en produktion som motsvarar på årsbasis ca 0,25% av den totala produktionen skulle få spotpriserna att totalrasa. Solel utgör en så otroligt liten del, och trots att solproduktionen ökar i rasande fart så minskar den totala andelen då landets elbehov ökar mer än den installerade toppeffekten gör per år. Som mest toppade Sverige 8 juli 2018 mellan kl. 12-13 "håll i hatten" 1,18% av den totala elmixen i elnätet av solel.

Solceller hos villaägare "prosumers" har ganska lite med miljö och faktiskt elproduktion att göra, det är mest signalpolitik och hobbyinvesteringar för att få en lite mindre elräkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Herr_JT och 4 till
  • Laddar…
Nej, andelen ökar. 2017 till 2018 ökade solkraften med 87%. Den totala konsumtionen ökade definitivt inte så mycket.

Men den här utvecklingen kan definitivt solkraften påverka priset under sommaren märkbart snart.
 
sunnis
D Daniel 109 skrev:
Nej, andelen ökar. 2017 till 2018 ökade solkraften med 87%. Den totala konsumtionen ökade definitivt inte så mycket.

Men den här utvecklingen kan definitivt solkraften påverka priset under sommaren märkbart snart.
Menade såklart produktionen, förbrukningen har varit i stort sett konstant under väldigt lång tid. Vi exporterar mer och mer energi och vindkraften har ökat kraftigt.

Hur som helst, under 2018 så utgjorde solelen som mest 1,18% av den totala elmixen under en timme på ett helt år. Det är långt ifrån att det skulle göra en påtaglig påverkan för spotpriset.

Edit: nej, nu ska jag nog ta kvällen för nu dribblar jag bort mig själv. Naturligtvis påverkar det ju inte den procentuella andelen. Fel av mig.
 
Redigerat:
Har länge funderat, hur fungerar solpaneler på vintern om taken täcka med ca 1/2 - 1 Meter snö?
Inte alls gissar jag?
Finns det nån vinning i dessa förutsättningar?
På sommarn går det även mindre el varför vet jag inte men man är väl ute mer och använder datorerna mindre och anv motor ochokupevärmare till bilen på vintern.
vi uppvärmning av fjärrvärme.
 
T TheGame skrev:
Har länge funderat, hur fungerar solpaneler på vintern om taken täcka med ca 1/2 - 1 Meter snö?
Inte alls gissar jag?
Finns det nån vinning i dessa förutsättningar?
På sommarn går det även mindre el varför vet jag inte men man är väl ute mer och använder datorerna mindre och anv motor ochokupevärmare till bilen på vintern.
vi uppvärmning av fjärrvärme.
De fungerar inte alls om det ligger snö på dem (det räcker med någon dm snö så genererar det 0) men å andra sidan så har vi extremt lite sol under större delen av tiden då vi har snö, så i de flesta fall så spelar det inte någon avgörande roll. Enda gångerna man blir lite frestad att skotta solpanelerna är när det kommer riktigt soliga dagar i februari när snön ligger kvar... Men på årsbasis tappar man väldigt lite pga snön. Har man fjärrvärme så betyder det att egenanvändningen av elen man genererar blir väldigt låg (i mitt fall ca 25 %, värmer också med fjärrvärme) så man får sälja sin el och sedan köpa tillbaka den vintertid.
 
Jag fick reklam från ett företag som hävdade att det var en ren vinst att installera deras solpaneler.

Jag svarade med (citerat från minnet): "Jag har ett hus med ungefär 800 m2 tak, hälften av det i söderläge. Om ni litar så mycket på er produkt, så föreslår jag en deal där ni installerar på er bekostnad, mot att ni får avkastningen på överskottsproduktionen.".

De litade uppenbarligen inte på sin produkt, för de hörde aldrig av sig igen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tågråttan och 8 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
De fungerar inte alls om det ligger snö på dem (det räcker med någon dm snö så genererar det 0) men å andra sidan så har vi extremt lite sol under större delen av tiden då vi har snö, så i de flesta fall så spelar det inte någon avgörande roll. Enda gångerna man blir lite frestad att skotta solpanelerna är när det kommer riktigt soliga dagar i februari när snön ligger kvar... Men på årsbasis tappar man väldigt lite pga snön. Har man fjärrvärme så betyder det att egenanvändningen av elen man genererar blir väldigt låg (i mitt fall ca 25 %, värmer också med fjärrvärme) så man får sälja sin el och sedan köpa tillbaka den vintertid.
Tack för svar.
Men vad skulle du säga, finns det nått att tjäna på detta? Eller går det jämnt ut om man räknar med vad det kostar att installera?
Förutom att det kanske är miljövänligt
 
Något många missar är att vår och höst när det är svalare har vi högre verkningsgrad på panelerna än vad de har längre söderut, eftersom de jobbar bättre när de inte blir så varma.
 
Men det är mindre ljus, så det blir mindre energi.
 
T
Då jag betalar lika mycket i nätavgift som el konsumtion så känns det vanskligt att köpa solceller då dom förmodligen kommer höja den avgiften istället så man ändå har samma utgifter.

Sen är det konstigt att det är roligare att höja skatten på bensin än att rejält subventionera sol el.
Miljön kanske inte är så viktig när man inte kännar pengar på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.