C
S Sikki_mixx skrev:
Det känns som om man köper en Weber så lär man inte bli missnöjd.
Däremot känns det lite tråkigt med Weber Genesis II att det är ”öppet” undertill så man inte kan gömma saker i.
Finns väl både med och utan luckor?
Annars är ett smidigt och fungerande system för att förvara tillbehören något jag saknar på alla grillar.
 
Chaly
Köpte nyss en napoleon som kom vinnande ur min förköpsanalys. Har dock inte hunnit montera ihop den ännu så kan inte ge nåt riktigt omdöme ännu.
 
C cpalm skrev:
Finns väl både med och utan luckor?
Annars är ett smidigt och fungerande system för att förvara tillbehören något jag saknar på alla grillar.
Aha, det kanske det gör. Får kolla upp det.
 
R
E EKAB skrev:
Min erfarenhet av grillar är att man ALDRIG behöver fundera på att köpa något annat märke än Weber. Har god erfarenhet av Webers klotgrillar (kol) och en gasmodel.

Har dålig erfarenhet av alla andra tillverkare som jag testat. Enligt min mening är exempelvis Landmann ett skämt i jämförelse.

Webers grillar är mer genomtänkta i funktionerna och hållbarheten är bättre.
Har du verkligen testat både Broil King och Napoleon och jämfört funktion och kvalitet på dem? Jag har i veckan lagt några timmar på att åka runt och inspektera lite olika grillar och har inte alls kommit fram till samma sak som du har. Jag hade samma uppfattning som dig innan jag råkade hamna på ett ställe som hade både Webers Genesis och Broil kings Baron uppställda sida vid sida. I mitt tycke kändes baronen bättre i både funktion och kvalitet.

För samma pris som Webern ingick både sidobrännare och rotisseri. Dessutom har den fyra brännare på samma yta som Webern har tre vilket bör ge jämnare värme. Utöver det så har Baronen luckor och tillåter att flaskan förvaras i skåpet istället för att hängas synligt på sidan. Så vitt jag kan se har dessutom Baronen högre total effekt vilket är en fördel om man som jag vintergrillar.

Efter att ha sökt runt lite på nätet verkar det som om kvaliteten mycket riktigt är likvärdig eller t.o.m. bättre än dagens Weber (som verkar ha dragit ner på materialvalen och flyttat sin tillverkning till Kina).

Jag är verkligen ingen expert men av den fortbildning jag ägnat mig åt senaste dagarna så är valet verkligen inte så svartvitt som du målar upp det, och just nu lutar det definitivt åt en Broil King för min del.

Napoleon har jag tyvärr inte hittat någon lokal återförsäljare av men deras grillar verkar också hålla samma höga klass.
 
Napoleon definitivt, klart bättre kvalitet än Weber eller Broil King och kan numer inte leva utan min Sear station. Först bada i sous viden sen rätt på Sear station. Köpte även rotessieriet och körde en hel kalkon i julas, galet bra.

Sen bor jag på en ö på västkusten och en Nappi är det enda som håller. Min förra Genesis dog efter tre år.

Har en LEX485 som jag prismatchade på hornbach förra året. Gav 11 000 ungefär, värt varenda krona
 
R RoAd skrev:
Har du verkligen testat både Broil King och Napoleon och jämfört funktion och kvalitet på dem? Jag har i veckan lagt några timmar på att åka runt och inspektera lite olika grillar och har inte alls kommit fram till samma sak som du har. Jag hade samma uppfattning som dig innan jag råkade hamna på ett ställe som hade både Webers Genesis och Broil kings Baron uppställda sida vid sida. I mitt tycke kändes baronen bättre i både funktion och kvalitet.

För samma pris som Webern ingick både sidobrännare och rotisseri. Dessutom har den fyra brännare på samma yta som Webern har tre vilket bör ge jämnare värme. Utöver det så har Baronen luckor och tillåter att flaskan förvaras i skåpet istället för att hängas synligt på sidan. Så vitt jag kan se har dessutom Baronen högre total effekt vilket är en fördel om man som jag vintergrillar.

Efter att ha sökt runt lite på nätet verkar det som om kvaliteten mycket riktigt är likvärdig eller t.o.m. bättre än dagens Weber (som verkar ha dragit ner på materialvalen och flyttat sin tillverkning till Kina).

Jag är verkligen ingen expert men av den fortbildning jag ägnat mig åt senaste dagarna så är valet verkligen inte så svartvitt som du målar upp det, och just nu lutar det definitivt åt en Broil King för min del.

Napoleon har jag tyvärr inte hittat någon lokal återförsäljare av men deras grillar verkar också hålla samma höga klass.
Vilken typ av Broil Kingmodell lutar det åt för dig?
 
R
Det står mellan Baron 490 och 590 just nu (men det kan ändra sig). Har inte fått klart för mig om det är några egentliga nackdelar med att gå upp i storlek. Om det inte är det så blir det utan tvekan 590.
 
R
C Chris11 skrev:
Napoleon definitivt, klart bättre kvalitet än Weber eller Broil King och kan numer inte leva utan min Sear station. Först bada i sous viden sen rätt på Sear station. Köpte även rotessieriet och körde en hel kalkon i julas, galet bra.

Sen bor jag på en ö på västkusten och en Nappi är det enda som håller. Min förra Genesis dog efter tre år.

Har en LEX485 som jag prismatchade på hornbach förra året. Gav 11 000 ungefär, värt varenda krona
Intressant. Vad var det som "dog" på Webern?

Kanske ska lägga lite energi på att se en Napoleon i.r.l. Ägarna verkar väldigt nöjda.
 
Man rekommenderas att INTE ställa gasolflaskan i skåpet pga. att om läcka uppstår kan gasen samlas upp till farliga nivåer innan den antänds eller "blåser iväg" (gasen är tyngre än luft)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Man rekommenderas att INTE ställa gasolflaskan i skåpet pga. att om läcka uppstår kan gasen samlas upp till farliga nivåer innan den antänds eller "blåser iväg" (gasen är tyngre än luft)
Jag har för mig skåpet på Genesis S är ventilerat och godkänt för en 5kg flaska.
 
  • Gilla
Slyporks och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har för mig skåpet på Genesis S är ventilerat och godkänt för en 5kg flaska.
Ok, det är ju bra! jag kanske far med gammal info
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi köpte en kombinerad grill förra året. Helt perfekt. Kolgrill för den goda smaken och "sommarkänslan" och gasoldelen när man har lite bråttom.
 
Rekommenderar också Napoleon, haft en Lex485 i två år nu och fungerar klockrent - lite tjockare gods och överlag mkt bättre kvalitetskänsla än Weber i samma prisklass. Som skrevs ovan så görs de ”billigare” Weber i Kina sen några år och det märks, du måste upp pris ordentligt för att börja få den kvalitet man förknippar med Weber - men då betalar du fortfarande x 1000 extra f märket jämfört med motsvarande från t ex Napoleon.

(Men kolgrillen är fortfarande Weber 57 premium )
 
R RoAd skrev:
Intressant. Vad var det som "dog" på Webern?

Kanske ska lägga lite energi på att se en Napoleon i.r.l. Ägarna verkar väldigt nöjda.

Själva grillen är av lackad plåt, den rostade sönder totalt. Nu är mina grillar utsatta för extremt väder där det ibland blästras av vinden med saltvatten. Lex 485 är rostfri sånär som på underskåpet, har stått ute i 10mån nu och ser ny ut fortfarande
 
Mitt val föll precis på en Napoleon Rogue 425SB efter mycket research. Känns som den bästa kvalitén man kan få tag på idag med tanke på deras garantier och betyg. Kanadensarna har rätt tufft klimat själva så nog bör de kunna bygga grillar. I USA vinner typ Weber Genesis och Napoleon Rogue varannat test så kör du på en Weber, Napoleon och säkert även en Broil King så lär du nog bli nöjd oavsett.

Rogue är godkänd för 5L kompositflaska eller 6L stål inne i skåpet.

Landmann rostar sönder, inte värt det i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.