J
Hej på er ! Skulle uppskatta om ni tittar på min planlösning och kommer med funderingar. Känns som jag själv bara sitter och stirrar mig blind nu. Vet att har man inte sett tomten är det svårt att få bra svar. Men det är en åkerplätt ;) ! Antal rum osv är vad vi vill ha..men just "flowet" och möblemang tänker jag mycket på nu.
Köksgaveln är söder. Söder och särskilt väst är finast utsikt.
 
  • Skiss av en planlösning för ett hem med måttangivelser, visar rumsuppdelning och möjlig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för en bostad med flera rum, märkningar för dimensioner och köksgavel riktad mot söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hej!

Mycket är bra med din planlösning men det finns en del att fundera över.

Får rullstolscirkeln plats i det nedre badrummet?
Det ser lite trångt ut att resa sig från toaletten när handfatet är framför och så nära, dessutom strider det nog mot tillgänglighetskraven.

Hur jobbar ni i köket?
Med den placeringen av diskhon och hällen kan bara en person stå vid bänkytan mellan de två enheterna vilket är opraktiskt om man hjälps åt med matlagningen.
Räcker avståndet från hörnet till hon så att en person kan stå och skära vid bänken samtidigt som en använder diskhon, och motsv. för avståndet till hällen?
Hur är det tänkt att köksön ska användas?
Det känns inte som ett naturligt ställe för gäster att sitta vid i väntan på att maten blir klar utan då bör nog köksön vara vriden 90 grader så att de har vardagsrummet i ryggen och ett fönster att titta ut genom.

Går den där vinkeln i tvättrummet att utnyttja på något bra sätt eller blir det bara en slöseri med golvyta?
När jag har tittat på andras planlösningar så tycker jag det verkar som att ett tvätt- och teknikrum som är 240 cm brett utnyttjar golvytan mest effektivt för då får man plats med 60 cm djup panna, tvättmaskin osv. på båda sidorna.

Vad ska användas som vardagsingång?
Det som är utritat som ingång verkar inte ha mycket plats för kläder, skor och förvaring, dessutom stor risk för att smuts sprider sig in i köket.
Från ytterdörren bör man kunna se rakt genom huset och ut genom ett fönster eftersom det gör att gäster upplever huset som ljusare och mer välkomnande. Man bör även tänka över sådana siktlinjer när man stiger in genom innerdörrar, kommer upp för trappor och när man sitter vid matbordet och soffbordet.

Om det är meningen att den streckade väggen i vardagsrummet ska byggas så blir det svårt att få till någon bra placering av en teve i det stora rummet.

Dörren i stora sovrummet är inte bra placerad för nu är det stor risk att en som kommer in genom dörren öppnar den rakt på någon som redan är i rummet och kommer man från fönstret så måste man gå rätt knepigt för att komma runt dörren och ut.

Badrummet där uppe känns konstigt även om jag inte kan sätta fingret på det. Kanske att toalett och handfat är långt från varandra fast man ofta ska till båda direkt efter varandra.
 
Gammelnörden
Vilken stil är det tänkt att vara på huset? Är det två fulla våningar eller bara förhöjt väggliv?
 
Gammelnörden
Ibland när jag fastnat försöker jag definiera vad jag inte vill. ;)
Så utifrån en gissning att huset är två fulla våningar, med hyfsat högt i tak på bottenvåningen, har jag knåpat ihop planlösningar som utgår från en sexdelad traditionell planlösning. Jag har sett liknande lösningar i bostadsannonser för äldre, moderniserade hus. Yttermåtten är de samma som på er ritning.
Skiss över en planlösning med möblerat vardagsrum, kök och entré, utifrån ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av en planlösning för ett tvåvåningshus med sexdelad traditionell planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden, menar du att planlösningen du bilagt är en man INTE vill åt?
Själv tycker jag den var rätt ok men det är nog för att jag bott i öppen planlösning mellan kök/vdgrum i 10 snart, och tröttnat på de höga ljudnivåerna som blir med öppen planlösning och barn.
 
Gammelnörden
Nej, absolut inte! Jag försökte göra en planlösning som var lite tvärtemot TS planlösning, så att hen måste pröva och motivera sina egna val för att komma fram till vad hen egentligen vill och varför.
Jag föredrar personligen väggar mellan rummen och har samma erfarenhet som du att det blir tröttsamt i längden med att höra kylskåpet och allas stök var man än befinner sig i en öppen planlösning. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.