Snabba frågor, har självdrag och tilluftsventiler på övervåningen, ingen frånluft. = övertryck??
Ska jag ha dom öppna?
Risken blir ännu mer övertryck?
Eller börjar dom agera som frånluft istället? Och att jag kan ha dem öppna?

Självdraget fungerar bra 1,5 plans kåk i bottenplan. Satte doftljus i badrum uppe, började lukta nere med? Betyder det att frånluften på bottenplan fungerar så pass bra att den drar ned luften och luftombyter? Eller?

Vilket borde betyda att jag borde ha tilluftsventilerna på övervåningen öppna?

Vill bara få klarhet på om ventilerna uppe ska vara stängd/öppen - Knappt öppna nu, helt ok luft.
 
Är ventilerna monterade så att inomhusluften inte kan kondensera på väg ut så kan de väl iof sig vara öppna. Lite luft nerifrån undervåningen hjälper ju då till att "fräscha upp" övervåningen. Det är så de flesta med från- eller självdragsvent i hus med mer än en våning har det.
 
De blir alltså "frånluft" i dom tilluftsventilerna med andra ord? Annars brukar det sitta frånluftsventil i wc på övervåningen men den är igensatt då den gick ut på kattvinden.

Varför vill parfym lukten från wc uppe krypa nedåt till bottenplan?

Blir ingen kondens på rutorna varken upp eller nere. -30 grader prövat.
 
I äldre hus finns som regel ingen fuktspärr utan temporär fukt absorberas i väggkonstruktion o likn, för att sedan avges tillbaka in i huset då luften där är torrare. I dessa hus är det sällan kondensproblem även om det alstras samma mängd fukt, från disk tvätt mm som i ett modernare hus. Har du ett modernare hus brukar kondens på övervåningen vara vanligt om fönstrens insida är några grader kallare än luften i rummet. Ett visst luftombyte mellan över o undervåning beror på temperaturerna på de olika planen. https://www.traguiden.se/om-tra/byg...solering-och-lufttathet/lufttathet-och-tryckf
 
Finns två fuktspärrar en på bottenplan i mellanbjälklag (var oinredd vind) och även en fukt/ångspärr på övervåningen bakom väggarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.