Hej, Jag har köpt en lgh, med en tapet som ser ut som sjögräs. (ludna håriga trådar). Jag vill ta bort denna och ev. bara måla på med färg. Hur skall jag bära mig åt med att ta bort denna tapet?

Mvh,
Crona
 
  • Gilla
GunnarT
  • Laddar…
Kolla längst ner på den här sidan....
Ellr om det kommit poster emellan, en av de första på nästa sida.
 
Kolla "Ludna tapeter" längre ner på sidan Färgm måla & tapetsera. Lycka till! ;)
 
Vi har målat på tapeterna och är nöjda med hur "de ludna snörena" ser ut, och som Michailoff skrev:

För säkerhets skull måste man grunda med en alkydbaserad vägg/takfärg för att isolera tapeten.

Vill man ha ner tapeten så går det också men det tar tid.
 
Det är jättejobbigt att ta ner tapeten, det lossnar oftast bara några trådar i taget. Men är tapeten hel blir det ofta snyggt att bara måla den. Glöm bara inte att alkydgrunda...
 
Jag har ett tips:

....eller rättare sagt Martin Timell har...

Kolla på http://www.tv4.se/antligenhemma/

Gå in på: "VIDEO - Se TV tipsen"

Där finns en videosnutt som heter:

Så får du bort sjögrästapeten – för alltid

Lycka till !!
 
Tack för video-tipsen, mycket att välja mellan.

Jag har en vän som väntade i många år tills de kom till skott och började att riva ner tapeten, och det gick bättre än vad de hade räknat med, vatten på bara, så gick det att få bort den i ark.
 
johawk3 skrev:
Jag har ett tips:

....eller rättare sagt Martin Timell har...

Kolla på [länk]

Gå in på: "VIDEO - Se TV tipsen"

Där finns en videosnutt som heter:

Så får du bort sjögrästapeten – för alltid

Lycka till !!
Timell har förstört mycket med dina program... ;) Tänk på att det han visar i den här snutten är spackling på glasfiberväv. Han nämner i förbifarten något om sjögrästapet men inte mer. De flesta som säger sig ha sjögrästapeter har i själva verket lin-tapeter eller juteväv. Ett vanligt fabrikat på 70-talet var Novalin, mumsiga mönster och gosiga kulörer. Ofta skogsgrönt. Här är det inte bara att spackla på hej och hå! Grundar man inte blir det snyft och tårar när tapeten krymper och kanterna ställer sig rakt ut. :'( Grunda med takalkyd tills tapeten är mättad, sedan kan man spackla. Sedan säger Timellar´n att man börjar spackla uppifrån och går neråt. Det är något man kommit på nu för tiden, det mest logiska och som man lärde ut på målarskolorna är att börja spackla nerifrån. Då är det betydligt lättare att få en jämn spackling när man kan dra det nya spacklet in i den tidigare spacklade ytan. Sedan börjar man måla uppifrån.
 
Vänta några år och se försäkringsbolagen gråta krokodiltårar när alla hemmatimellare fixat sitt egna kaklade badrum.. Många diskussioner blir det om "fackmannamässigt" utförda jobb. Det är en tickande bomb.
 
Hur blev det med projektet. Tog ni ner tapeten, målade på tapeten osv...?

Själv skulle jag vilja ha lite input på "återställaren". Någon som har provat?

Tycker att det verkar jobbigt med nedtagning och sen bredspackling. Dessutom kan det bildas sprickor om man målar direkt på spackel (huset rör sig).

Hör av er!

Jörgen
 
Varför inte ta och grunda och sedan måla med väggfärg. Börja med en vägg, blir det inte bra så är det "bara" att riva ner. Vill man sedan istället spackla så det bra/bättre på den målade ytan efter en avmattning med sandpapper. Jag tror inte återställaren fungerar så bra på sjögrästapeter som andra tapeter, men det är bara en gissning.

Vi är i alla fall väldigt nöjda med våra målade sjögrästapeter, det ger en fin struktur på väggen

Efter att i de första rummen i huset hållit på i dagar av arbete för att ta ner de gamla taperna, spacka etc etc. så gick vi över till att måla i övriga rum. Att ta ner gamla taper (särskilt om det är i 1dm bitar) är :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.