Jag vet men 15000 mot 3000 är lite svårt att slå. Tyvärr ingen lastkoll. Vet någon hur det fungerar?
 
I ivan82 skrev:
Fanns inga plintar var bara lösa kablar.
Ok då byglar jag mellan h3 -> h4 -> h5 -> h6 -> h7 -> h8.
h2 och h9 sätter jag en ändklämma på.
h1 brun, h10 svart.
Nej!
Du ska bygla H3 till H8 och isolera H2, H4, H5, H6, H7 och H9
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Fanns inga plintar var bara lösa kablar.
Ok då byglar jag mellan h3 -> h4 -> h5 -> h6 -> h7 -> h8.
h2 och h9 sätter jag en ändklämma på.
h1 brun, h10 svart.
Nej läs vad BrokenArrow skriver här ovan det är samma jag försökte förklara också. Dvs bara H3 och H8 hopkopplade på den sidan de andra fria och isolerade.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Efter som lasten ligger mellan två faser blir fasströmmen inte i fas med spänningen. Dör av den högre skenbara effekten.
Fel.
Blanda inte in nollan i detta (Jag antar att du gör det då du säger att du har 2faser där ström och spänning ej ligger i fas).
Du har en belastning där spänningen 400V och strömmen ligger helt i fas så länge belastningen är resistiv. Ingen skillnad mot för om du tar ut 230V mellan fas och nolla.
Är belastningen tex induktiv så ligger skenbar effekt kvar på samma värde medan aktiv effekt sjunker. Precis som för 230V.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5
I ivan82 skrev:
Fanns inga plintar var bara lösa kablar.
Ok då byglar jag mellan h3 -> h4 -> h5 -> h6 -> h7 -> h8.
h2 och h9 sätter jag en ändklämma på.
h1 brun, h10 svart.
Det du gör med byglingarna är att öka respektive minska antalet lindningsvarv.
Om du tittar på din bild så ser du att ju högre spänning in desto större del av lindningen behöver du använda på primärsidan.
Dvs för att transformera ner från 400 till 220 så har din transformator 1.81 gånger fler lindningsvarv på primärsidan mot sekundär och det är det som du ändrar med avtappningarna, dvs förhållandet mellan antal lindningsvarv på primär och sekundär och spänningarna följs åt.
 
Ok då har jag koll.
 
5
I ivan82 skrev:
Ok då har jag koll.
Vad hade du tänkt dig för skydd till trafon?
Sen blir funktionen nu att du kommer att ha en isolertrafo om du inte ansluter jorden till laddaren till ena benet.:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Vad hade du tänkt dig för skydd till trafon?
Sen blir funktionen nu att du kommer att ha en isolertrafo om du inte ansluter jorden till laddaren till ena benet.:)
Vilken typ av skydd hade du tänkt?
Jag tänkte köra 10A säkringar innan och det som kommer förse den med strömm är en kontaktor som är anpassad för 64A.
 
B Bjober skrev:
Fel.
Blanda inte in nollan i detta (Jag antar att du gör det då du säger att du har 2faser där ström och spänning ej ligger i fas).
Du har en belastning där spänningen 400V och strömmen ligger helt i fas så länge belastningen är resistiv. Ingen skillnad mot för om du tar ut 230V mellan fas och nolla.
Är belastningen tex induktiv så ligger skenbar effekt kvar på samma värde medan aktiv effekt sjunker. Precis som för 230V.
Ja, jag blandar in nollan. Om du har en symetrisk resistiv trefaslast eller två enfaslaster så hamnar strömen i faserna i fas med spänningen mot nollan. Det är det jag ser som det normala fasläget för strömen. Nu hamnar strömmen i ett annat fasläge, viket minskar den effekt som är möjlig att ta ut.

Det kanske kunde ha utryckts på ett bättre sätt.
 
I ivan82 skrev:
Fanns inga plintar var bara lösa kablar.
Ok då byglar jag mellan h3 -> h4 -> h5 -> h6 -> h7 -> h8.
h2 och h9 sätter jag en ändklämma på.
h1 brun, h10 svart.
Nej !!!
Bara förbindelse h3 med h8 inget annat! Mata 2-Fas på h1 och h10.
Man får aldrig kortsluta lindningar på en transformator!
 
Jo, det finns lägen då du måste det. Men i det här fallet har du helt rätt.
 
I ivan82 skrev:
Vilken typ av skydd hade du tänkt?
Jag tänkte köra 10A säkringar innan och det som kommer förse den med strömm är en kontaktor som är anpassad för 64A.
Vilken typ av skydd kräver laddaren? Med en fulltransformator får du ett s.k. skyddsseparerat system som är jordfritt. Att skyddsjorda något på sekundärsidan mot primärsidans skyddsjord kommer inte att driva några felströmmar. Det är helt i sin ordning så långt.

Men utan en referens kan transformatorn möjligen bygga upp en kapacitans och en skadlig potentialskillnad mellan primär- och sekundärsida, men jag är högst osäker på det. Man kanske kan skyddsjorda ena polen på sekundärsidan, men jag är osäker på det också, dels om det går och dels om det tillför något. Du behöver läsa på om liknande system.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Förr användes ofta skyddstrafo för att få en isolerad miljö, om man råkar vidröra en spänningsförande del händer inte så mycket mer än den delen får samma potential som den som vidrör.
Mindre farligt än ett jordade system.
T.ex bedövning vid slakt med el använder man en fulltrafo med en seckundärspänning på 63 Volt. Så länge man inte rörde vid båda elektroderna samtidigt hände inget. Förr hade verktygsmaskiner bara 3-Fas utan nolla, då användes en 380//24~Volt trafo till manöverspänning som var helt ofarlig att vidröra.
Ett antal exempel på SELV miljö
 
Redigerat:
5
I ivan82 skrev:
Vilken typ av skydd hade du tänkt?
Jag tänkte köra 10A säkringar innan och det som kommer förse den med strömm är en kontaktor som är anpassad för 64A.
Du kommer att få ut en ström på ca 20A på sekundärsidan om du belastar den med 10A Vad ska du ha för kabel å ansluta till bilen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.