Hej!

Börjar bli klar med mitt garage på ca 70 kvm. Har isolerat och satt innertak(gips) samt OSB och gips på väggarna. Har dock inte satt in några ventiler på väggarna. Har en PAX fläkt monterat som är tänkt att driva ut diverse rök ovanför en arbetsbänk.

Hur hade ni gjort? Kan pax fläkten fungera som "frånluft"? Fattar inte mycket om ventilation men vill gärna ha en enkel lösning (och billig). Såg hade byggmax hade nåt typ av rör som var teleskopiskt med tillhörande ventil?
 
Jag har inget svar på frågan utan skriver mest för att jag är i en liknanade situation med ett garage om ca 80 kvm delat på längden i två ungefär lika stora halvor.

Det jag vet är att du måste få in lika mycket luft som fläkten blåser ut. Min tanke är att ta upp en eller flera tilluftsventiler lågt ned i portarna/dörren och sedan ha en eller två fläktar högt monterade i motstående sida. Det borde väl då kunna bli tillräckligt självdrag som grundventilation och sedan när det finns anledning att öka ventilationen (vid tex. målning eller torkning av blöt utrustning) så kan man köra igång fläktarna. Frågan är hur stora ventiler (sammanlagd area) som krävs och vilket material (rör och ventiler) som skulle vara lämpligt?
 
Jag monterade ett Mitsubishi Electric VL-100 (Mini FTX) i mitt 95m2 garage jag byggde förra året. Funkar mycket bra, går konstant på lågfart och när det behövs (tex när jag kör in en riktigt snöig bil) så ökar jag tillfälligt till fullfart.
 
Tomture61
Utan att jag utför mer än att bygga klart mitt garage så har jag ett 160 mm rör på högsta punkten i garaget + 10 mm springa i nederkant vid slagportarna , detta räcker för att vädra ut en allt för hög luftfuktighet vid tex målning.
För att spara värmen i garaget övrig tid, täpper jag till röret med isolering .
Har tex idag +18 gr / 38 % luftfuktighet , blir en annan femma om det utförs dammigt / rökigt jobb när det är sommar (varmare ute än inne)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.