En liten fråga till er som inrett själva/fått inrett på övervåning.

Vi har ett Hjältevadshus som vi nu ska inreda övervåningen på, vår fundering gäller uppvärmningen. På bottenplan har vi vattenburen värme, Nibe Fighter 310P med fjärrvärme som komplement. I dagsläget är det ej förberett för vattenburen varme på övervåningen, endast elradiatorer.
Nu till vår fråga; är det värt kostnaden att dra upp vattenburen värme eller ska vi installera elradiatorer? Det blir ju en stor prisskillnad vid installationen  (20-25 000:- ). Är det verkligen värt det för att få vattenburen värme i hela huset? Vad tycker ni?
 
Själv kör jag elradiatorer på ÖV.
Inte så ofta värmen behöver stå på där uppe så lär ju ta ett tag innan de pengarna är intjänade.
 
Lite så tänkte vi också... Man får ju en hel del el för 20 000...
Intressant att höra hur andra tänker, alltid bra med input från flera olika håll tycker vi. Kan ju lätt bli så att man snöar in sig på ett alternativ annars.
 
Sälv så valde jag vattenburet även på övervåningen.
Skälet var mest att jag tyckte att det skulle bli snyggare att ha samma typ av radiatorer i hela huset, samt att jag fördomsfullt utan något speciellt skäl inte tycker om elradiatorer.
Jag har för mig att Nibe rekommenderar elradiatorer på övervåningen, vilket helt talar emot mitt val.
Vad är det för hus ni bygger? Vi bygger Asken, och där är merkostnaden 9-10 tusen kronor för att byta ut el till vattenburet på övervåningen.
 
Vi drog upp vattenburet, elpriset känns väldigt mycket osäkrare än fjärrvärmen. Men det kommer att ta en väldig tid innan vi tjänar in det med dagens priser.

Det känns också som en liten insats för miljön ;)
 
Hej!
Har själv funderat på elradiatorer, en del av värmen går väl upp från undervåningen + även från kaminen jag ska sätta in. Vet ej hur mycket jag skulle spara om vatten skulle dras dit upp.
En liten fråga: låter din fighter 310p mycket?. Min står och brummar ganska rejält när compressorn går igång.

M
 
Jag har väldigt öppen planlösning på Älvsbyhus Mimer, 1 rum på 60m2. Om man inte har nögon värme alls så blir det sällan under 16-17 grader där så jag har 2 elradiatorer där för att spetsa upp dom sista graderna.
Nibe Figther 310P får man dänga till ibland när man går förbi så tystnar den. Jag gjorde rent fläkthjulet en gång och då låt den mycket så man fik finjustera plåtarna.
 
Har ett Ähus, där vi har påbörjat övervåningen,

har val att dra upp vattenburen värme till 3 radiatorer, gavel,gavel,kupa.
har gjort 2 rum , kommer en toalett senare också men där blir elgolvärme.

kostnaden för vattenburen värme är givetvis dyrare vid installationen men billigare i den drift som behövs, dock är det stora skälet till att man väljer den lösningen är vid en senare försäljning av huset.! Då får man garanterat valuta för installationen. ;)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.