A AndersS skrev:
Hur ventileras huset? Och utifrån ventilationssystem var finns det tilluft, frånluft, fläktar, etc.
Utifrån det får man sedan fundera på om de två hålen under fönsterkarmen ska tätas eller vara någon nödlösning för tilluft och inte sättas igen. Du skriver inte hur gammalt huset är.
Finns tilluft i varje sovrum (3st). Två frånluft en i varje badrum och en köksfläkt.

Det som jag tror är ett problem kanske inte är ett problem? Som det är nu så ser det ut som att luft drar in i bostaden genom springorna igenom isoleringen.
 
dreva med lite isolering och sen foga med latex där du har tilläggs isolerat
t
 
T tergo skrev:
dreva med lite isolering och sen foga med latex där du har tilläggs isolerat
t
Kan jag foga hela vägen efter att jag drevat eller måste fönstret kunna "andas" där?
 
Varför ska du ha fogmassa över huvud taget? Det har man väl på utsidan för att hindra att vatten kommer in?
 
har man ångspärr i väggen och drevade fönster så skall fogmassan vara på insidan , fönsterna är skummade då behövs ingen fogmassa på insidan
t
 
fel
t
 
Raka Raka skrev:
Kan jag foga hela vägen efter att jag drevat eller måste fönstret kunna "andas" där?
det räcker du fogar där du har drevat eftersom det drog in ,fönstret skall inte andas där
t
 
T tergo skrev:
det räcker du fogar där du har drevat eftersom det drog in ,fönstret skall inte andas där
t
Foga där jag drevat och inte där fogmassa är? Tec7 borde funka bra?
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Förstår fortfarande inte varför det är mellanurm där man tättat med fogskum? Det är "fina" mellanrum också något som är uttänkt att det ska vara så. Bilden ser ni i andra inlägget.
 
Raka Raka skrev:
Förstår fortfarande inte varför det är mellanurm där man tättat med fogskum? Det är "fina" mellanrum också något som är uttänkt att det ska vara så. Bilden ser ni i andra inlägget.
Finns det någon mening med detta mellanrum? Eller kan jag foga igen allt? Trycka i isolering och sen tec7?
 
Mellanrummet är från en kil som användes då dom monterade fönstret och sen togs bort ?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Mellanrummet är från en kil som användes då dom monterade fönstret och sen togs bort ?
Vanligtvis så sätter man igen hållet?

Vågar man trycka i fogskum? Med tanke på att det expanderar. Vilket rekommenderas så fall? Något som expanderar minimalt antar jag.
 
Vilket fogskum rekommenderas till tättning av fönster inifrån?
 
Bump
 
Tycker inte man skall använda fogskum över huvud taget. Går ju inte justera fönster/dörrar då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.