rutberg
Hej,

Jag har fått en offert på installation av en FTX. Huset är uppvärmt med bergvärme (F1215), och FTX aggregatet kommer att sitta i pannrummet aldeles bredvid värmepumpen. Därför föreslog installatören att man monterade en eftervärmare kopplad till VP, för att eftervärma med pumpen istället för den inbyggda elektriska eftervärmaren.

Har någon erfarenhet av en sådan installation, vad är för- och nackdelarna?
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Beror på vart du bor, finns du långt norrut där det blir -35gr kallt så måste antingen tilluften värmas eller vent sänkas, samt beror på inomhustemp och tex om du eldar, verkningsgraden ligger högt, brukar väl säga 95%, vet inte hur många minus den klarar, men tilluften skall alltid vara svalare än från luften..
 
Är det roterande växlare behövs ingen eftervörmning.
Har eftervörnare el men aldrig kört
 
Som sagt beroende på vart man bor...och hur vet du att den inte värmer? Om den inte är avslagen förståss..
 
Hur mycket extra skulle det kosta med en inmonterad och klar vattenburen eftervärmare?
Jämför sedan med cop-värdet på din värmepump, så börjar du närma dig en kalkyl på hur mycket tillskott du behöver leverera innan du räknar hem den, oavsett vad du får för svar på för och nackdelar.
Det låter absolut som en vackrare lösning att använda bergvärmen för det hela, men jag är inte säker på att det är ekonomiskt försvarbart om du inte har ett väldigt stort behov av tillskottsvärme.
 
rutberg
Tack för alla svar. Det är i Stockholmsområdet, roterande växlare. Det är en äldre VP och jag har inte COP bortom vad jag läst här (2,78 vad jag kan läsa mig till). Offerten jag fått specificerar den extra kostnaden till 12 000 plus röris "runt 2000 kronor".

Huset i sig är dåligt isolerat, tunna väggar, 70 mm glasull som enda isolering. Men samtidigt hade jag byra 4 timmar elpatron den här vintern.

Innan nästa vinter ska vi även installera kamin för trivseleldning.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Som sagt beroende på vart man bor...och hur vet du att den inte värmer? Om den inte är avslagen förståss..
Bor i Norrbotten.
Jag har aktivt valt att slå av den på fjärren.
Det är ett Heru 130EC man ser även en ikon om värmen är igång.
 

Bästa svaret

Hmm, Först en installation på kring 15000, sedan är frågan om du verkligen kommer behöva tillskottet öht.
Speciellt om du tänder en brasa när du känner dig lite frusen.
Själv hade jag varit skeptisk till att göra installationen om motivet var att spara pengar...

(Givetvis kan man ju ha andra motiv, som att försöka minska den totala elförbrukningen för självhusåhllande med solceller etc, men då är det nog bättre att skippa tillskottsvärmen och istället tända en brasa)
 
rutberg
Ja med den planerade ytan solceller så finns det risk att mitt problem snart blir det omvända, att jag gör av med för lite elektricitet i förhållande till produktion.

Tack för tankarna, jag skippar det inledningsvis, får se hur mycket tillsatsvärmaren kommer få jobba.
 
Betänk att majoriteten av husen i Sverige tar in tilluften rätt genom väggen ouppvärmd i varje rum utan att de har dålig värmekomfort..
Samt att luften blandar sig lite bättre ifall den är några grader svalare än luften i rummet.

Har inte huset ett väldigt stort energibehov, så tror jag det är väldigt svårt att räkna hem vattenburen eftervärme, ffa om man värmer huset med värmepump.
 
Du borde skaffa en garanti på att batteriet lirar med FTX'en.
Luftflödet och trycket efter kan dämpas rejält efter batteriet.
Kanske bättre att lägga pengar på isolering istället för energi-tillskott
 
Redigerat:
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.