Hej hopp,

Ja man pratar ju om 'generationsgolv' och som skapades genom såpning och såpning och såpning, förr i tiden såpades det ju vid storstädning d v s en till två ggr per år. Nu har ju jag ett nulutat nysåpat golv och har ju förhoppningar om att såpa lite oftare än så ;-) hur snabbt kan man 'tro' att golvet blir märkbat hårdare? Just nu sätter det mesta märken id et - iofs försvann de nu när jag såpade märkte jag :D men jag funderar på om man såpade en ggr i månaden i ett år om man gjorde ett enormt 'ryck' för ett hårdare golv!

Hjälp mig innan jag utvecklar terminala skurgummeknän ( och mannen i huset skurgubbeknän!)
 
Golvet kommer tyvärr inte bli märkbart hårdare av såpan. På gamla slitna golv har den mjuka vårveden slipats ned så att den hårdare (mörka) delen av årsringarna sticker upp något och gör golvet hårdare. Kanske kan gammaldags sandskurning funka? Men inte "märkbart" hårdare då får du byta träslag och det är väl lite sent nu ;)
Såpan skyddar mest golvet mot smuts och gör det lättare att städa.
 
Såpan (hydroxid) reagerar med kådan (terpener) och bildar en kemisk reaktion, hård yta. Så det blir hårdare om man regelbundet skurar med kallt vatten och såpa av god kvalitet. Var noga med att använda kallt vatten, annars blir det grådassigt. Om golvet är avlutat, så finns det kanske en risk för att det inte funkar lika bra.

/Rosa
 
Det här är ju en gammal käpphäst...

Jag har hört att om man kalkar golvet innan (målar med kalkvatten) så reagerar kalken med såpan och "hårdnar".

Lut bryter ner trä, och bidrar snarare till en mjukare yta.

Jag upplever vårt kalksåpade golv som betydligt slagtåligare än lutade golv...
 
Jag lade in Siljans furugolv 1999, och såpade varannan vecka i två år, därefter varje månad. Golvet var bra redan då, men i våras när lägenheten såldes var golvet extremt hårt (för att vara furu) och blankt. Otroligt skönt att gå på och tåligt mot normal smuts. Vid behov lite extra skurning med koncentrerad blandning som gjorde susen.

Använde Gammaldags golvsåpa - funkade bra, det viktiga dock att använda en fet golvsåpa!

Till skurning av de nyslipade gamla och oljade golven i nya huset har jag köpt en mopp med skaft, sparar knäna....
 
Jag glömde ju tiderna...
Vi lade in golvet för två år sedan.
Såpar sparsamt, kanske var tredje månad eller så...
(Men det är en "sommarstuga")
Men det känns ändå rätt tåligt.
 
Tack för tips! Jag skall såpa vidare - för jag vart mera fundersam nu - det blir ju en blank yta efter såpning hmmm.....
Kalkar golv? Har Du någon länk där man kan läsa vidare? Har ju fortfarande en halv ny våning att skoja med :D
 
Gummigum skrev:
Tack för tips! Jag skall såpa vidare - för jag vart mera fundersam nu - det blir ju en blank yta efter såpning hmmm.....
Kalkar golv? Har Du någon länk där man kan läsa vidare? Har ju fortfarande en halv ny våning att skoja med :D
http://www.kulturhantverkarna.se/Produktblad Sapa.pdf

Här står det precis hur jag har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.