Har behov av en friskluftsventil i sovrummet.
Väggen är från 90-talet, gips, isolering, lecablock?, puts. Hur kommer jag igenom alla dessa lager och med vad? En pratade om ”kärnborr”, går det att hyra?
 
Du kommer igenom med vanlig hålsåg, men borrdjupet med en hålsåg är 30-50mm så räkna med en del stopp för att hugga bort "kärnan" eftersom du kommer djupare
 
tommib
Om hålet inte måste vara snyggt så kan du också borra igenom med en vanlig centrumborr storlek 25 mm eller så och sedan ta tigersågen för resten. Det blir inte särskilt prydligt dock.
 
R Rolle85 skrev:
Har behov av en friskluftsventil i sovrummet.
Väggen är från 90-talet, gips, isolering, lecablock?, puts. Hur kommer jag igenom alla dessa lager och med vad? En pratade om ”kärnborr”, går det att hyra?
Har liknande väggar som er, när jag skulle göra hål för ventiler körde jag
med en sådan här hålsåg, gick nästan för lätt.
https://www.hornbach.se/shop/WOLFCR...och-centrumborr/8537000/artikel-detaljer.html
 
Hyr en hålsåg som passar till ventildimensionen så slipper du att "hugga och hacka" var 5 centimeter håldjup. Det är värt pengarna, undvik armering om du kan för det sliter på hålsågen och kostar slitagepengar.
Jag hyrde en hålsåg när vi monterade våra ventiler när vi byggde, dock fick jag borra i två omgångar eftersom hålsågen inte klarade vår väggtjocklek (puts+leca isoblock+puts) på ca. 370 mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.