hej!
Har precis installerat connect ledlist som köksbelysning. Är dock inte nöjd, jag upplever ljuset som alldeles för kallt. Det blir en steril känsla som tar över hela köket, vi bor i lägenhet så köket är inte så stort.
Sen blir det en väldigt oskön skugga på golvet som är störig.. gör rummet mörkare, speciellt på kvällstid.

Tips på vad vi kan ha istället? Vi bor i hyresrätt och kan inte bygga in nedfällda spots. De flesta ledlister står ju 3000kelvin på, även denna, men fattar det som att det kan upplevas olika. Nån som har någon form av list som inte upplevs som ett växthus? Går det att få nån belysning som inte skapar denhär skuggan? Hade tidigare ett gammalt lysrör från 80-talet dom ej gav denna.
 
  • Köksgolv belyst med en LED-list, vilket skapar kalla skuggor och en steril atmosfär i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-belysningslist ovanför köksfliser ger starkt kallt ljus och skapar skuggor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från en webbutik som visar en vit LED-list från Markslojd Connect på 50 cm, betygsatt A++.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en list ~ 50-60 mm hög i framkant på överskåpen. Då riktas ljuset ner mot bänkskivan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skuggan på golvet beror ju inte på bänkbelysningen, utan på bristande takbelysning för allmänljus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade bytt till en LED-list med 2700K så färgen blir lite trevligare. Dessutom satt en taklampa som MathiasS skriver ovan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skuggan på golvet beror ju inte på bänkbelysningen, utan på bristande takbelysning för allmänljus.
var har allmänbelysning också. Om skuggan ska "konkurreras" ut behöver vi ha det helt sjukt ljust..
 
a.o.f a.o.f skrev:
Jag hade bytt till en LED-list med 2700K så färgen blir lite trevligare. Dessutom satt en taklampa som MathiasS skriver ovan.
har du tips på en sådan som funkar för detta ändamål? alltså att ha i köket.. hittar inte något bra alternativ..
 
BirgitS
Vi har sån här på några ställen: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30245223/
Sätts rätt nära framkanten av överskåpen och riktad neråt som andra har skrivit. Går att ansluta en dimmer också om man vill ha svagare belysning medan man äter. Tycker man att det är för svagt som arbetsbelysning (som mina äldre ögon) kan man ha dubbla rader.
Just när man håller på lagar mat kan det vara bra med 3000 K så att ingredienserna inte får en röd ton.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har sån här på några ställen: [länk]
Sätts rätt nära framkanten av överskåpen och riktad neråt som andra har skrivit. Går att ansluta en dimmer också om man vill ha svagare belysning medan man äter. Tycker man att det är för svagt som arbetsbelysning (som mina äldre ögon) kan man ha dubbla rader.
Just när man håller på lagar mat kan det vara bra med 3000 K så att ingredienserna inte får en röd ton.
tror inte jag hajar dendhär grejen med "riktad" neråt. hur är denna omlopp från ikea mer riktad neråt än den jag har?
 
BirgitS
Kanske misstolkade ditt foto för jag tyckte det såg ut som att det lyste rätt mycket framåt.
I alla fall är Omlopp inte så ljusstark som Connect, dvs. inte lika många lumen per meter.
Men det finns en Connect Touchdimmer så det går att få ett svagare ljus, och då tar det inte över rummet på samma sätt och ger inte lika mycket skugga på golvet.

Hos oss blir det skugga på golvet både av lysrören och Omlopp, men det har jag aldrig tänkt på.
 
Jag tittade lite hur det såg ut i tvättstugan jag byggde förra året. Ikea skåp etc samt ledlist från Hide-a-light. 2700K "LED Extend", spridningsvinkel 110grader, monterad i framkant på skåpet (säg 5cm från framkant).

Det lyser också på golvet så jag får en skugga, syns dock ej när jag har takbelysningen tänd. Funderade på om man kunde bli av med skuggan men flyttar man in listen så långt får man ju heller inget lyse i lådorna, så det känns inte som ett alternativ => skugga blir det om man inte helt ska skippa funktionella krav.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tittade lite hur det såg ut i tvättstugan jag byggde förra året. Ikea skåp etc samt ledlist från Hide-a-light. 2700K "LED Extend", spridningsvinkel 110grader, monterad i framkant på skåpet (säg 5cm från framkant).

Det lyser också på golvet så jag får en skugga, syns dock ej när jag har takbelysningen tänd. Funderade på om man kunde bli av med skuggan men flyttar man in listen så långt får man ju heller inget lyse i lådorna, så det känns inte som ett alternativ => skugga blir det om man inte helt ska skippa funktionella krav.
Skuggan är väl der minsta problemet egentligen..stör mig mer på det kalla ljuset.. men du har 2700k på din.. är det betydande skillnad i upplevelsen av färgtonen från det du har på annat ställe tycker du?
 
Har gamla IKEA-armaturer med G4-sockel i köket, bytt alla halogen till LED, finns numera många nya G4-LED som jag upplever ger lika bra och varmt ljus som gamla halogenlampor, kan dock vara svåra att få plats, gäller att köpa små/platta.
Köpte liknande bänkbelysning till tvättstugan nu (på Jula).
Bytte till LED-list i husvagnen (den gamla bestod av 40st 4W glödlampor) , från Biltema blev det grönt sken och från Classe kissgult. Valde den kissgula.
Mina observationer är alltså att LED-lister/lysrör går bort i kök och som mysbelysning, oavsett färgtemperatur. Om man inte vill ha slakterikänsla över diskbänken vill säga.
 
platon1980 platon1980 skrev:
Har gamla IKEA-armaturer med G4-sockel i köket, bytt alla halogen till LED, finns numera många nya G4-LED som jag upplever ger lika bra och varmt ljus som gamla halogenlampor, kan dock vara svåra att få plats, gäller att köpa små/platta.
Köpte liknande bänkbelysning till tvättstugan nu (på Jula).
Bytte till LED-list i husvagnen (den gamla bestod av 40st 4W glödlampor) , från Biltema blev det grönt sken och från Classe kissgult. Valde den kissgula.
Mina observationer är alltså att LED-lister/lysrör går bort i kök och som mysbelysning, oavsett färgtemperatur. Om man inte vill ha slakterikänsla över diskbänken vill säga.
Så ditt tips är vaddå? Köpa en gammal armatur som inte finns längre? Hänger inte riktigt med.
 
Platon: Vilken list på Clas gav den kissgula färgen? Dom har ju några att välja på. Vill inte ha den kallvita som ofta är facit, trots att det står varmvit...
 
M MasMats skrev:
Platon: Vilken list på Clas gav den kissgula färgen? Dom har ju några att välja på. Vill inte ha den kallvita som ofta är facit, trots att det står varmvit...
Den här: https://www.clasohlson.com/se/Flexibel-LED-ljuslist-Northlight/36-6144

Tänk på att denna inte är inkapslad som de flesta andra, dioder och motstånd ligger alltså helt öppna=går inte att torka av. Tejpen sitter dessutom dåligt, jag fick köra med häftpistol också, med risk för skad/kortslutning p.g.a. saknad inkapsling, som sagt.
En skitprodukt helt enkelt, men färgen/priset fick avgöra den gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.