Tabellen passar ju bra vid entreprenader och tillhörande besiktningar osv. Relevansen i övrigt kring just den jämfört med det Mikael tar upp för den typen arbetens utförande ställer jag mig dock mycket tveksam till. Den får bli ett exempel på regel för vilken regel som ska följas. Finns ju många såna olösliga dilemman där det för en del känns tryggt att åtminstone ha något att hålla sig i.
 
Mikael_L
Ja ett dilemma är ju att när det kokar ner till sådana här regelverk, som leder till att utförandet binds till regler i stället för kunnande, så är ju reglerna ofta överarbetade och ibland helt enkelt fel och dåliga.
Men ska följas ändå, annars kommer besiktningsanmärkningarna.

Det gäller ju inte bara nätverk, inte heller bara el, utan alla professionerna i bygg har sina rigida regelverk att anpassa sig mot.


Men som svar på frågan i det tidigare inlägget, ja du kan dra TP-kabeln i samma rör, och troligtvis fungerar det helt utan problem.
Men har du någon möjlighet att pillra ner ett rör till, så gör gärna det. Det röret kanske plötsligt även blir användbart till något mer, larm, styrning av belysning, motorvärmare osv.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Kanske. Får man problem om man klammar tvinnad FQ med TC i takvinkeln om takhöjden är 3m?

Det finns regler och det finns regler. I de flesta fall kan vi strunta i dem men det innebär att det kan bli problem. Att den tappar lite data, kanske men det hanterar nog den aktiva utrustningen. Som jag skrev ovan ”troligtvis fungerar det, men det är fel”.
Jo regler är bra att förhålla sig till. Inte minst jag brukar ju framhålla regler. Men det var kanske lite onödigt att dra paralleller mellan regler för EMC och regler för skydd av personer och husdjur även om det finns fall där EMC kan ha betydelse för säkerheten. Dessutom brukar jag försöka förstå de regler jag propagerar för för att kunna motivera dem. EMC är ett område jag läst mycket om men inte förstått den praktiska innebörden i, ännu...därför frågade jag. Hur bedömer/räknar man på de krav och villkor som nämns i standarden? Man vill ju veta om det är värt jobbet att göra diket 3 dm bredare och lägga två slangar. Jag tolkade ditt inlägg som att du visste och kunde förklara det.

Men jag förstår ju att det inte går att besvara en sådan fråga med några enkla meningar. Men för denna tråds faktiska förutsättningar är frågan ändå vad som är fel i svaret i #7? Kommer TS att helt tappa kontakten eller sjunker datahastigheten med X %? Bör/ska alla som drar el och data till sitt garage köra med 200 mm mellan ledningarna?

Avsnitt 444.6 av reglerna säger
Där specifikationen och/eller det avsedda användningsområdet för IT‑kabeln inte är känd ska luftavståndet mellan kraft- och IT-kablarna vara minst 200 mm.

Jag tolkar detta som att om man inte har en aning om vad signalkabeln har för krav på sig så ska detta avstånd användas, vilket kan justeras nedåt beroende på metallisk avskärmning. 50174 anger också ett antal villkor som jag visade.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Separationen är en historisk rest för otvinnade låghastighetssignalkablar. Däremot använder vi fortfarande det som utgångspunkt i kommersiella tillämpningar för att säkerställa att kablarna inte blandas på stegar och liknande. Det är lättare att hålla ordning för framtida tillägg och risken att kablar skadas mekaniskt minskar när olika kablar inte dras över varandra.

Skärmat har å andra sidan oförtjänt dåligt rykte För ethernet är skärmen i princip alltid av godo, oavsett hur den ansluts eller inte. Undantaget är när man har potentialskillnad i jord, t ex vid fyrledarsystem.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Det är ju alltid enklare att följa tumregler än att räkna på det specifika fallet.

Min tumregel för TP-kablar:
- Om du inte vet vad du håller på med: använd oskärmad kabel (UTP) och dra den separat från kraftkablar.
- Om du måste dra TP-kabel intill kraftkabel en längre sträcka, testa med oskärmad kabel om möjligt.
- Använd bara skärmad kabel om du behöver och har bra koll på vad du sysslar med. Det är väldigt lätt att oavsiktligt skapa jordloopar, som gör situationen mycket sämre än med bara oskärmad kabel.

När man använder skärmad kabel, se till att skärmen ansluts till jord i matande ände och inte i andra änden. Enklaste sättet är att koppla in en oskärmad TP-kabel sista biten.
 
För kraftkablar kan man helt strunta i skärm. Skärmen är mest för att undertrycka alien crosstalk i buntar av lankablar. 50 Hz och lite övertoner är långt ifrån något som påverkar ethernet. Så för el - lan störningar kan man lungt strunta i både skärm och separation. För lan - lan kan man behöva det ena eller andra. Det är därför kablar för högre hastigheter är så grova. Det är helt enkelt för att hålla andra kablar några mm bort.

Jordloopar är helt riktigt inte bra. Lättast är att ha skärmen ansluten bara i ena ändan. Vid flera stigare i tn-c fram det bli en del ström.
 
Nej, det är inte därför dimentionerna ökar på kablarna. Det är andra krav som driver det, lägre resistans, lägre intern kapacitiv koppling tex.
 
5
Lågfrekventa störningar skyddas genom att jorda endast enda änden av kabeln
Högfrekventa skyddas genom att jorda båda ändar .
Ska man skydda båda delarna så får man lösa det genom en avstämd kapactiv koppling.
Sen spelar kabellängden in för vilka störningar man kan få in.
Sen spelar partvinningen in, se till att paren är så tätt tvinnade som möjligt ändå in mot kontakten.
iom ökade bandbredder så ökar även kraven på tvinningen för att minska arean mellan paren därav så kommer uppbyggnaden av kabeln bli annorlunda för att kunna hålla kvar denna tvinning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo regler är bra att förhålla sig till. Inte minst jag brukar ju framhålla regler. Men det var kanske lite onödigt att dra paralleller mellan regler för EMC och regler för skydd av personer och husdjur även om det finns fall där EMC kan ha betydelse för säkerheten. Dessutom brukar jag försöka förstå de regler jag propagerar för för att kunna motivera dem. EMC är ett område jag läst mycket om men inte förstått den praktiska innebörden i, ännu...därför frågade jag. Hur bedömer/räknar man på de krav och villkor som nämns i standarden? Man vill ju veta om det är värt jobbet att göra diket 3 dm bredare och lägga två slangar. Jag tolkade ditt inlägg som att du visste och kunde förklara det.

Men jag förstår ju att det inte går att besvara en sådan fråga med några enkla meningar. Men för denna tråds faktiska förutsättningar är frågan ändå vad som är fel i svaret i #7? Kommer TS att helt tappa kontakten eller sjunker datahastigheten med X %? Bör/ska alla som drar el och data till sitt garage köra med 200 mm mellan ledningarna?

Avsnitt 444.6 av reglerna säger
Där specifikationen och/eller det avsedda användningsområdet för IT‑kabeln inte är känd ska luftavståndet mellan kraft- och IT-kablarna vara minst 200 mm.

Jag tolkar detta som att om man inte har en aning om vad signalkabeln har för krav på sig så ska detta avstånd användas, vilket kan justeras nedåt beroende på metallisk avskärmning. 50174 anger också ett antal villkor som jag visade.
Den praktiska innebörden är kort och gott att apparater och utrustning skall inte störa ut annan utrustning eller apparat, grannens apparater får inte störa ut din radio/kommunikationsutrustning tex.
Vare sig den är luft eller trådburen :)
 
Mikael_L
Jag har verkligen inte koll på allt när det kommer till störningar, men vissa saker som du skrev känner jag till, en del annat verkar för mig logiskt.

Det har inte alltid varit logiskt, dvs jag har tidigare haft andra åsikter/kunskaper.

Jag har tidigare t.ex alltid varit av åsikten att endast en sida ska jordas, annars blir det störningar. Detta var en rest från mitt kunnande om ljudteknik.

Men den åsikten rubbades hårt när jag läste en grundlig genomgång om hur frekvensomriktare stör, och hur störningar ska minimeras.
Där, i de frekvenserna, ska det (för det mesta) jordas i bägge ändar.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har verkligen inte koll på allt när det kommer till störningar, men vissa saker som du skrev känner jag till, en del annat verkar för mig logiskt.

Det har inte alltid varit logiskt, dvs jag har tidigare haft andra åsikter/kunskaper.

Jag har tidigare t.ex alltid varit av åsikten att endast en sida ska jordas, annars blir det störningar. Detta var en rest från mitt kunnande om ljudteknik.

Men den åsikten rubbades hårt när jag läste en grundlig genomgång om hur frekvensomriktare stör, och hur störningar ska minimeras.
Där, i de frekvenserna, ska det (för det mesta) jordas i bägge ändar.
Kan inte utnämna mig till nån EMCexpert heller men det här blivit att man har fått jobba mer å mer med detta kring EMC föreskrifter och regler kring det. :)
Jordningen ser annorlunda ut beroende på frekvens (våglängd) och ju högre frekvens desto större blir skinneffekten och därav ökar kravet för arean på jordningen, dvs platt jordfläta får en större yta där strömmen kan gå genom mot en rund. Samma princip får du med en 360 graders jordning kring en kabel.
Och det stämmer, båda sidor skall jordas till en frekvensomriktare, sen "hoppar" störningarna av mot jord närmare och närmare källan beroende på vilken frekvens det är, (ju högre frekvens= större impendans desto tidigare mot källan "hoppar" de av till jord )en frekvensomriktare skickar ut rätt så mycket "skit" som kan avge radiostörningar som är högfrekventa.
 
Redigerat:
5
Men som sagt kabelskärm skadar inte men jag har svårt att tro att TS skulle få några större problem om han använde en oskärmad, om ens några problem.
Många gånger så ligger nätverkskablage tillsammans med kablar i våra hem utan att det blir någon större störning
 
Frågan är var TS skulle få störningar från? Att nätverkskabeln ligger i röret eller i ett annat med distanserna från tex tabellen gentemot kraftkabeln gör ingen skillnad pga inga störningar genereras i den. Dvs störningar av en typ som skulle påverka nätverksfunktionen.

Däremot som sagt inget som hindrar att använda skärmat material men då pga andra yttre störningar och inte från kraftkabeln här. Däremot kan man då införa andra problem rent eltekniskt och i särfall även skapa elfaror tex för person eller brand. Ofta även svårare att jobba med och då kanske det pga det degenererar kommunikationsmässigt även utan störproblematik.

Om man använder skärmad kabel och isf konsekvent håller skärmen isolerad, oansluten når man nog långt som ovan eller utan alla anslutningsdetaljer. Och får samtidigt god nytta av skärmningen sett till störningar var de nu än skulle komma från.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
5
Som sagt endast partvinningen i nätverkskabeln minskar risken för störningar. Den enda störningen som potentiellt skulle kunna vara är en 50hz signal om nu inte grannen skulle ha någon kinaimporterad apparat som skulle avge extrema luftburna störningar .
Ska man göra det korrekt så ska ska man helst inte samförlägga men det rör sig i dessa fall om större industrier där det dessutom finns en hel del andra störningar både trådburet och luftburet och där man tar i med både hängslen och livrem då em störning skulle kunna ge produktionsbortfall eller känslig mätutrustning eller en farlig situation skulle uppkomma.
I det senare så får dock inte en apparat som störs inte vara byggd så att det skulle kunna innebära fara.
En annan aspekt med kabelförläggning och inducerade strömmar är att om en signalkabel förläggs brevid en kraftmatning så skulle den kunna inducera en så pass hög ström att signalkabeln förstörs, har dock själv aldrig varit med om det. Men nu pratar vi industrimiljö.
Sen är det precis som GK100 skrev att det aldrig får påverka elsäkerheten
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad snackar du om egentligen? Om du tror att det enbart finns 50Hz störningar från kraftkabeln så förstår jag till viss del din inställning. Men dina negativa aspekter om skärmen är inte heller vettiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.