tommib
Hörni, nu har det hänt. ESV kommer släppa på behörighetskravet för att göra installationer i egen bostad.

Nyhet kommer inom kort på deras hemsida!
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Johan Gunverth och 7 till
  • Laddar…
:surprised:

(April, april?)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Inom kort betyder idag då? :)
 
tommib
Äsch.... värst vad alla var på hugget idag då.
 
  • Haha
50procent
  • Laddar…
Det var för osannolikt för att lura någon. Hade du påstått att man löst cancerns gåta eller att Donald Trump blivit snäll hade säkert någon lättlurad gått på det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Haha detta hade varit underbart om detta hade varit sant :)
 
Sen skriver dom det här på hemsidan.jo jag vet att det var ett Aprilskämt

"Elsäkerhetsverket ska under 2019-2020 arbeta för att privatpersoner ska få ökad kännedom om vem som får jobba med el. Detta genom olika typer av informationsinsatser i samarbete med branschen.

El är nödvändigt men farligt och många förstår inte riskerna med olagligt elinstallationsarbete. För att undvika olyckor och skador så är det reglerat i lag vem som får arbeta med elinstallationer. En undersökning från 2017 visar att det i tre av tio hushåll ändå förekommer olagliga elinstallationer."
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
K karkka skrev:
Sen skriver dom det här på hemsidan.jo jag vet att det var ett Aprilskämt

"Elsäkerhetsverket ska under 2019-2020 arbeta för att privatpersoner ska få ökad kännedom om vem som får jobba med el. Detta genom olika typer av informationsinsatser i samarbete med branschen.

El är nödvändigt men farligt och många förstår inte riskerna med olagligt elinstallationsarbete. För att undvika olyckor och skador så är det reglerat i lag vem som får arbeta med elinstallationer. En undersökning från 2017 visar att det i tre av tio hushåll ändå förekommer olagliga elinstallationer."
Länka gärna till din undersökning, vilket är skälet till att installationerna är olagliga?
 
K karkka skrev:
Var en artikel från Elsäkerhetsverket.

[länk]
Där står det till det är arbetet som är olagligt.
Om arbetet är lagligt men installationerna farliga då? Sen kan man ju också fråga sig vilket som är värst, men fram med mer statistik, gärna från andra länder, Island, Danmark, Finland, Norge, Tyskland?
 
Men snälla du. Jag tyckte bara det var en rolig kontring mot Trådskaparens påstående att dom skulle släppa på kravet sen råkade jag läsa min tidning Elektrikern som kom igår, där denna artikel fanns publicerad och letade upp den på Elsäkerhetsverket, mest på kul.
Inget vi behöver göra en diskussion där jag ska stå till svars.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
"Elsäkerhetsverket ska under 2019-2020 arbeta för att privatpersoner ska få ökad kännedom om vem som får jobba med el. Detta genom olika typer av informationsinsatser i samarbete med branschen."
Är det inte bättre att de lobbar för att få till att den egna branchen tar "mindre jobb" som kanske endast tar någon/några timmar. Det är väl en bidragande anledning till att "många" hempular för att det inte går att få någon "kabeldragare" att komma hem och komplettera med något enstaka eluttag, annat litet jobb eller dra rör innan väggen dubbleras för att sedan återkomma vid ett senare tillfälle och dra nya rör eller kablar bara för att hemmabyggaren inte har all tid i världen att färdigställa allt på en gång.... .......
 
Problemet är nog att det inte genererar några pengar för företagen att ta sådana små jobb hos privatpersoner, kostar säkert mera i administration och att ev, bråka med kunden om fakturor mm. Är i iaf vad jag hört, och det är ju tråkigt för den som vill ha hjälp.
 
Om alla på elsäkerhetsverket jobbade på trafiksäkerhetsverket skulle vi inte ha 250 döda varje år..............
Å andra sidan hade man ju inte fått köra själv.......................
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.