Vilken planlösning?

  • A

    104 Röster 48,8%
  • B

    53 Röster 24,9%
  • C

    56 Röster 26,3%
  • Antal röster
    213
P Peter321 skrev:
Hej!

Vilken av följande tre alternativ hade ni valt? Badrummet exklusive duschhörna är 310 x 210 cm. Alternativ B kräver ett kort bad (max 140 cm, tänker japanskt, brett och djupt i så fall).

A
[bild]

B
[bild]

C
[bild]
Jag hade valt A men bytt plats på handfat och toalett. :D
 
Åsa Lund
B med hörnbadkar istället
 
C helt klart! Tänker våtutrymmen och fönster inte är någon bra kombination. Sen har man inte massa slabb av vatten ivägen. Med badkaret längst in så håller man allt slabb av vatten där. I en familj är man ofta flera i badrummet och då vill jag inte ha massa blött på golvet när jag går in i badrummet och någon annan håller på i badkaret.

Med vägghängd toa ser jag inte rikitgt problemet med ett svårstädat hörn heller.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Alt C. Man ser badkaret utifrån, bra när barn badar och man vill ha koll på dem. Man blir inte heller blöt om fötterna när man går in om barnen badar.
Toalett är smidigt att närmast dörren. Man sitter i fred och kan även stänga sittandes.

Edit:
Påminner om vår planlösning, se bild.
 
  • Rymligt badrum med ett stort hörnbadkar, separat dusch, toalett nära dörren och en badpall för barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jättekul med så många svar!

ecb182 ecb182 skrev:
A, förutsätter att duschandet primärt sker i duschen. Är det någon utsikt eller insyn att ta hänsyn till?
Viss insyn, fönstren är rätt små och badrummet på andra våningen men speciellt på kvällen när det blir upplyst inne och mörkt ute så får man åtminstone känslan att man "blir sedd". Hade tänkt lösa detta med någon typ av persienn eller delvis suddade fönsterglas.

T ToRy skrev:
ecb182:s idé om toan där duschen är placerad är inte alls dum heller. En kan låsa in sig där men badrummet är fortfarande tillgängligt för andra.... Men då blir duschen lite svårplacerad... Är huset byggt? Kan man minska bredden på fönstren så duschen får plats i något av de övre hörnena?
Ja huset är byggt / gammalt så det går tyvärr inte att ändra fönstren (så lätt). Själva badrummet (och fönstret) är i en takkupa på andra våningen och den inritade duschen är under det taket utanför kupan. Gillar annars idén med toalett där inne samtidigt som jag tror duschen kan bli väldigt bra och mysig också i det utrymmet.

3D-skiss av ett badrum i takkupa med litet fönster och duschområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A A.G skrev:
C. Tänker på vatten och fönster.
F FRS05 skrev:
C helt klart! Tänker våtutrymmen och fönster inte är någon bra kombination.
Är detta ett stort bekymmer tror ni? Tänker att det mesta skvättandet kommer bli i den separata duschen men samtidigt har vi barn som ju förstås gillar vattenkrig. :rolleyes: Vi kommer antagligen även byta fönster som en del av renoveringen, kanske kan man välja en mer vattentålig variant?
 
p-pennan p-pennan skrev:
Alt C. Man ser badkaret utifrån, bra när barn badar och man vill ha koll på dem. Man blir inte heller blöt om fötterna när man går in om barnen badar.
Möjligt att jag missförstår men i samtliga tre förslag är ingången till badrummet i nederkant, (glas)dörren till vänster är tänkt att leda in till en platsbyggd dusch.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
B med hörnbadkar istället
Tanken har slagit mig men dels så är jag lite orolig att ett hörnbadkar kommer upplevas som något stort/tungt i det här lilla badrummet och dels kommer vi nästan alltid bara vara en som badar (min sambo badar varje dag, vattenräkning etc :sweat::rofl:).
 
lopec lopec skrev:
A. Men byt plats på handfat och toalett..
T ToRy skrev:
Håller med lopec, A men byt plats på wc och handfatskommod. Kanske går det även att få in ett smalt högskåp mellan fönstervägg och kommod? Verkar vara ont om förvaring...
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
A med modifiering: byt plats på toalett och handfat och ha den större dörren från C till duschen.
P Pappa1986 skrev:
Jag hade valt A men bytt plats på handfat och toalett. :D
H HerrOso skrev:
A, men med B:s placering av toalett och handfat.
Provade att byta plats på allmän begäran. :) Gillar detta också men tänker att det kanske upplevs lite trångt mellan kommod och badkar (100 cm fritt med 160-badkar eller 90 cm om 170-kar) jämfört med "alternativ a".
3D-planritning av badrum med badkar, kommod och toalett i en takkupad miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan tillägga att väggen ser ut så här pga. att badrummet är i takkupa. På vänster sida är det 185 cm högt, spegelns överkant är på 200 och högsta höjd till höger är 225 cm. Med handfatet till vänster blir det alltså något mindre utrymme för spegeln. Den inritade kommoden är 100 cm bred.
3D-skiss av ett badrum med takkupa, 100 cm bred kommod med handfat till vänster, rund spegel på väggen och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Möjligt att jag missförstår men i samtliga tre förslag är ingången till badrummet i nederkant, (glas)dörren till vänster är tänkt att leda in till en platsbyggd dusch.
Ibland kollar man lite för snabbt.... nu såg jag dörren in i badrummet.. :oops:

Då omvärderar jag mitt förslag till A fast med platsbyte av kommod och toalett.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Gillar C bäst.
Badkaret används mer sällan än de andra funktionerna, har man ett handfat vid dörren blir det bökigt att passera. Gillar utsikt från både handfatet och badet.
Däremot hade jag flyttat wc till positionen den har i A samt flyttat kommoden till positionen som badkaret har i A.
Vi har ett avlångt badrum (3.5x2m) med fönster på kortsidan och valde att placera handfat, wc, badkar samt dusch på så vis att man kunde se fönster och få lite utsikt från samtliga. Är väldigt nöjda med det då det ger en fin luftighet och känsla av rymd

Edit: wc flytten kräver så klart ett kortare badkar. Man vill inte att platsen man spenderar mest tid på ska kännas trång ;)
 
P Peter321 skrev:
Provade att byta plats på allmän begäran. :) Gillar detta också men tänker att det kanske upplevs lite trångt mellan kommod och badkar (100 cm fritt med 160-badkar eller 90 cm om 170-kar) jämfört med "alternativ a".
[bild]

Kan tillägga att väggen ser ut så här pga. att badrummet är i takkupa. På vänster sida är det 185 cm högt, spegelns överkant är på 200 och högsta höjd till höger är 225 cm. Med handfatet till vänster blir det alltså något mindre utrymme för spegeln. Den inritade kommoden är 100 cm bred.
[bild]
Ska citera min fru " Absolut alternativ C annars kan man inte ha några gardiner utan isf får man ha en kappa och det är inte snyggt, flytta toastolen till väggen där duschen är" Så C tycker hon :D:D:D
 
  • Haha
kulle
  • Laddar…
C, men välj ett badkar med snett hörn och/elelr kommod med runda hörn så att hörnet inte blir "avstängt".
 
Anna_H Anna_H skrev:
C, men välj ett badkar med snett hörn och/elelr kommod med runda hörn så att hörnet inte blir "avstängt".
Ett alternativ är att ha badkaret mot samma vägg som kommod och toalett.
Det instängda hörnet är inte en rimlig lösning.
 
BirgitS
P Peter321 skrev:
Provade att byta plats på allmän begäran. :) Gillar detta också men tänker att det kanske upplevs lite trångt mellan kommod och badkar (100 cm fritt med 160-badkar eller 90 cm om 170-kar) jämfört med "alternativ a".
Tror i så fall att det är viktigare med gott om plats framför toaletten så den inte känns som att man håller på och går in i badkaret när man reser sig, men 90 cm räcker som bredd på en korridor där man ska mötas så jag kan inte se att det är något problem i något av fallen.

Angående spegeln så blir det med en rund spegel ofta viktigt att man står mitt för spegeln vilket kan vara ett problem om det förekommer att en person borstar tänderna samtidigt som någon annan borstar håret och andra liknande situationer i morgonrusningen.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.