8 745 läst · 29 svar
9k läst
29 svar
Renovering. Mangårdsbyggnad
nu har vi kommit en bit med köks golvet. Reglat och riktat upp det och sedan isolerat med perlite. Grävt ut mellan 27-40 cm. Markduk och vindduk. Skall se imorgon och börja lite med att lägga nytt golv.
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 137 inlägg
Intressant. Vad kostar Perlite och hur är den att jobba med?
I lördags blev köksgolvet lagt. Mycket nöjd med resultatet. 25mm furugolv, skall hårdvaxoljas sedan. Så nu är det tak och väggar som gäller..
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 137 inlägg
Angående badrum. Både Perlite och olika sorters skumglas är utmärkt i badrum. Med framtida fuktskador så kan det inte mögla eller få rötskador och det begränsar skadorna i närliggande träkonstruktion genom sin dränerande effekt.
Rent ekonomiskt så kan det i många fall vara bättre att bygga för att begränsa skadorna vid eventuella läckage.
Moderna tätskikt är tänkta att omöjliggöra skador inom tiden för försäkringstidens avskrivning på våtrum. Men när läckagen väl inträffar är de svåra att upptäcka och skadorna hinner därför bli omfattande eftersom allt är så inkapslat och inte dränerande.
Rent ekonomiskt så kan det i många fall vara bättre att bygga för att begränsa skadorna vid eventuella läckage.
Moderna tätskikt är tänkta att omöjliggöra skador inom tiden för försäkringstidens avskrivning på våtrum. Men när läckagen väl inträffar är de svåra att upptäcka och skadorna hinner därför bli omfattande eftersom allt är så inkapslat och inte dränerande.
C ChrSal85 skrev:Har efter några dagar tidigare planerad semester fortsatt lite i köket idag, bröt upp resten av golvet, golvet som ligger kvar är även taket till matkällaren under köket så de får jag vänta med lite. Tror som sagt de blir lättklinker å fylla upp med i golvet när man grävt ut kanske en 200-250mm. Beroende på hur mycke sten osv de ligger där. Skall forska lite nästa vecka på var man kan få tag på lättklinker här omkring. Jag bröt upp lite golv i tänkta nya badrummet med, där var också mullbänk. Trodde de var torpargrund där. Hur skall man göra med golvet där tycker ni? Om man skall ha golvvärme och tätskikt osv?
Bilderna är från köket..
//Christian
Men hur ska man bygga ett duschrum med perlite i golvet? Tätskikt måste man ju ha så då känns det olämpligt med mullbänk som verkligen behöver andas. Torpargrund är väl inte heller toppen eftersom den också mår bäst av hygroskopiska material... Eller är det ok att isolera torpargrund med Perlite om man har golvspån och plastmatta ovanpå?Byggnadsvårdare skrev:
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 137 inlägg
Tätskikt är inget lagkrav, däremot vill ofta försäkringsbolaget att du ska ha det. Här är det upp till dig att väga av för och nackdelar, kostnader och möjlighet till ersättning i takt med avskrivning på våtrummet.G Grebnrej skrev:Men hur ska man bygga ett duschrum med perlite i golvet? Tätskikt måste man ju ha så då känns det olämpligt med mullbänk som verkligen behöver andas. Torpargrund är väl inte heller toppen eftersom den också mår bäst av hygroskopiska material... Eller är det ok att isolera torpargrund med Perlite om man har golvspån och plastmatta ovanpå?
Visst går det att ha Perlite i en torpargrund, men eftersom det inte har direktkontakt med marken så kan man då välja organisk hygroskopisk isolering som Hunton eller motsvarande.
Men markfukten skall ju inte kunna krypa upp i golvkonstruktion för perliten är ju kapilärbrytande efter ca 60 mm.Oldboy skrev:
Kapillärbrytande betyder bara att markvatten inte sugs upp som i en veke ända till golvkonstruktionen. (Vatten i flytande tillstånd.)
Marken är alltid fuktig och det är vedertaget att under en tät golvkonstruktion, så är fuktnivån i markytan alltid RH 100%. (Vatten i ångfas.) Även om det så finns 1 m kapillärbrytande skikt så kommer allt ända upp till undersidan på det täta golvskiktet att hålla ca 98% RH. Alla vet vad långvarig fuktexponering i sådan fukthalt gör med trossbottnar och vindar.
Marken är alltid fuktig och det är vedertaget att under en tät golvkonstruktion, så är fuktnivån i markytan alltid RH 100%. (Vatten i ångfas.) Även om det så finns 1 m kapillärbrytande skikt så kommer allt ända upp till undersidan på det täta golvskiktet att hålla ca 98% RH. Alla vet vad långvarig fuktexponering i sådan fukthalt gör med trossbottnar och vindar.
Hur rekommenderar du att man skall göra med tätskikt isåfall?Oldboy skrev:Kapillärbrytande betyder bara att markvatten inte sugs upp som i en veke ända till golvkonstruktionen. (Vatten i flytande tillstånd.)
Marken är alltid fuktig och det är vedertaget att under en tät golvkonstruktion, så är fuktnivån i markytan alltid RH 100%. (Vatten i ångfas.) Även om det så finns 1 m kapillärbrytande skikt så kommer allt ända upp till undersidan på det täta golvskiktet att hålla ca 98% RH. Alla vet vad långvarig fuktexponering i sådan fukthalt gör med trossbottnar och vindar.
T ex badrumsgolv bör vara gjutna. Betongen tar inte skada av fukten som trä gör.
Om du har ett tjockt lager perlit under så är det ju både kapillärbrytande och isolerande. Då motsvarar ett gjutet badrumsgolv, i princip, en modern betongplatta, (med kapillärbrytande skikt och isolering under). Där är såvitt jag vet tätskikt inget problem.
Däremot, i en mullbänksgrund med betongplattepartier, så gäller det att hålla koll på randvillkoren längs kanterna av betongpartierna, iom att fuktbelastningen kan bli ngt högre där.
Om du har ett tjockt lager perlit under så är det ju både kapillärbrytande och isolerande. Då motsvarar ett gjutet badrumsgolv, i princip, en modern betongplatta, (med kapillärbrytande skikt och isolering under). Där är såvitt jag vet tätskikt inget problem.
Däremot, i en mullbänksgrund med betongplattepartier, så gäller det att hålla koll på randvillkoren längs kanterna av betongpartierna, iom att fuktbelastningen kan bli ngt högre där.
Jag har grävt ur den gamla mullbänken som visserligen var snustorr ca 50-60 cm ner i marken. Gjorde nytt golvbjälklag och sedan fyllde upp med perlite.ca 25-30cm perlite som minst. Sedan golvspån och nu skall det flyspacklas på detta. Så som man vanligtvis gör. Har ju sett att det finns diffusionsöppet tätskikt, skall man ha de på golvet isåfall sen köra med tätskikt med duk på väggarna pga kartonggips?Oldboy skrev:T ex badrumsgolv bör vara gjutna. Betongen tar inte skada av fukten som trä gör.
Om du har ett tjockt lager perlit under så är det ju både kapillärbrytande och isolerande. Då motsvarar ett gjutet badrumsgolv, i princip, en modern betongplatta, (med kapillärbrytande skikt och isolering under). Där är såvitt jag vet tätskikt inget problem.
Däremot, i en mullbänksgrund med betongplattepartier, så gäller det att hålla koll på randvillkoren längs kanterna av betongpartierna, iom att fuktbelastningen kan bli ngt högre där.