De flesta vet inte vad de pratar om märker jag. Det finns något som kallas separationsavstånd som UffeA visar. Pratar man sedan emot det så är det lite märkligt eftersom man då inte vet vad man pratar om.

Men, det är tillverkarens anvisningar för systemgaranti, troligtvis fungerar det även om de ligger i samma rör, det är dock fel.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Så vilket separationsavstånd ska TS ha? Jag vill lära mig den praktiska tolkning här. Vi pratar inte industrier med höga krav och långa ledningar.
Ur 50174-2
Textdokument som beskriver krav för separationsavstånd mellan IT- och kraftkablar baserat på elektromagnetisk immunitet och kablar.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så vilket separationsavstånd ska TS ha? Jag vill lära mig den praktiska tolkning här. Vi pratar inte industrier med höga krav och långa ledningar.
Ur 50174-2
[bild]
Det beror på vilken kabel han väljer. Generellt så erfordras längre separationsavstånd ju högre hastighetskrav man har. Skärmade kablar medger ett kortare separationsavstånd. TS bör också tillse att kabeln är godkänd för förläggning i rör i mark.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Men får TS problem i praktiken med 35 meter N1XV och en CATV ethernetkabel?
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men får TS problem i praktiken med 35 meter N1XV och en CATV ethernetkabel?
Kanske. Får man problem om man klammar tvinnad FQ med TC i takvinkeln om takhöjden är 3m?

Det finns regler och det finns regler. I de flesta fall kan vi strunta i dem men det innebär att det kan bli problem. Att den tappar lite data, kanske men det hanterar nog den aktiva utrustningen. Som jag skrev ovan ”troligtvis fungerar det, men det är fel”.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men får TS problem i praktiken med 35 meter N1XV och en CATV ethernetkabel?
Varken problem praktiskt eller teoretiskt, avstånden som nämns har annan grund. Men givetvis går det ju att klänga sig fast i en uttryckt siffra i en regel, blir lätt en diskussion om vilken regel som säger att regeln ska följas osv. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Men varför anser du att det är helt fel att använda kärmad kabel när förläggningsavståndet är kortare än rekomenderat. Enligt rekomendationen kan man ju korta avståndet ordentligt med skärm, men ni anser att det enbart medför nackdelar. Varför?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men varför anser du att det är helt fel att använda kärmad kabel när förläggningsavståndet är kortare än rekomenderat. Enligt rekomendationen kan man ju korta avståndet ordentligt med skärm, men ni anser att det enbart medför nackdelar. Varför?
Tror det är det korta och enkla svaret bara, korrekt utfört blir det säkerligen minst lika bra med skärmad kabel, frågan är bara hur många hempulare som tar sig tiden att kolla upp detta. Vill du istället svara på vilka fördelar det medför?
 
Det avskärmar kapacitiva störningar. Varför skulle det enbart vara negativt?
 
D Daniel 109 skrev:
Det avskärmar kapacitiva störningar. Varför skulle det enbart vara negativt?
Är väl alltid bra med en korrekt utförd avskärmning. Annars finns ju fiber också.
 
Ja, även om det ofta är omotiverat. Men det var en bunt som tyckte att det enbart är nackdelar md det.
 
I denna trådens tema kan jag inte se några fördelar men enkelt en rad "fällor" som ger nackdelar helt i onödan som flera angett tidigare. Både den tidigare visade tabellen och skärmat material har mycket lite bäring här jämfört med utförandet i stort som undvika mekaniska skador, fukt, vatten i röret osv.
 
J Johan456 skrev:
Jag ser att klubben för inbördes beundran varit framme:
Här finns iaf lite att läsa för den som vill:
[länk]
Märklig reaktion från din sida tycker jag, varför inte helt enkelt ta det ur en grundläggande teknisk fysikalisk utgångspunkt med de verkansmekanismer som finns och på vilka storleksordningar de verkar i trådens fall. Det är alltid bästa angreppsväg när man ska välja bland regler eller om den öht behöver beaktas.
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
En tabell på separationsavstånd

[bild]
Denna tabell (jag har också sett den) är såvitt jag förstått en del av de förläggningskrav som gäller för TP-kabel.
Förutom detta finns det en massa fler krav, t.ex:
Min böjradie
Max dragkraft när man drar kablarna vid förläggning
förbud mot att klamra med buntband
max upptvinningslängd vid kontaktering
max skillnad i längd mellan de olika paren

osv osv
Det finns en herrejösses massa olika krav, och installerar man nätverk professionellt så är det nog bra att man har koll på detta och följer det. Annars är man ju inte så professionell helt enkelt.

Sen att det i praktiken går att bryta mer eller mindre mycket mot alla dessa krav utan att förlora någon funktionalitet, eller kanske bara omärkbar funktion (t.ex att man max klarar 4Gbit isf 10, och man kanske bara kan utnyttja 1Gbit för närvarande pga den anslutna utrustningen) är ju något som står en privatperson fritt.

Men som yrkesman ska man väl följa hela regelverket, väl?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.