Hej!
Jag har tänkt att bygga ett utomhusgym ute i trädgården där jag bl.a ska göra chins och muscle up. Jag ska bygga det av tryckimpregnerade reglar, men jag vet inte hur jag ska fästa de i marken. De tryckimpregnerade reglarna (95x95) kommer vara 2,5m höga.

Alternativ 1 är att jag gjuter ner regeln i betongen.
Alternativ 2 är att jag gjuter fast stolpskor och skruvar fast reglarna..

Jag tror själv att det blir för ostadig med stolpskor, men jag vet inte riktigt hur jag ska räkna på det. Vet ni hur jag ska räkna på det och vilket alternativ tror ni fungerar bäst?
 
J joelclaesson skrev:
Hej!
Jag har tänkt att bygga ett utomhusgym ute i trädgården där jag bl.a ska göra chins och muscle up. Jag ska bygga det av tryckimpregnerade reglar, men jag vet inte hur jag ska fästa de i marken. De tryckimpregnerade reglarna (95x95) kommer vara 2,5m höga.

Alternativ 1 är att jag gjuter ner regeln i betongen.
Alternativ 2 är att jag gjuter fast stolpskor och skruvar fast reglarna..

Jag tror själv att det blir för ostadig med stolpskor, men jag vet inte riktigt hur jag ska räkna på det. Vet ni hur jag ska räkna på det och vilket alternativ tror ni fungerar bäst?
Vi har en gung/klätterställning som jag byggt själv.
De 4 första stolparna sitter med markskruv och det är stabilt.
Men förra sommaren byggde jag ut ställningen lite, och då grävde jag ett hål och gjöt fast stolpen
i betongen, det blir betydligt stabilare.
Stolpe gjuten i betongbas med omgivande grönt gräs, del av hemmabyggd gung/klätterställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd trägungställning med klätterstege, gungor och ringar i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort liknande ställning med fyra ben i en kvadrat och då bara borrat hål (skurupsborren), ställt ned stolpen och sen bara fyllt upp med makadam 8-16 runt. Blev väldigt stadigt och lättare än att gjuta.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Jag har gjort liknande ställning med fyra ben i en kvadrat och då bara borrat hål (skurupsborren), ställt ned stolpen och sen bara fyllt upp med makadam 8-16 runt. Blev väldigt stadigt och lättare än att gjuta.
Ruttnar inte stolpen? Jag ska bygga ett växtstöd och står inför samma typ av utmaning.
 
  • Gilla
MillaJohan
  • Laddar…
Fulkemisten
rock_fc rock_fc skrev:
Ruttnar inte stolpen? Jag ska bygga ett växtstöd och står inför samma typ av utmaning.
Nej. Inte om man använder tryckimpregnerat, det är hela grejen.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Tryckat klassat A ska du ha då!
 
Skruva i dubbla grova plintjärn. Aldrig gjuta in trä. Det ruttnar. Tar bara lite längre tid om det är tryckt. Sedan står man där med en betongklump tryfferad med giftigt avfall.

Det är sedan markens beskaffenhet som avgör hur stabilt det blir. Har man som vi rejäl lerjord så behövs stora betongplintar och mkt sand/makadam runtom. Jorden kan visserligen bli betonghård på ytan på sommaren, men på vintern (+ vår & höst) när det är blött i marken så är den stabil som gungfly.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en gung/klätterställning som jag byggt själv.
De 4 första stolparna sitter med markskruv och det är stabilt.
Men förra sommaren byggde jag ut ställningen lite, och då grävde jag ett hål och gjöt fast stolpen
i betongen, det blir betydligt stabilare.
[bild] [bild]
Vad har du för dimensioner på stolparna?
 
Rickard.
Man bygger tusentals byggnader på detta vis i andra delar av världen. Det är väl inget vi bör eftersträva då det trots allt ruttnar för eller senare men det bevisar att så länge man väljer rätt virke så håller det bra länge. Säkert längre än normala livslängden av ett utegym och klätterställning.
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
T
Skulle nog inte gjuta gjuta alls för en sån konstruktion. Det är mer för permanenta konstruktioner med potentiellt hög belastning som man vill använda plint eller platta. Risken är också att den om tio år inte används eller man vill använda utrymmet till annat och ska bort och då står man där med att gräva upp plintarna.

Antingen en markram eller metpost, båda blir stabilt så det räcker för ett chinsräcke. Väljer man en markram kan man dra ner några 2"3 i hörnen och skruva fast i ramen.
Metpost skulle jag nog köra på alternativt slå ner stolparna direkt i backen beroende på mark. Troligtvis snabbaste och billigaste alternativet.
 
Redigerat:
Klaugust Klaugust skrev:
Vad har du för dimensioner på stolparna?
95x95.
Tycker nog fortfarande att bästa sättet är att gjuta fast stolpen i marken, alternativt som Marsman80:s alternativ med djupt hål med makadam.
Det är rätt hög belastning på en sådan här konstruktion, höjden på stolparna och svingande krafter, går inte jämföra med en altan tex.
 
Byggt utegym för pullups/muscleups, körde plintar. Grävde upp extra stora hål för plintarna så jag fick plats med plint + 3 säckar grovbetong. Riggen blev superstabil. Som många andra skriver gjut inte fast trä även om det är tryckimpregnerad för det kommer ruttna förr eller senare.
 
H Huset81 skrev:
Som många andra skriver gjut inte fast trä även om det är tryckimpregnerad för det kommer ruttna förr eller senare.
Om 20år när mina stolpar ruttnat, så sågar jag av dem vi marken och lägger lite toppdress över, inte så svårt.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
O
H Huset81 skrev:
Byggt utegym för pullups/muscleups, körde plintar. Grävde upp extra stora hål för plintarna så jag fick plats med plint + 3 säckar grovbetong. Riggen blev superstabil. Som många andra skriver gjut inte fast trä även om det är tryckimpregnerad för det kommer ruttna förr eller senare.
Du köpte alltså färdiga 500/700mm plintar som du ställde ner i hål och hade i betong över det?

Jag kommer fästa min ställning i en fasadvägg. Ger det tillräckligt med stabilitet för att grunden inte ska vara så viktig? Är rädd för instabilitet om jag bara ställer ner plintar och skruvar fast reglarna med stolpskor ovan mark men vill inte heller göra mer än nödvändigt för denna ställning, den kommer ju inte stå där för alltid.
 
O olsjo skrev:
Du köpte alltså färdiga 500/700mm plintar som du ställde ner i hål och hade i betong över det?

Jag kommer fästa min ställning i en fasadvägg. Ger det tillräckligt med stabilitet för att grunden inte ska vara så viktig? Är rädd för instabilitet om jag bara ställer ner plintar och skruvar fast reglarna med stolpskor ovan mark men vill inte heller göra mer än nödvändigt för denna ställning, den kommer ju inte stå där för alltid.
Fäster du i vägg och plint blir det stabilt, jag fäste in mina i bjälklaget för altanen och med plåtviklar i fasad, det rubbar sig inte. Utan infästning i fasaden så gungade mina stolp (95 mm) friskt vid kippande PU. Med säkring mot fasad så var det löst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.