Funkar det igentligen?

Grundmur betong
Stomme tegel

Idag finns tillsynes ingen fukta i källaren, men kääleren är rå. Dvs inga ytskickt finns överhuvudtaget.
Golv betong och väggar putsade tegelväggar.
Pusten har släppt på en hel del ställen men huset ät från 40-talet och inte renoverat alls i källaren.

Hur håller man fuktan borta bäst?
Om man värmer upp källaren hjälper detta?
Sätter även in en avfuktare.

Tänker sätta klinker på golv och vitmåla väggar och tak. Vilken färg skall andvändas? Någon sorts kalkfärg?

Tvättstuga i källare, skall man fuktspärra eller bara kakla/ sätta klinker?

kan även tillägga att ett av rummen i källeren är ett "äkta" skyddsrum, skall det inte rätt mycker till innan fuktan tränger in i detta.

Samtliga utrymmen i källeren har fönster.
Tacksam för svar.
 
Hej

Vi har precis samma dilemma. Ett hus från 1948 med en rå källare.

Beroende på vad du vill göra med källaren så finns det lite olika alternativ.
1 Öka på ventilationen. När vi flyttade in så hade damen stängt alla tilluftsventiler, när dessa öppnades så blev det bättre
2 Värme, torkar ut och ger bättre ventilation
3 Dränera och isolera väggen utvändigt

Detta är de stora sakerna. Innvändigt bör du måla med en Silikat färg. Den släpper igenom fukt på ett bra sätt. Nackdelen är att den är matt och blir lätt smutsig. OM du gnider dig mot den så släpper det lite. För att det ska fungera bra så skall all annan färg bort. Jag har försökt ta bort den gamla färgen men gett upp. Numera målar jag över med silikatfärg och så får det bli som det blir. Det värsta som händer är att det får göras om ett par år.

Vad gäller material så kommer vi att välja material som andas, klinker på golv i boområdena, förhoppningsvis golvvärme under för att få lite komfortvärme i golven. Troligtvis så är bottenplattan så dåligt isolerad att vi inte har råd att värma upp hela rummet med golvvärme. Väggar kaklas eller målas.

I somras satt vi även in två avfuktare och det gjorde saken mycket bättre. Vad gäller badrummet så har jag för mig att vi inte behövde fuktspärra mer än själva duschen men jag låter det vara osagt. Det är minst ett år kvar tills vi tar tag i det och tills dess skall jag veta bättre:)

Hoppas detta var svar på några av dina frågor, har du fler så hör av dig sa Zeb
 
Precis sådana svar jag vill ha.:)

Någon annan som har fler råd?
 
Beträffande badrummet. Det är riktigt att det endast är i de utrymmen som blir utsatta för riktigt mycket vatten som skall fuktspärras. I exempelvis en duschhörna lägger man fuktspärr.

Övriga områden sätter man förslagsvis kakel e.d. på.

Håller för övrigt med "Zeb" om de aktiviteter som behöver till för att få en bra källare. Jag tycker att man skall undvika avfuktare eftersom den inte löser det egentliga problemet dvs att det kommer fukt från något ställe. Har man bra ventilation och dränering (som Zeb skriver) så skall man inte behöva någon avfuktare (generellt sett).
 
I en källare som jag inredde gjorde jag såhär:

Platon på golvet, sedan golvspån på detta.
3" träreglar i alla väggar, fastspikade i golv och tak - ingen kontakt med betongvägg!
Gips och glasfiberväv utantpå detta.

Ett mindre badrum låg inne i källaren, utan kontakt med ytterväggar. P.g.a. detta fuktspärrades hela golvet och resten av träkonstruktionen fuktspärrades på vanligt sätt (som badrum ovan mark).

Den här källaren hade alltså ingen golvärme, utan det blev golvspån och heltäckningsmatta istället.....mattan känns ändå varm och skön under fötterna. Och för er som fortfarande lever i 80-talets lögn om att heltäckningsmattor orsakar allergier så kan jag upplysa er om att det är helt fel. En väl vårdad, regelbundet dammsugen och tvättad matta kan till och med vara bättre för dammallergiker, eftersom den binder dammet i marknivå! Annars flyger ju dammet omkring i rummet när någon går förbi....

Jag tror att rädslan för organiskt material i källare är starkt överdriven. Så länge det finns bra ventilation, inga uppenbara läckor i muren samt plast mellan allt organiskt material och betong så klarar det sig bra. Förutsättningen för detta är ju naturligtvis att dräneringen är bra till att börja med!
 
Gromit skrev:
Jag tror att rädslan för organiskt material i källare är starkt överdriven. Så länge det finns bra ventilation, inga uppenbara läckor i muren samt plast mellan allt organiskt material och betong så klarar det sig bra. Förutsättningen för detta är ju naturligtvis att dräneringen är bra till att börja med!
Undervärdera inte markfukten som man kan inte dränera bort, tyvärr. Jag skulle aldrig ge mej på en sån chansning som du har gjort. Det är helt enkelt för mycket som måste stämma för att fukt från marken som stiger uppåt en tegelvägg/betongvägg inte påverkar träkonstruktionen i det långa löpet. Allt hänger ju på att värme och ventilation tar hand om fukten. Rubbas det på något vis så kommer problem smygandes. Själv har jag klinker,kakel och silikatfärg i källaren. Material som inte ens en översvämning kan orsaka en nämnvärt skada på ;D.

Zeb, den färgen som smetar av sej vid beröring är nog inte silikatfärg men kanske kalk, kalkcementfärg som du tänker på? Silikatfärg kan du rengöra med börste och spola med en vattenslang vid behov;D och din vägg blir inte ens blött av sådan våldsam behandling ;). Den färgen är dyrare än kalkfärg men man målar i regel bara en gång för all framtid ;D så är det kanske värt pengarna? Så tycker i alla fall jag.
Lycka till med alla källare!
gaia

 
Undervärdera inte markfukten som man  kan inte dränera bort, tyvärr. Jag skulle aldrig ge mej på en sån chansning som du har gjort. Det är helt enkelt för mycket som måste stämma för att fukt från marken som stiger uppåt en tegelvägg/betongvägg inte påverkar träkonstruktionen i det långa löpet. Allt hänger ju på att värme och ventilation tar hand om fukten. Rubbas det på något vis så kommer problem smygandes. Själv har jag klinker,kakel och silikatfärg i källaren. Material som inte ens en översvämning kan orsaka en nämnvärt skada på
Nej det är inte alls en chansning, utan ett väl informerat beslut. Huset var 2 år gammalt och i ypperligt skick. Källaren var helgjuten (inga murade väggar), väl dränerad och isolerad. Marken är torr och fin och läget bra med sluttning från huset och låg markfukt.

Naturligtvis så är klinker och målade väggar helt översvämningssäkert, och om det är det du vill ha så är det ju upp till dig. Många vill dock ha något "varmare" i sina källare än målade stenväggar och stenmaterial på golvet. Gips med målade/tapetserade väggar eller träpanel är ju förståss det klara alternativet. Visst tar man risken att måsta riva ut allt i fall det blir översvämning, men om man vet hur markfukten är, hur bra dräneringen är och har bra ventilation så är det sällan någon fara. Jag har sett ingjutna träreglar i betong som har klarat sig bra i 30 år!!! Om organiskt material kan klara sig så bra i betong utan plast emellan, tänk dig då hur länge en korrekt fuktsäkrad träkonstruktion kan klara sig i en väl ventilerad källare!

Jag vidhåller att vanliga väggar i trä och gips fungerar utmärkt i källare, så länge allt byggs på rätt sätt samt att källaren är torr, ventilerad och väl dränerad. Om du däremot har en läckande källare, taskig dränering samt vattenmättad lerjord så är ju saken helt annorlunda. Men det var inte det som var min poäng heller......mitt exempel gällde endast källare som redan är i god kondition.
 
Hej Gromit!
Det var ju frågor om en lösning i ett hus från 1940-48 med en rå källare. Du skrev inte att ditt var nybyggd ???
Nybygge, där man från början har planerat och utfört en källare som boyta, är ju något helt annat. Källare i gamla hus gjordes och användes ju som en källare med låga krav på hemtrevlighet. Det är utgångspunkten för renoveringen som skall helst bli snyg och hållbar i många år framöver ;).
Mitt källare är från 1939 och jag tycker att en putsad vägg som målats med matt, ljus färg ger lika varm intryck som en slätt gipsskiva /om inte varmare ;) allt beror på färgvalet. Klinkergolv har jag täckt med mattor där det behövs ( går att lyfta ut och vädra/tvätta). Lätthanterbar och hållbar lösning för alla lagom råa källarutrymmen ;D. Det är i alla fall ingen konst att skapa "värme" utan tapetter och träplank.
gaia
 
gaia skrev:
Hej Gromit!
Det var ju frågor om en lösning  i ett hus från 1940-48 med en rå källare.
Point taken...

Tappade bort mig i min iver över fina källarbyggen. :)

Jo, en gammal källare är ju förståss en annan sak, men det blir nog ändå att bedöma detta från fall till fall. Återigen, markfukt, ny dränering eller inte, tidigare fuktintrång etc. Jag tror ändå att en traditionellt inredd källare (träväggar) kan funka bra i en äldre källare, förutsatt att den är i rätt kondition. Sen är det nog så att många äldre källare INTE lämpar sig för inredning.....men det är ju en annan sak.

Gaia, har du golvvärme i din källare? Om inte, blir det inte väldigt kallt med klinkergolv då?
 
Hej Gromit!
Vi har ingen golvvärme men radiatorer och en vedpanna där som ger en god värme ;D. I övrigt så bor vi inte där nere och har bara litet badrum, jättestort tvätrum, pannrum, en riktig vackert suteränghall med valvade dörrpassage, elrum, oupvärmt garage, och 2 rum till som man kan faktisk bo i (stora fönster , varmt och torrt) = totalt ca120m2 extra. Allt i putsad tegel / betong och klinkergolv. Bara ett av rummen har trägolv på reglar som ligger på bar mark täckt med slagg och aska. Trä förstördes i ca 10% yta längst ytterväggarna eftersom man har lagt en plastmatta på 20 år sen??? Resten är friskt och luktar inte ens :surprised: .Det börde ju så jag förstår knappt hur det fungerar utan fuktspärr och annat som används idag ???. Det skall återställas men ingen golvärme eller Platon är inplanerat.
Huset är så stort i övrigt så där nere planerar vi hobbyrum, kanske sauna och hemmaverkstad som flyttas ditt så småningom. Det är kanske vanesak men vi upplever inte dom utrymmen som kalla även om pannan inte är igång och man kan gå barfota där utan att det chockar ;). Jag tror att mycket dagsljus och ljusa varma färger bättrar på "hemmakänslan" i ett källarutrymme. Några mattor ligger där mest för att få det hemträvligt ;). Hade vi tänkt oss att bo där nere så skulle det faktiskt passa med vackra mosaiker i medelhavs still och skandinavisk mysig björnskin + kamin ;).
Huset är 60 år gamal och vi vet inte om det finns någon dränering men vi har inga pågående fuktproblem som kan ses idag och enbart för tätt färg och plastmattor på fel ställen som ställde till skador där markfukten vandrar. Det är lätt fixat i en tegel/betonghus- vi har inget mögel att sanera - endast reparera putsskador och måla.
Det du skrev om trä ingjutet i cement kan förklaras att luften kommer inte till och cement är basisk i sej så mögel har oftast dålig grund att växa på ;D.
För att undvika tråkiga överraskningar i framtiden håller vi oss ifrån att blanda trä och betong i källaren i vårt gamla hus där det kan uppstå kondens under varma sommardagar just på grund av god ventilation och avstängd uppvärmning. Det finns allt för många exempel på hur illa en sådan "äktenskap" kan sluta ;). En fukttork kan hjälpa men vi har ingen. Mina försiktiga råd till renoverare kommer ifrån mina egna erfaringar...
I ditt moderna hus tar man ju hänsyn till alla dom kända fuktfenomen och bygger därefter så du slipper överraskningar ;). Och det är ju en mycket klok lösning att ha mera boyta under samma tak, tycker jag. Taket är ju inte gratis och huset tar mindre del av tomten också. Undrar varför inte fler nybyggare gör som du och bygger med källare eller åtminstånde suteräng om chansen finns?
Lycka till med huset!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.