MathiasS MathiasS skrev:
Jag har lättbetong i källarväggarna i en tillbyggnad som gjordes cirka 1970. Ända ner till sulan. Ser inget problem med det......
nej förhoppningsvis är det inga problem. Jag blev väl mest förvånad över att en bärande betongvägg är så porös att jag kan gräva mig in i den med en spackelspade - ovan mark
 
Fundera som sagt på hur du kan leda bort vatten. Det borde inte vara så poröst utan fuktbelastning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fundera som sagt på hur du kan leda bort vatten. Det borde inte vara så poröst utan fuktbelastning.
förstår inte hur det kunnat bli så poröst ovan mark. Väldigt lite fuktbelastning på den sidan huset också. Stenbeläggning och långt takutsprång som gör att det aldrig regnar där...

det enda rätta hade varit att verkligen borra sig in och se om jag hittar något annat bakom detta vita men jag vågar fan inte riva i det och förvärra något...
 
Varit ute och grävt lite nu på kvällen. Såhär ser det ut om jag gräver ner en bit under putsen.

Tycker ni fortfarande det ser ut som ytong/siporex? På detta stället kan jag inte krafsa sönder det på samma sätt, försökte gräva i det med ett gitarrplektrum men händer inget. Detta är 15 meter till vänster från den bilden jag lade upp igår

Närgräns utsikt av en utgrävd yta under puts med exponerad fast mörkare material och sandiga jordlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att tolka bilden, men ser inte det där ut som puts med asfalt på?
 
Du har nog rätt, i beskrivningen(bilden i första inlägget) står det strykning med asfalt 2 ggr - en varm och en kall
 
Precis, det där ser exakt ut som på mitt hus. Ytongen är jätte-porös, men utanpå den har du ju ett hårt puts-lager.
Under mark är det bestruket med asfalt (som ser ut att ha tjänat ut sitt, vilket kommer vara bra den dagen du beslutar dig för att dränera om, då ska så mycket av den bort om du kör med isodrän/pordrän eller motsvarande)
Putsen ska du inte kunna angripa med ett plektrum, inte så lätt med en skruvmejsel heller för den delen, men där är det ju mer en fråga om kraften man använder.

Du säger "under putsen", men jag tror att du menar "nedanför den målade, exponerade putsen"?
Ovan mark har du en grå-målad puts. Under mark är väggen slammad med cementbruk, som ger motsvarande hårda effekt, som sedan har bestrukits med asfalt, precis som det står på din ritning.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Precis, det där ser exakt ut som på mitt hus. Ytongen är jätte-porös, men utanpå den har du ju ett hårt puts-lager.
Under mark är det bestruket med asfalt (som ser ut att ha tjänat ut sitt, vilket kommer vara bra den dagen du beslutar dig för att dränera om, då ska så mycket av den bort om du kör med isodrän/pordrän eller motsvarande)
Putsen ska du inte kunna angripa med ett plektrum, inte så lätt med en skruvmejsel heller för den delen, men där är det ju mer en fråga om kraften man använder.

Du säger "under putsen", men jag tror att du menar "nedanför den målade, exponerade putsen"?
Ovan mark har du en grå-målad puts. Under mark är väggen slammad med cementbruk, som ger motsvarande hårda effekt, som sedan har bestrukits med asfalt, precis som det står på din ritning.
Tack för ditt svar Dowser!

Ovanför mark - alltså den målade putsen - har haft lite släpp här och var - där jag ganska enkelt kunna pilla bort putsen med en spackelspade (alltså jag har ju inte blåst av putsen utan har ju fått forcera lite) - har liksom sett att sockelfärgen börjar bubbla sig lite.

All denna lösa puts har jag pillat bort - stålborstat ren och lagat med antingen husfix eller c-bruk. När det börjar bli lite varmare ska jag måla om hela sockeln.

Bakom denna puts (ovan mark) fann jag på sina ställen detta vita porösa material som då förmodligen är lättbetong. Jag märkte att detta vita material var enkelt att trycka sig in i med en skruvmejsel och göra hål i.

När jag första gångerna såg det hoppades jag att det var något lager kalkbruk bakom putsen och att mina kära lecablock skulle finnas där bakom...

Antar att jag som novis blev väldigt orolig över hur mitt hus kan stå på detta porösa material.

Ser fram emot din fortsatta korrespondens!
 
Jag har också haft lite släpp här och där, i samband med dräneringen i höstas upptäcktes ett antal stora sprickor och putsen/slamningen hade släppt på några ställen. (Det gick fort att bygga hus på 70-talet...)
Dock hade jag en rätt okej dränering*, så det hade inte kommit in något vatten.
Asfalten blästrades bort, sprickorna/skadorna slammades och isodränen sattes enligt isodränmetoden.
Nu ser jag fram mot att ignorera grunden ett antal år framåt. :)

Dvs, det låter som att våra husgrunder är rätt lika, och när min exponerades helt och inspekterades i höstas så har det inte visat sig några större överraskningar, utan det har varit rätt "problemfritt" om man nu kan säga det om något hus med källare. :)

*Jag gjorde om dräneringen då dräneringen var sedan -74 och jag hade liite fukt-inträngning i en vägg vid matkällare. Hade kunnat dra på det många år till och eventuellt bara "lappat" vid det aktuella stället. Men, kommande projekt är ny altan (där det nu grävts) bergvärme, med rördragning genom området som grävts och badrum precis bredvid matkällaren, så det kändes skönt att ha det ur vägen.
 
@Dowser4711

Mycket intressant att höra! Det har inte noterats någon nämnvärd fukt i vår källare och Anticimex besiktning hittade inga problem, hade även Länsförsäkringars besiktningsman där för någon vecka sen - rutinbesiktning. Han noterade heller inget.

Som sagt så rev den förra ägaren ut allt i källaren 2007 - kalkborstade väggarna och lade klinker med golvvärme.

Får man lov att fråga vad du fick betala för dräneringsjobbet inkl. Lappningsarbete och dylikt? Ett sådant kommer ju även för mig någon gång.

Men du/ni menar alltså att jag behöver inte oroa mig över att jag kan ”prega” upp ett hål med en mejsel i lättbetongen som finns bakom min puts?
 
Kalkborstade väggar låter jättebra, då märks det ju direkt om du nån gång i framtiden får problem med dräneringen!
(Det finns inget egenvärde i att byta en dränering bara för att den är gammal om den fungerar bra, vilket din ju verkar göra!)

För min del, souterreänghus med två "väggar" under mark, totalt 28m med dubbla lager isodrän, två nya stenkistor, omdragning av dagvatten till kommunens nät och återställning blev strax över 100' efter rot, men då lyfte jag inte ett finger själv och utföraren var isodräncertifierad. Vill man komma billigare undan så är arbetet väldigt enkelt rent praktiskt, så att antingen hyra en grävmaskin, eller bara anlita en grävare och göra resten själv är i sig inget problem.
De tog även bort en skorsten med en *ofantlig* sula som var tillbyggd på ena sidan, så den exakta kostnaden för enbart dräneringen är lite svår att beräkna. (Sulan var stor, men räckte inte ned till "grunden", så den var tvungen att tas bort för att kunna genomföra dräneringen.)

Att det som är bakom putsen går att mejsla i är inget du behöver oroa dig för, det kommer finnas gott om riktiga bekymer i ditt husägande att lägga energi på istället. :D
(Tänk på din mejsel som en spik. Det vill du inte sätta dig på, men en spikmatta är inget problem. Ditt hus är stort och utbrett över den porösa lättbetongen, en sån vikt klarar den lätt)
Laga skadorna som du har/får med husfix och njut av den kommande sommaren!
 
Hehe ja jag får väl försöka släppa detta lite...

Mycket ska man oroa sig över som husägare
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.