Jag läste att preskriptionstiden för vissa byggen utan bygglov är 10 år. Hur är det om man instslersr en gammal vedspis eller kamin? Det ska ju bli förbudet att sätta in en äldre vedspis/kamin här i Sverige. Vissa undantag finns, fast dom undantagen är en tolkningsfråga.
 
Nej, svartbyggen preskriberas inte efter 10 år. Däremot kan inte kommunen längre kräva att du river. Har du installerat en kamin utan bygglov för 10 år sen så gissar jag att du inte får elda i den, men att kommunen inte kan kräva att du tar bort den?

Ska du installera en kamin i dag så behöver du bygglov och då måste du välja en modell som uppfyller dagens krav. Alternativt struntar du i bygglovet och installerar en gammal modell, men då är det tveksamt om du kommer att få sotaren att tillåta eldning...
 
Jag har satt in en gammal kamin för inte så länge sen. Vem bryr sig liksom. Den har ju alltid stått där så jag vet inget.
 
En eldstad ska kontrolleras angående brandskydd och sotas med vissa intervall, respektive kommun har regler för detta. Därför bör du anmäla din eldstad till ansvarig för brandskydd/ sotning. Om det gäller en eldstad som anmäls till sotningen kan det tänkas att sotningen kontrollerar om bygglov finns, men det kan säkert vara olika praxis på detta.
 
Nej, sotaren kollar inte om bygglov finns. Men sotaren meddelar komunen att anläggningen är inspekterad. Finns det då ingen anmälan så...
 
Läste på den här sidan om Preskriptionstiden för olovligt byggande är 10 år. Men om den sidsn har rätt vet jag inte? https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/olovligt-byggande.html

Jag ska flytta vedspisen från ena sidan murstocken till sidan där den satt från början innan någon som bodde där före mig kom på att flytta den. Sen kommer det bli en äldre lite ovanligare spis, tycker om att bevara lite äldre kulturhistoria.

Nu ägnar jag mig om civil olydnad, eldar i en gammal kamin som jag satt in själv och sagt ifrån mig all sotning. En norsk äldre kamin som inte finns i någon liknande modell i nyproduktion.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag ska flytta vedspisen från ena sidan murstocken till sidan där den satt från början innan någon som bodde där före mig kom på att flytta den. Sen kommer det bli en äldre lite ovanligare spis, tycker om att bevara lite äldre kulturhistoria.
Detta låter för mig som något du absolut kan få lov till. För det första är det inte nyinstallation och för det andra går det att få dispens när det tidigare stått en eldstad där.

En annan aspekt av det. Finns det en planritning i kommunens eller sotarens register som talar om var den står? Eller står det att det finns en vedspis i huset?

Sotaren har ett intresse av att installationen är brandsäker. Precis som du. En sotare som var hemma hos mig och besiktade en ny eldstad sade uttryckligen att det är viktigare för dem att eldstäder finns i deras register än i kommunens.

Jag tror att du kan få lov av kommunen att göra det du vill göra. Och jag tror att du kan få installationen godkänd av sotaren utan att de skvallrar om svartbygge för kommunen.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Såvitt jag vet är det rent skitprat att man inte skulle få installera äldre vedspisar och kaminer i Sverige.
Jag läste det i en artickel som någon myndighet hadeskrivit med information om de nya bestämmelserna. De skrev uttryckligen att de inte förbjuder nyinstallation av gamla vedspisar.

Min gissning är att spistillverkarna försöker marknadsföra sin egen striktare lagtolkning så att lättlurade människor skall köpa deras produkter.
 
Jag gissar att det är något som EU har hittat på, så det borde vara ungefär samma regler i Finland?
 
H heimlaga skrev:
Såvitt jag vet är det rent skitprat att man inte skulle få installera äldre vedspisar och kaminer i Sverige.
Det är mycket riktigt inte så det är formulerat. Man skall kunna visa att rökgaserna inte innehåller mer än vissa gränsvärden av ett antal ämnen. Gissningsvis koloxid och oförbrända kolväten. Det kan man visa genom att visa upp ett godkännande från tillverkaren av spisen. Är spisen gammal finns inget sådant godkännande utan man får visa det på ett annat sätt. Sedan finns även möjligheten att den gamla spisen inte klarar kraven. Så det finns absolut inget förbud mot att installera begagnade spisar. Men det har blivit besvärligare.
 
useless useless skrev:
Jag gissar att det är något som EU har hittat på, så det borde vara ungefär samma regler i Finland?
EU dom har bara förbudet eller tillåtet bara att nya lokaleldstäder som kaminer/vedspisar ska uppfylla dom nya utsläppskrav, inte att äldre eldstäder ska förbudet. Det är Boverket och Miljöpartiet som har hittat på det.

Jag borde få installera vedspisen, men det är upp till kommunen. Så därför vill jag helst ta det säkraste och inte blanda in kommunen. Och sen ska jag mura upp en bakugn, men det borde jag få, för öppna spisar och kakelugnar får fortfarande ny monteras. Men någon kanske vet mer om det?

Här är lagen om 10 års som jag tänker på.

Plan- och bygglag (2010:900)
11 kap. Tillsyn, tillträde, ingripanden och påföljder

20 §
[S2]Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

[S3]Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).
 
Bjor Bjor skrev:
EU dom har bara förbudet eller tillåtet bara att nya lokaleldstäder som kaminer/vedspisar ska uppfylla dom nya utsläppskrav, inte att äldre eldstäder ska förbudet. Det är Boverket och Miljöpartiet som har hittat på det.

Jag borde få installera vedspisen, men det är upp till kommunen. Så därför vill jag helst ta det säkraste och inte blanda in kommunen. Och sen ska jag mura upp en bakugn, men det borde jag få, för öppna spisar och kakelugnar får fortfarande ny monteras. Men någon kanske vet mer om det?

Här är lagen om 10 års som jag tänker på.

Plan- och bygglag (2010:900)
11 kap. Tillsyn, tillträde, ingripanden och påföljder

20 §
[S2]Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

[S3]Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).
Efter 10 år kan kommunen inte längre kräva att du river det du gjort olovligt, alltså ge dig ett rättelseföreläggande, men de kan kräva att du söker lov i efterhand, ett lovföreläggande, om de bedömer att lov kan ges. (Se § 17, där finns ingen preskriptionstid). De kan också neka ytterligare åtgärder om det du byggt olovligt innebär att du nu har en planavvikelse.

Om det gäller en olovlig braskamin som bara kräver anmälan är jag osäker på om det finns något sätt att kräva in en anmälan i efterhand, om det gått mer än 10 år.
 
E eemeliie skrev:
Efter 10 år kan kommunen inte längre kräva att du river det du gjort olovligt, alltså ge dig ett rättelseföreläggande, men de kan kräva att du söker lov i efterhand, ett lovföreläggande, om de bedömer att lov kan ges. (Se § 17, där finns ingen preskriptionstid). De kan också neka ytterligare åtgärder om det du byggt olovligt innebär att du nu har en planavvikelse.

Om det gäller en olovlig braskamin som bara kräver anmälan är jag osäker på om det finns något sätt att kräva in en anmälan i efterhand, om det gått mer än 10 år.
Det är också bra att veta lite vad som gäller när jag ska bygga ut lite nästa sommar.

om det är sannolikt att lov kan ges för åtgärden
(men om det inte är sannolikt, händer inte nå då tro?)

Och ett föreläggande får dom inte ge efter 10 år.

27 § Om ett föreläggande enligt 17 § inte följs, får byggnadsnämnden besluta att på ägarens bekostnad låta upprätta de ritningar och beskrivningar samt vidta de åtgärder i övrigt som är nödvändiga för att pröva frågan om lov.

20 §
[S2]Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande
 
Utgående från vad jag läste är jag faktiskt tämmeligen säker på att EU-direktivet inte omfattar eldstäder som är murade på plats och eldstäder tillverkade före direktivet antogs.


Om det nu råkar finnas någon smånazist som är sotare eller byråkrat på lägre nivå och som hittar på egna striktare tolkningar behöver man ju inte lyda dem.
 
Nu spånar jag fritt!

Funderar på hur ett försäkringsbolag ser på saken om det blir en brand och det inte finns godkända papper hos kommunen och/eller sotaren.

Sänkt ersättning? Eller kanske tom utebliven ersättning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.