Hej!
Jag har Benthin IQ2-motor med RTS till mina lamellgardiner. Har Somfy fjärr som jag använder idag men vill kunna få den att fungera med Nexa så jag kan lägga till gardinerna i appen.
Har en Nexa ejlr-1000 markisstyrning som jag tänkte använda men får det inte att fungera.
Reläet drar i Nexan men får ingen reaktion från motorn. Nexan kan kopplas i 3 olika varianter beroende på motortyp. Har testat med 24v inkoplling.

Tacksam om någon har vetskap om hur detta ska lösas.
 
Lite oklar beskrivning. Som jag ser det får du nyttja ingången för väggbrytarstyrning och koppla den till Nexan.
Nexa-mottagaren har två slutande kontakter som då får kopplas till den trådade styringången. Är det så du har testat?
 
Pre
E etompau skrev:
Lite oklar beskrivning. Som jag ser det får du nyttja ingången för väggbrytarstyrning och koppla den till Nexan.
Nexa-mottagaren har två slutande kontakter som då får kopplas till den trådade styringången. Är det så du har testat?
Precis!
Har matat Nexan och motorn med fas och nolla. Sedan använt mig av styrning för väggbrytare men gör uppenbarligen något fel för får ingen reaktion från motorn.
 
Har du klurat ut hur väggbrytaren är uppbyggd och fungerar?
Kanske sluter den bara GND mot Green White vid stängning och mot yellow vid öppning vilket då Nexa också kan göra med sina två kontakter.
 
E etompau skrev:
Har du klurat ut hur väggbrytaren är uppbyggd och fungerar?
Kanske sluter den bara GND mot Green White vid stängning och mot yellow vid öppning vilket då Nexa också kan göra med sina två kontakter.
Har ingen brytare att kolla och har ingen riktig info om hur den fungerar.
 
OK, har du testat styringången på motorenheten?
Plinten som visas på sista sidan av inst.dokumentet har två ingångar och en GND. Gissar att du här kan koppla in nexa-mottagaren.
GND till COM på Nexa, de två andra till respektive reläslutning på Nexan.

Var försiktigt så du inte av misstag matar spänning till ingångarna på motorenheten.
 
E etompau skrev:
OK, har du testat styringången på motorenheten?
Plinten som visas på sista sidan av inst.dokumentet har två ingångar och en GND. Gissar att du här kan koppla in nexa-mottagaren.
GND till COM på Nexa, de två andra till respektive reläslutning på Nexan.

Var försiktigt så du inte av misstag matar spänning till ingångarna på motorenheten.
Och med en bygling i plinten så funkar det.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.