Hej!

Jag har tänkt att köpa en bänkdiskmaskin (troligen en Bosch SKS50E32EU) som har 3/4” invändig på diskmaskinsslangen. På kranen sitter redan något slags uttag (som jag misstänker att någon tidigare hyresgäst har använt till en bänkdiskmaskin) men eftersom jag inte kopplat in något liknande innan, har jag ingen aning om ifall det går att koppla ihop med den diskmaskin jag har tänkt köpa.

Kökskran med befintligt uttag tänkt för eventuell anslutning av en bänkdiskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett kranuttag tänkt för anslutning av en bänkdiskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara att koppla in? Behöver jag köpa något ytterligare? Är tacksam för alla tips!
 
matlarsson matlarsson skrev:
Hej!

Jag har tänkt att köpa en bänkdiskmaskin (troligen en Bosch SKS50E32EU) som har 3/4” invändig på diskmaskinsslangen. På kranen sitter redan något slags uttag (som jag misstänker att någon tidigare hyresgäst har använt till en bänkdiskmaskin) men eftersom jag inte kopplat in något liknande innan, har jag ingen aning om ifall det går att koppla ihop med den diskmaskin jag har tänkt köpa.

[bild]

[bild]

Är det bara att koppla in? Behöver jag köpa något ytterligare? Är tacksam för alla tips!

Du behöver en:

Kromad FM Mattsson nyckeldel rak G15 för extra vattenuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är vanlig 15 gänga om du tar bort den kromade muffen.

På den sätter du Biltema 87-225 så passar din diskmaskinsanslutning på den!
[länk]
Är det en bättre lösning än att använda sån där nippel man pressar i? Ren nyfikenhet, hade nippel på min bänkare i första lägenheten och det var smidigt när den gick sönder och skulle bytas, bara pressa ner fattningen
 
Krilleman
Jag är inte säker den nippeln passar. För det ser inte ut som det är en FMM-hona.

Nippeln passar i denna normalt:
8542848.jpg
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag är inte säker den nippeln passar. För det ser inte ut som det är en FMM-hona.

Nippeln passar i denna normalt:
[bild]
Ja det är sant, tänkte inte så långt... Kör på @Krilleman s lösning så blir det helt rätt!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är vanlig 15 gänga om du tar bort den kromade muffen.

På den sätter du Biltema 87-225 så passar din diskmaskinsanslutning på den!
[länk]
Med muff antar jag att du menar den biten som sitter längst upp? Vet du hur man tar bort den? Den går att skruva på och röra lite upp och ner, men mer än så har jag inte lyckats rubba den.
 
matlarsson matlarsson skrev:
Med muff antar jag att du menar den biten som sitter längst upp? Vet du hur man tar bort den? Den går att skruva på och röra lite upp och ner, men mer än så har jag inte lyckats rubba den.
Under den "lösa" delen som går att röra upp och ner och snurra, den kromade delen går att gänga ur den större.

Pollygrip på orange medan du håller emot svart. Gänga ur orange ur svart sen i med Krillemans lösning

Kromad blandardel med orange pil och svart pil som anger rörlig del och gänga, monterad på ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det är muffen (svart pil) som måste bort för att min tidigare länkade övergång ska passa!

Så här (inte exakt samma men liknande) ser den ut utan muffen:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.