Min granne har sedan många år tillbaka sitt elskåp på ytterväggen till mitt hus. Nu ska jag göra en attefallsutbyggnad av mitt hus och behöver platsen där deras skåp är monterat. Problemet är att grannen vägrar flytta på elskåpet. Är det någon som har tips om hur man smartast går tillväga för att få bort skåpet. Det är ju deras egendom så jag kan inte bara riva ner det.
 
Vill han inte flytta det eller vill han inte betala flytten?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vill han inte flytta det eller vill han inte betala flytten?
Han varken vill flytta det eller betala för flytten. "Det ska sitta där det sitter". Vilka maktmedel kan jag ta till? Det är riktig tjurig stämning mellan oss.
 
Han har ju ingen anledning att betala för något han inte har nån nytta av så frågan är ju om han säger ok om du betalar allt
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hemmakatten
Ringa elverket och be de flytta skåpet.
Hur kommer det sig att elskåpet sitter på ditt hus och inte grannens egna hus?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ringa elverket och be de flytta skåpet.
Hur kommer det sig att elskåpet sitter på ditt hus och inte grannens egna hus?
Det var förre ägaren till resp hus som då ägde båda husen. Sen dess har tomten styckats av i två fastigheter och ägarna är nya (sen 20 år tillbaka) till resp fastighet och hus.
 
Hemmakatten
Tar för givet att grannen numera har och har betalat för ett eget abonnemang hos Elverket.

Om inte är det dags. Varje fastighet måste ha ett eget abonnemang och ett eget mätarskåp. Detta bör du kolla med Elverket. I värsta fall snyltar grannen på din el. Elcentralen skall definitivt ligga på grannens egna fastighet.

Ring Elverket och kolla!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
@Hemmakatten denna diskussion har varit uppe tidigare det är inte bara att ringa elbolaget vill ts flytta skåpet får han efter att ha diskuterat ny placering med ägaren (grannen) beställa flytt av skåpet av en elektriker samt betala vad det kostar
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Hemmakatten denna diskussion har varit uppe tidigare det är inte bara att ringa elbolaget vill ts flytta skåpet får han efter att ha diskuterat ny placering med ägaren (grannen) beställa flytt av skåpet av en elektriker samt betala vad det kostar
Jo, så skulle det vara i normala fall. Eftersom det är annans egendom kan man inte flytta den hur som helst, jfr med en bil som olovandes står på din tomt en längre tid. Det blir egenmäktigt förfarande om du skulle flytta den.
Ett sätt är väl att gå via kronofogden och begära handräckning, men jag tänkte att det finns så många kloka personer på detta forum och min förhoppning är att någon skulle hitta en "smart" väg att få dom att flytta på elskåpet.
 
Finns det något servitut, eller liknande som reglerar att ledningar och skåp finns på din mark?
 
H hempularen skrev:
Finns det något servitut, eller liknande som reglerar att ledningar och skåp finns på din mark?
Finnas inga muntliga eller skriftliga avtal, dvs inget servitut.
 
Du får väl ge grannen rimlig tid och möjlighet att ordna upp situationen, du får gå lite tillmötes också kanske. Är ni i andra konflikter också kan det så klart bli lite besvärligt men finns ingen anledning att du ska acceptera detta rakt av. Har i princip aldrig varit ok med den typen lösningar förutom sk inomgårdsledningar mm. Så ev överenskommelser vilket ju nu inte heller finns, nästan självklart i dessa fall, skulle ändå troligen vara rätt lättviktiga.

De trådar på liknande tema här som jag sett har aldrig varit korrekt utredda. I vanlig ordning i denna forumdel kommer diverse inlägg från ett antal skribenter som ofta skenar orealistiskt och i lösningar åtminstone jag tror är sällsynta i praktiken. Du borde kunna komma framåt vettigt, du känner ju bättre än någon här förutsättningarna både mänskligt och tekniskt. Men något jag undrar är varför är skåpet placerat så? Sitter ditt invid och hur kommer leverantörens serviser dit?
 
TS skrev tidigare att husen stod på samma fastighet från början, så det var väl den enklaste lösningen just då. Problemet är ju att man inte tog tag i det vid fastighetsdelningen.
TS, går ledningen till ditt hus först och därefter in till grannen via hans elskåp? Ska du flytta ditt elskåp också?
 
K kindvall skrev:
TS skrev tidigare att husen stod på samma fastighet från början, så det var väl den enklaste lösningen just då. Problemet är ju att man inte tog tag i det vid fastighetsdelningen.
TS, går ledningen till ditt hus först och därefter in till grannen via hans elskåp? Ska du flytta ditt elskåp också?
Du har uppfattat det hela rätt. Själv slipper jag nog flytta mitt skåp, men det hänger på ca 5cm
 
Är ledningen in gemensam? Jag tänker, om du flyttar ditt skåp, behöver han isåfall dra om sina ledningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.