Hej, vi har tittat på ett gammalt sekelskifteshus som är till salu. Det jag direkt såg var att grunden har satt sig ojämnt över åren så det "sluttade" ut mot båda hörnen på husets ena sida. Jag mätte inte men uppskattar det till 5 -7 cm kanske.
Vad gör man i det här läget, det måste ju åtgärdas. Bör man bli försiktig i det här läget eller är det "lätt" fixat?

Låter man de stora stenblocken som grunden består av ligga kvar och sedan kilar in med ny grundsten för att komma i våg? Eller gräver man ur och löser det med fyllnad i marken?

Pris? (Vid grävning handlar det om att gräva ur ca 10-13 meter totalt)

Mvh D
 
Det är ett gammalt hus och jag måste fråga frågar varför Ni anser att man måste åtgärda det? Hur yttrar sej sättningen? Andra frågor som man först måste svara på är när sättningen skett? Har det skett på kort tid är det alvarligt. har det tagit hundra år så…

mvh plexi
 
Ja det är ett gammalt hus så okej, jag har inte varit inne i huset ännu så jag har inte kunnat kontrollera att dörrar och fönster stängs och öppnas som dom ska. Mursprickor, glipande golvsocklar etc.

Det jag däremot sett är att det är en glipa mellan hörnstenen i grunden och "huskroppen" på ca 5 cm. Hänger alltså i luften i yttersta hörnet. Det kan ju inte vara bra..
 
Så vad säger ni, ska jag vara orolig? Har inte köpt huset ännu utan vill ta reda på så mkt som möjligt om detta innan jag går vidare.

Om det som sagt inte är någon påverkan på huset i övrigt och det har skett under 100 år så är det säkert ingen fara, eller?
 
Nu är det så att det är lutande golv och det förekommer sprickor i vissa väggar på bottenvåningen.
Enl. besiktningsprotokollet lutar även taket lite till följd av grundens sättning.

Så hur gör man rent praktiskt för att åtgärda en sån här sak, det är ju stora stenblock huset vilar på. Dom flyttar man ju inte hur som helst, de står lite snett på vissa ställen också så man skulle om det gick även vilja justera in dom på en fin rad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.