Hej!

Vi byter tak och i samband med detta byttes även takfönster ut. Under demonteringen ställde takbytarna djupet på sågklingan fel. Detta medförde att de gjorde att jack i takstolar (två gånger, på två fönster). De sa inget men jag märkte detta när jag kom hem.

Jacken är mellan 10mm och 13mm djupa.

Jag kan inte mycket om lastberäkning men jag antar att detta försvagar konstruktionen (är stolarna 45mm tjocka?). Bör jag be dem förstärka dessa med spikbleck eller krävs det andra åtgärder?

Tack för er input!
 
  • Hand som mäter ett jack i en träbjälke med ett skjutmått, nära ett takfönster, skadad under takbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jack i en takstol vid kanten av ett takfönster, synliga sågklingemärken och spikar, vilket indikerar skadad trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du helt säker på att det där är takstolen?
Det är klart att det är en försvagning, men den påverkar nog inte mycket.
Men, jag hade limmat i sprickan i takstolen och limmat på en plywoodskiva eller liknande för att förstärka runt skadan.
 
Hej! OK, tack. Nu kännas det lite bättre. Kanske jag kan spika ett spikbleck över den då.

Det är definitivt en takstol...den går vidare uppåt mot nocken. Hålen kommer att kläs in med våtrumsgips och kaklas sen (det är ett takfönster i ett 45-graders tak).
 
Hade också lim-skruvstycken en playwood.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Hej! OK, tack. Nu kännas det lite bättre. Kanske jag kan spika ett spikbleck över den då.

Det är definitivt en takstol...den går vidare uppåt mot nocken. Hålen kommer att kläs in med våtrumsgips och kaklas sen (det är ett takfönster i ett 45-graders tak).
Nej, det fungerar mer som ett gångjärn i detta fall.
Limma i sprickan och i sågsnittet och lägg på så tjockt med plywood som du har plats med, men 10mm räcker garanterat, 6mm räcker också.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Limma i sprickan och i sågsnittet och lägg på så tjockt med plywood som du har plats med, men 10mm räcker garanterat, 6mm räcker också.
OK, upfattat. Ska använda plywood, tack för tipset! Ska man spika/skruva plywood också?
 
Limma och skruva.
 
Såga till remsor av trä som passar (trögt) in i spåren, limma i spåren och knacka in remsorna i botten. Såga rent jäms med takstolen när limmet torkat. Nåt mer än så ska inte behövas.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Såga till remsor av trä som passar (trögt) in i spåren, limma i spåren och knacka in remsorna i botten. Såga rent jäms med takstolen när limmet torkat. Nåt mer än så ska inte behövas.
Du har förmodligen rätt.
Men principiellt skulle jag förstärka partiet för försvagningen/brottanvisningen, det är så pass enkel åtgärd att säkra upp skadan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
M mlkjhr skrev:
Såga till remsor av trä som passar (trögt) in i spåren, limma i spåren och knacka in remsorna i botten. Såga rent jäms med takstolen när limmet torkat. Nåt mer än så ska inte behövas.
Betong och andra stenmaterial går ofta sönder på dragsidan pga för höga dragspänningar. För en takstol är det undersidan/insidan. Trä fungerar annorlunda, det går sönder på trycksidan. Träfibrerna pressas ihopp under högt tryck innan det blir på för höga dragkrafter på andra sidan.
(Om man böjer en balk nedåt får man drag på undersidan och tryck på ovansidan)
Så rådet att fylla sågspåret med trä och lim är utmärkt. Dessutom ser man att sågspåret inte går hela vägen ner till undersidan, och det är just där materialet behövs (jämför H-profil)
Men som andra säger, kan man även limma något över spåret om utrymmet finns.
Kostar inte mycket och är inte mycket jobb.
 
En sak till slog mig: De har fått "karva bort" 3 cm på ovansidan av takstolen för att få in fönstret, sen rispat brädan på bredsidan med sänksågen. Detta borde ha försvagat brädan ytterligare antar jag? Bilden nedan är "före", röda partiet är bortsågat. Bilden är tagen ovanifrån från taket. Taket är 45 graders sadeltak med 60cc mellan takstolarna. Så brädan som var 240 x 45 är nu plötsligt 170 x 32 på tunnaste stället (om man räknar med rispan). Tvärsnittsarean på takstolen på mest utsatta stället har således minskat till nästan hälften, 60^2 istället för 100cm^2. Fortfarande inom marginalerna?

Del av takstol med bortsågat rött område, isolering och ångspärr, sedd ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
wildeside
Vad har du för hantverkare?
 
wildeside wildeside skrev:
Vad har du för hantverkare?
Det är takbytarfirman som tillhandahåller hantverkare. Jag vill inte outa något förran jag har diskuterat det med firman.
 
Harry: De tabeller jag hittar visar på högre tryckhållfasthet än draghållfasthet. Liten skillnad visserligen, men att en lagning som den föreslagna skulle återställa hållfastheten är jag mycket osäker på.

Det kan ju vara så att dimentionen är vald mer av isolationsskäl än hållfasthetskäl. Så att det finns rejäla marginaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.