Anders 1920-tal
Hej! Håller på att inreda verkstad/snickeri i ett uthus. Har satt nya takbjälkar i ett rum där det varit öppet upp i nock som kan bära innertaket. Har inte fått upp alla takbjälkar än men det kommer snart...

Har några frågor om hur jag ska gå till väga med innertaket. Min plan är att sätta råspont (?) och sen gips på det. Hur skulle ni gjort?

Sedan vill jag ha någon typ av list mellan vägg och tak. Men hur ska man fästa den i lättbetongväggarna?
 
  • Nya träbjälkar monterade i taket av ett uthus med synliga lättbetongväggar väntar på innertakets installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders 1920-tal
PS. Tänkte också isolera mellan takbjälkarna. Ska man då Hampton plast mot innertaket? Ska denna sättas före man sätter upp råsponten eller efter ”ovanifrån”?
 
Varför vill du ha råspont i taket? Duger det inte med glespanel 28x70 cc300mm ??
Taklisterna kan du skjuta fast mot Råsponten uppåt. Eller glesen.

//AA
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
T
45 x 45 reglar i väggarnas överkant så har du att sätta gles och taklist i senare.

Först regla upp väggarnas överkanter, sen slå plast mot takbjälklaget, glesa, gipsa, lista, isolera ovanifrån. Göra en vindslucka.

Hade också skippat råsponten. Hade kanske hellre satt plyfa om jag vill ha rejält i taket och hoppat över gipset eller satt en 6 mm gips på plyfan för brandsäkerhet beroende på användning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Jag skulle gärna vilja ha samma som i det ”gamla” rummet och där är det först spontade brädor och sen gips. Men vet inte om det ör råspont...
 
Anders 1920-tal
Tack för arbetsordningen!
 
T
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Jag skulle gärna vilja ha samma som i det ”gamla” rummet och där är det först spontade brädor och sen gips. Men vet inte om det ör råspont...
Förr satte dom ofta spontad entum i undertak, jag har det i hela huset, det är rejält. Till skillnad från dagens hus kunde man gå på undertaket på vinden när man la isolering och då väger jag 120 kg.

Det är bra också för det är rejält och tätar hyfsat för spån som ofta ligger ovanför men lite overkill idag kan jag tycka och dyrt. Gipset har ofta kommit på senare.

Sponten tycker jag är fin som den är, det som är gipsat i min källare är gjort senare och satt på sponten av brandsäkerhetsskäl.
Gips sätter jag bara i verkstad, badrum och brandsäkrade utrymmen, annars vill jag ha trä.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
T tobiast skrev:
Förr satte dom ofta spontad entum i undertak, jag har det i hela huset, det är rejält. Till skillnad från dagens hus kunde man gå på undertaket på vinden när man la isolering och då väger jag 120 kg.

Det är bra också för det är rejält och tätar hyfsat för spån som ofta ligger ovanför men lite overkill idag kan jag tycka och dyrt. Gipset har ofta kommit på senare.

Sponten tycker jag är fin som den är, det som är gipsat i min källare är gjort senare och satt på sponten av brandsäkerhetsskäl.
Gips sätter jag bara i verkstad, badrum och brandsäkrade utrymmen, annars vill jag ha trä.

Skulle du kalla det som sitter i ditt hus för råspont? Eller vad? Vill veta vad jag ska leta efter.
 
T
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Skulle du kalla det som sitter i ditt hus för råspont? Eller vad? Vill veta vad jag ska leta efter.
Ja, det är råspont satt på 40-talet. Den är 25x90, lite varierande bredd men entum tjock.
 
Anders 1920-tal
T tobiast skrev:
Ja, det är råspont satt på 40-talet. Den är 25x90, lite varierande bredd men entum tjock.
Ok stort tack! Spikad antar jag? Vilken dyckert tycker du att man ska använda till det?
 
T
Ja, den är spikad med rejäla spik vad jag kan se på skallarna men har aldrig dragit ut nån så vet inte storlek.

Jag använder sällan dyckert till råspont så jag vet inte.
 
T
Här ser du hur det är plastat o sen glesat. Ångspärren skyddar bjälklaget.

Undertak med plastad ångspärr och glespanel som skyddar bjälklaget under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Om du ska ha någon gångbrygga över isoleringen på vinden är det lättare att sätta upp den först innan innertaket är på plats
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Cheesen
Har själv satt råspont både på väggar och i innertak i verkstadsgaraget. Ångrar det inte. Men vi har ju försökt få till en rustik look på hela vårat nybyggda hus och garage... Det är några år bort innan vi kommer att ha nått målet men råsponten är verkligen en detalj jag inte vill vara utan.
Nya släta väggar saknar själ, grannens garage är väldigt cleant och fint med supersläta väggar och fina takskivor men jag byter inte. Det supersläta fina garaget är dött. Vårat lever.
 
  • Gilla
dostoro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.