Läser man artiklar om knx så brukar det framhållas att den enklare kabeldragningen och planeringen uppväger merkostnaden för hårdvaran. Hur tänker man då?
 
richardtenggren
Jag tror man syftar till decentraliserade installationer när man skriver så.
 
jbr jbr skrev:
Vilket?
Knx såväl som zwave åtminstone om man är lagd åt diy hållet. Dock kanske motiverat om man inte vill köra trådlöst.
 
Redigerat:
L L-E skrev:
Knx såväl som zwave åtminstone om man är lagd åt diy hållet
Jaja, men tråden handlade ju om knx vs. zwave...
Det billigaste torde vara att helt skippa elinstallation i sitt nybygge
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läser man artiklar om knx så brukar det framhållas att den enklare kabeldragningen och planeringen uppväger merkostnaden för hårdvaran. Hur tänker man då?
Man kan med fördel decentralisera installationen, något som också är särskilt lämpligt vid t.ex. renovering.

KNX-prylar i apparatdosor är egentligen ingen bra variant eftersom busskabeln då också måste dras till resp. dosa.
 
K KjellTimell skrev:
KNX är en öppen standard.
Men Z-wave är väl inte det fullt ut?
 
K
Inte säker, men som jag förstått det är det öppet (vem som helst kan utveckla produkter och ta del av stackar etc.) men precis som KNX finns det ett kontrollorgan (Silicon Labs i detta fall) som skall säkerställa att produkten följer standarden genom certifiering om man vill sälja sin produkt under officiell Z-wave flagg.
 
Men måste man inte använda hårdvara från siliconlabs? Medan KNX är en öppen standard.
 
L Leif i Skåne skrev:
Här är en intressant tråd om ett häftigt bygge.
[länk]
Killen har velat mellan KNX och Dali men det slutade med Plejd.
Ett antal pallar med fördrage rör köptes i Tallinn. Läs och begrunda, det går att bygga billigt även i Sverige med rätta kontakter.
Lite synd att begränsa sig till en enkel styrning av sin belysning istället för en ordentlig husautomatisering med visualisering för i princip samma pengar.
 
Ja, jag fattar inte varför Plejd alltid dyker upp i trådar som handlar om hemautomation? Hur ofta förordar någon att man ska strunta i maskiner i verkstaden och bara satsa på hammare och fogsvans?
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.