Hej! Jag ska byta kök i min lägenhet nu under våren. Det jag upptäckt under mitt första år i lägenheten är att de väggarna i köket jag ska hänga upp upphängningskenor och stommar är tegel och puts vilket jag inte är van att arbeta med. Jag har blivit tipsad om att använda betongskruv så man slipper plugg, men frågan är då vilka mått som krävs? Innerväggen är cirka 95mm djup med tegel och puts. Räcker skruv med måtten 6,3x50mm för att fästa upphängningsskenan och som klarar belastningen av stommar?

Skall även spika igen en dörr mellan kök och matrum, vilket även här innebär att det är tegel det ska fästas i. Reglarna jag ska använda är 45mm breda, hur lång betongskruv krävs då för att fästa i teglet? 70, 80?

P.S Det är upphängnignsskenan "Metod" från IKEA som ska upp på vägen, värt att nämna om det skulle spela någon större roll

Tacksam för svar, mvh Henrik
 
Om du vill använda skruvar utan plugg i svaga material som tegel,puts m.m bör de vara av typen lättbetongskruv (se bildexempel). Annars tjänar ofta just den typen av montage på att göras med en lämplig plugg eftersom risken då minskar att materialet runt infästningen spricker.
Lättbetongskruven på bilden är 8x65mm och metodskenans hål bör vara något större om jag minns rätt.

För tjockare material brukar en bra tumregel vara minst dubbla inklämningslängden d.v.s 45+45=90 mm skruv.
 
  • 8x65mm lättbetongskruv lämplig för montage i svaga material som tegel eller puts, visas i närbild.
Skruven du har köpt är för vanlig, hård betong. Länkar till ett klipp om typen som är avsedd för lättbetong m.m. Den kommer också från Essve.
 
  • Gilla
Henke92
  • Laddar…
Jag köpte essves lättbetongskruv i lösvikt och skruvade fast metodskenan i lättbetong. Sitter verkligen som berget.
 
Tack för tipset! Då får jag gå tillbaka med asken och prata med dem
 
H Hammarfall skrev:
Jag köpte essves lättbetongskruv i lösvikt och skruvade fast metodskenan i lättbetong. Sitter verkligen som berget.
Finemang! Vilka mått var det på skruvarna du använde?
 
Du har varken betong eller lättbetong, ingen skruv är lämplig för tegel.
Plugg funkar utmärkt i tegel.
 
Henke92 Henke92 skrev:
Finemang! Vilka mått var det på skruvarna du använde?
8x65 vill jag minnas det var. Stod tyvärr bara "skruv lösvikt" på kvittot. Köpt på bygma.
 
”Vanlig” betongskruv funkar bra i tegel. Lättbetongskruven har högre och grövre gängor och är inte lämplig för tegel.
 
Ja, betongskruv funkar mitt i en tegelsten, men inte i kanten, i murbruket eller i håltegel.
 
Så tipset blir att gå och köpa plugg med passande skruv och lämna igen betongskruvarna?
 
Ja, när man borrar i en putsad vägg, har man ju inte en aning om var man hamnar, det är sällan man träffar mitt i en tegelsten.
 
Henke92 Henke92 skrev:
Så tipset blir att gå och köpa plugg med passande skruv och lämna igen betongskruvarna?
Absolut! Köp eller låna en borrhammare om du inte redan har en, slagborr är helt kass i tegelhus.
 
Betongskruv är en uppfinning för det ska gå fort, drar man ur en betongskruv, är det inte säkert att den drar igen. Råkar man dra lite för hårt är det kört, man får bara dra tills det är stopp, inte en mm till.
Jag sätter mycket dörrar i betong med betongskruv, och hatar skiten, men det finns inget alternativ i det fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.