Hej!

Så har jag, mer eller mindre av en slump, kommit över ett "äkta" superellipsbord, 220 x 110, till nedsatt pris (12500:). Jag har reserverat det, inte köpt än, utan inväntar träprov per post. Det är nämligen gjort av bokfanér. I vårt nya hus har vi ekkök, MEN bordet står inte i köket utan i allrummet/vardagsrummet. Dock ser man köksluckorna från detta rum, men kyl och frys delar av. Blir det fel att blanda olika träslag? Är det bara vitt som gäller pga det himla ekköket??? ;-) *ångrar att vi inte valde vitt kök*

Nåja, bordet är som sagt till mkt bra pris och helt nytt! Har någon förslag på en snygg stol att ha till? Gärna svart- eller vitmålad, dock ej sjuan eller myran (ej heller kopior av dessa).

Vi är väldigt sugna på bordet men jag är osäker på hur det fungerar med bok i rummet där köket trots allt syns + där vi har ekparkett... Men ekbord vill jag inte ha (det blir för mkt ek) och då återstår alltså bara vitt (som känns lite tråkigt).

Synpunkter önskas...

/Lena, kanske snart superellipsinnehaverska :cool: :D :cool:
 

Jag har en fåtölj i bok / sadelgjord som jag tycker funkar OK mot resten av mina möbler (som är ek). Inte riktigt lika snyggt som björk / ek, men inget jag går och retar mig på. Bok är ett hårt och snyggt träslag även om det skriker 90-tal.

Ni kan slipa bort lacken och betsa bordet för att få det i önskad nyans (en vit bets hade nog blivit snyggt). Det kräver dock lite precision eftersom det är lätt att gå igenom faner om den är för tunn och det blir inte snyggt (då återstår bara målning som alternativ).

 
Inte riktigt lika snyggt som björk / ek, men inget jag går och retar mig på. Bok är ett hårt och snyggt träslag även om det skriker 90-tal.
Tack för svar! Ja, det är lite den känslan jag får också. Lite kontorsaktigt är det kanske också med bok...? Jag önskar bordet fanns här så jag kunde få se det. Att slipa och fixa ger vi oss inte in på. Bättre i så fall att avvakta - det kommer fler bord. ;)

/Lena, som gärna vill ha fler svar!! :D
 
Ja, Y-stolen är jättefin!!! Kostar dock över fyra tusen per stol och söka efter begagnat...
Jag börjar bli lite trött på detta, det gick ju inte så bra med sjuanstolarna. Vi vill köpa nytt!! Får fundera vidare.

/Lena, som gärna vill ha fler svar om det där med bok i kombination med ekgolv + kök. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.