J
Hallojs,

Jag och frugan är inne på att bygga nytt hus själv i lösvirke. Gissar på 200 kvm en-planare. Har precis börjat spåna, så inget är färdigt än så som ritningar osv. I huset vi har idag så har jag kört Z-wave i 6 år och har en Domoticz som server på en RPi. Tycker det har fungerat smärtfritt, dock med några missöden efter strömavbrott då minneskortet fått sig en törn. Men med backup och nån timme så har det varit uppe och snurrat igen. Jag har programmerat all själv från grunden och är lite hemma på Linux och nätverk.

Nu till min fundering.
KNX verkar väldigt bra på de flesta plan. Stabilt och framtids säkert. MEN DYRT!!!!
Och om jag nu är inkörd på Domoticz med Z-wave och 1-wire, gör jag bort mig om jag installerar det i ett nybygge? Fixar större kopplingsdosor, drar lite mer slang, en säkrare serverplattform, CAT-6 till alla rum osv.
Känns som att det är 1/5 del av priset med Z-wave mot KNX eftersom jag kan implementera det själv.

/J
 
Har du kollat på Dali? Det är trådat och en väl etablerad standard. Scener och logik kan man fortfarande göra med t ex domoticz
 
  • Gilla
Jorgen Eriksson
  • Laddar…
Om du klarar att designa och programmera ett system med zwave så vill jag mena att du även klarar att göra detsamma med knx.
I så fall tror jag knx möjligen är marginellt dyrare, men inte mer än så
 
  • Gilla
Jorgen Eriksson
  • Laddar…
KNX är mycket dyrare både sett till hårdvaran och mjukvarulicenserna för programmeringsverktyget. Dessutom använder man oftast Dali via en brygga för att styra respektive ljuskälla vilket gör att KNX känns ännu onödigare.
 
useless useless skrev:
KNX är mycket dyrare både sett till hårdvaran och mjukvarulicenserna för programmeringsverktyget. Dessutom använder man oftast Dali via en brygga för att styra respektive ljuskälla vilket gör att KNX känns ännu onödigare.
Så vad kostar då typiska komponenter för zwave resp. knx?

Dali är ju ett utmärk komplement till knx.
 
Varför skulle en programmeringskunning ens överväga att byta till en ”stängd” standard som dessutom är dyr som knark i jämförelse?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Så vad kostar då typiska komponenter för zwave resp. knx?
1600:- för en dubbel tryckknapp med KNX eller 250:- för en dito med Z-wave?

https://www.elbutik.se/product.html...ource=ps-e929158d-fdc5-4c9b-83dc-efdff23aac59
https://www.m.nu/fjarrkontroller/wall-switch-cozy-white

4400:- för tre 0-10V utgångar med KNX eller 1700:- för Z-wave?

https://www.elbutik.se/product.html...ource=ps-e929158d-fdc5-4c9b-83dc-efdff23aac59
https://www.m.nu/dimrar/flush-dimmer-0-10v?nosto=productcategory-nosto-1
 
J
jbr jbr skrev:
Så vad kostar då typiska komponenter för zwave resp. knx?

Dali är ju ett utmärk komplement till knx.
Skulle tro att för 20 000-25 000 kr så kommer du ganska långt med Z-wave system.
Controller 1st 2000kr
DS9490r 1st 400kr
Ett gäng DS18B20 1000kr
Nätverkskabel 300m 2000kr
Sensative Strips 6st 2400kr
Fibaro Single 15st 7500kr
Fibaro Wallplug 10st 5000kr
Lite rörelsesensorer 2000kr
osv
 
useless useless skrev:
1600:- för en dubbel tryckknapp med KNX eller 250:- för en dito med Z-wave?

[länk]
[länk]

4400:- för tre 0-10V utgångar med KNX eller 1700:- för Z-wave?

[länk]
[länk]
...eller varför inte en fyraknappars för en femhundring eller en åttaknappars för 650:-

En så'n här innebär i runda slängar 170:- per styrd kanal (16A) att jämföra med t.ex. wallplugs.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
4400:- för tre 0-10V utgångar med KNX eller 1700:- för Z-wave?

[länk]
[länk]
Analog aktor är normalt inte det man använder för att dimma belysning i en knx-anläggning utan man använder i regel dedikerade dimmers.
En dimmer som även klarar led ligger på drygt 600:- per kanal.
Om man kör mycket med led kan det vara en idé att satsa på en dali-brygga och sedan använda sig av drivdon med dali-interface.

Jag har en iofs även en analog aktor men den använder jag för steglös reglering av fläktar samt för att styra shuntar som reglerar framledning till husets uppvärmning.
Priset för en sådan enhet är knappt 450:- per styrning.


Jag anser nog inte knx vara dyrare än zwave när det kommer till hårdavara.
Personligen väljer jag en knx-anläggning före en traditionell elinstallation (som kompletteras med zwave) alla dar i veckan.
 
K
L L-E skrev:
Varför skulle en programmeringskunning ens överväga att byta till en ”stängd” standard som dessutom är dyr som knark i jämförelse?
KNX är en öppen standard.
 
Såg det i my bad. Dock vidhåller jag att en programmeringskunnig kan titta åt ett annat håll.
 
L L-E skrev:

Dyrt ör det iallafall
Vilket?
 
Finns det inga knx-prylar som ryms i apparatdosor? Det blir ju en jäkla kabeldragning om allt ska sitta på skena i centralen.
 
richardtenggren
Jo det finns, men blir väl dyrare per kanal.

Jag är så kluven, satt och plockade ihop lite knxgrejor idag. Men lite osäker på vad jag behöver, men det kändes inte så farligt ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.