Hej har en liten fundering som ja tänkte nån kanske har ett lugnande svar på.

håller på att få solceller uppsatta och när dom skulle sätta ett fäste så som rubriken lyder kom de lite vatten ur borrhålet.
takpappen är lagd förra sommaren och har inga synliga hål eller nått man kan se.
ja tänker att de kan vara kondens som ligger mellan takpappen och underlagspappen. var frost inatt och soligt och varmt idag.
är de helt orimligt eller?

kan tilläggas att ja inte kan se nått inne huset som tyder på vattenskada.
 
Rickard.
Min erfarenhet säger att vatten under papp oftast beror på ett läckage någonstans. Varför du inte märkt det kan vara pga underlaget tar hand om det vattnet.

Har du en en klassisk takfot kan du kontrollera om det finns några tecken på att vatten runnit ut under fotplåten, det ät ett bra tecken på att ytpappen läcker men underlaget är tätt.

Vad är det för infästning som man behöver borra för?
 
Är det ett platt tak eller har det en ordentlig lutning?
Kan du se råsponten (eller vad det är för underlag) innifrån?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Min erfarenhet säger att vatten under papp oftast beror på ett läckage någonstans. Varför du inte märkt det kan vara pga underlaget tar hand om det vattnet.

Har du en en klassisk takfot kan du kontrollera om det finns några tecken på att vatten runnit ut under fotplåten, det ät ett bra tecken på att ytpappen läcker men underlaget är tätt.

Vad är det för infästning som man behöver borra för?
ha inte hittat nått som ser ut som fuktproblem nånstans, var just ute och kollade.
så man blir ju lite fundersam om va de kan bero på.. hur som så verkar de ju vara väldigt lite, ska fråga gubbarna imorgon också om de var fler än 1 hål de kom vatten ur..

kommer inte ihåg va dom heter såhär på rak arm, men dom borrar fast dom sen bränner dom över en remsa.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är det ett platt tak eller har det en ordentlig lutning?
Kan du se råsponten (eller vad det är för underlag) innifrån?
de har rätt bra lutning, ca 45grader och de är osb skivor under och dom går inte å se utan å börja riva innifrån.
 
Rickard.
Infästningen låter ok, bara ordvalet borra som lurade mig jag hade nog kallat det skruva.

Du letar inte fuktproblem utan spår av att vatten rinner fram under fotplåten kan vara svårt att se då hängrännan och fotplåten skymmer och vi pratar om små mängder så det kan vara löjligt att försöka se vid nederbörd.

Att det står kvar vatten på taket över huvud taget i den lutningen känns osannolik men det kanske finns en skorsten som man kan se över annars finns det inte mycket som kan ställa till besvär i ditt fall.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Infästningen låter ok, bara ordvalet borra som lurade mig jag hade nog kallat det skruva.

Du letar inte fuktproblem utan spår av att vatten rinner fram under fotplåten kan vara svårt att se då hängrännan och fotplåten skymmer och vi pratar om små mängder så det kan vara löjligt att försöka se vid nederbörd.

Att det står kvar vatten på taket över huvud taget i den lutningen känns osannolik men det kanske finns en skorsten som man kan se över annars finns det inte mycket som kan ställa till besvär i ditt fall.
var å tittade i takfoten om ja såg några spår, men de såg inte ut att vara några problem.. får väl kika på skorstenen då, har en kupa också. men som sagt hittat inget som ser misstänkt ut. där de kom vatten är närmare kupan så känns ju som de skulle vara där. men får höra me dom imorgon om de va fler än ett ställe de kom vatten på.
kanske se över fönsterbleck å så också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.