Hej!
Jag har tänkt bygga om en liten friggebod till en arbetsplats för skrivbordsarbete.
Måtten invändigt är 308x308 cm med en dörröppning på 150 cm.
Vit friggebod med slitet tjärpappstak och snörester på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet friggebodstak med tjärpapp och mossa, intill vitmålade trätimmer väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt utrymme i friggebod med träväggar och ett öppet dörrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dörr till en liten friggebod med synligt tak och trägolv, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att isolera och ta upp ett fönster, byta ut dörren och dra in el för belysning och ett element (elektriker får göra det!). Sen inreda med nytt golv och någon fin tapet. Skrivbord, bokhyllor och dagbädd blir inredningen.

Jag har tänkt försöka göra detta så billigt som möjligt.

Jag är nybörjare och vet inte så mycket om hur man gör utan hoppas kunna ta hjälp av Google och kanske någon vänlig själ här inne som har kunskap att dela med sig av.

Just nu undrar jag över taket. Det sitter tjärpapp på men den ser inte så bra ut. Kan jag lägga på pannor? Vi har betongpannor över från hustaket i en hög på tomten. Kan jag använda dem tror ni? Vad använder manför virke till läkten och vad rekommenderar ni under läkten? Vad ska man tänka på när man lägger tak? Om inte betongpannor, vad skulle ni lägga?

Otroligt tacksam för alla tips! Jag fortsätter gärna dela med mig av framstegen om intresse finns.
 
Jag avundas dig för jag har länge närt liknande drömmar. Ser det som om du kommer att få utsikt över vatten?
Det som kommer att kosta är om det ska varmbonat. Det är många springor där kalluft kan dra in.
Du kan ju börja först utan isolering, med fönstret, för att känna in dig.
I vilken klimazon bor du?
Vad gäller betongpannor på taket så kan dom vara för tunga. Du måste lägga om papptaket om det är trasig. Fundera på om inte ett plåttak typ Plannja eller billigkopia är bättre, det kan du skruva direkt i befintligt tak.
 
Tack för svar!
Vi bor i Norrlands inland, och ja utsikt över både vatten och fjäll! Så det blir fint!

Har tänkt att det är ok även om det inte går att använda boden under allra kallaste vintern. Men hoppas det ska gå att värma upp när termometern visar några minusgrader, kan man hoppas på minus 8-10 utan att behöva ha alltför mkt isolering?
Har skissat på 45 mm isolering.
Det är ju så litet utrymme som ska värmas upp tänker jag.

Plåttak - hur skär jag till plåten? Går det att göra för hand, är det svårt?
 
Mitt plåttak kom i skivor på 2.4x1.2 tror jag. Jag skar inte till det utan lade det så mycket omlott att det passade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.