Det funkar inte som du skriver. Att ha irealustiska förväntningar är minst lika illa som att tro att något är sämmre än det är. Ja mina fingrar är större än knapparna på telefonen, det är inte samma sak som att konsekvent använda helt fel enheter.

Med tanke på vilken kunskap du visa angående energi så är jag helt säker på att jag vet bättre.
 
P plutoorjan skrev:
Min gamla luftvärmepump lämnade 6Kw. Den hade en väldigt klen fläkt i inomhusdelen.
Den klarade bara av att värma hallen och köket.
Min nya pump är också på 6Kw uteffekt, men har en fläkt med orkankapacitet.
Den värmer utan problem hela huset som är 165Kwm.
Den första värmepumpen kan inte ha gett 6kW i så fall - Möjligen i toppeffekt korta stunder. I genomsnitt borde den ha gett mycket mindre än den nya.
 
Börjar spåra ur.
Vi kan väl ändå enas om:
1. Varmare luft torkar upp bättre.
2. Om genomsnittet är motsvarande en glödlampa på 100 W under dagtid (12 timmar), så sparas värme motsvarande 438 kWh per år.
3. Luftsolfångare, typ Solarventi SV7, är inte primärt till för att värma en lokal, utan för att ventilera och hålla rh inomhus, så lågt som möjligt, för att minska risken för kondens.
Räknat med min tidigare tabell för t.ex Borlänge och med 80% verkningsgrad, så skulle besparingen bli 749 kWh/år om solfångare kunde följa solens position.
 
D Daniel 109 skrev:
Det funkar inte som du skriver. Att ha irealustiska förväntningar är minst lika illa som att tro att något är sämmre än det är. Ja mina fingrar är större än knapparna på telefonen, det är inte samma sak som att konsekvent använda helt fel enheter.

Med tanke på vilken kunskap du visa angående energi så är jag helt säker på att jag vet bättre.
Exact VAD är det som INTE fungerar som jag skriver?
Du får ju tro vad du vill.
Det är ett fritt land.
Att hävda att solluftfångare INTE fungerar är direkt fel för det gör dom.
Precis på samma sätt som både solceller och solvattenfångare gör det.
TS huvudfråga handlade om erfarenheter ang dessa produkter, och då hävdar vissa att de inte fungerar, och det tyder ju bara på ren okunskap....
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ta det här påståendet tex, det finns många liknande från dig.

P plutoorjan skrev:
560W i kombinationen med en kraftig radialfläkt genererar i praktiken långt mer värme än ett statiskt 560w-element utan fläkt, även fast de båda har samma "grundeffekt" på pappret.
Jag har inte sagt att de inte funkar.
 
useless useless skrev:
Den första värmepumpen kan inte ha gett 6kW i så fall - Möjligen i toppeffekt korta stunder. I genomsnitt borde den ha gett mycket mindre än den nya.
6kW är inte riktigt relevant i detta fall.
Poängen var att belysa skillnaden i förmågan att sprida värmen.

Jag har själv installerat ett tiotal luftvärme-pumpar, så jag har vid ett flertal tillfällen sett skillnaden mellan en pump som har klent luftflöde på inomhusdelen, jämfört med en en pump som har ett krftigt dito.

I teorin så värmer ett statiskt element på tex 5kW ett hus lika bra som ett värmepump på samma effekt med en kraftig inomhusdel/fläkt, och det vet alla inte stämmer i praktiken hur gärna vi än vill låtsas om detta.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börjar spåra ur.
Vi kan väl ändå enas om:
1. Varmare luft torkar upp bättre.
2. Om genomsnittet är motsvarande en glödlampa på 100 W under dagtid (12 timmar), så sparas värme motsvarande 438 kWh per år.
3. Luftsolfångare, typ Solarventi SV7, är inte primärt till för att värma en lokal, utan för att ventilera och hålla rh inomhus, så lågt som möjligt, för att minska risken för kondens.
Räknat med min tidigare tabell för t.ex Borlänge och med 80% verkningsgrad, så skulle besparingen bli 749 kWh/år om solfångare kunde följa solens position.
En vattensolfångare med heatpipes vacum-koppar rör och bra styrning ger 80%. Kan inte tänka mig att en enkel luftsolfångare i svart plåt har högre än 40% verkningsgrad, så 374 kWh om den kunde följa solen. Men jag är fortfarande sugen på att testa en på en vind, om den kan hjälp till att torka ut lite. Jag gillar tanken på att de jag kollat på är helt solitära, dvs fläkten drivs av en lite solpanel och ingen nätström krävs
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Ta det här påståendet tex, det finns många liknande från dig.

Jag har inte sagt att de inte funkar.
Ja, vad är problemet?
Det stämmer ju!

NEJ, rent tekniskt så är det inte varken mer effekt eller mer värme, men UPPLEVELSEN och spridningen av värmen är väsentligt bättre med en fläkt. Varför hålla på att hänga upp sig på detaljer??

Sätt elementet i en isolerad låda i en tvårums-lägenhet så kommer du märka att det värmer lägenheten väsentligt sämre, jämfört med om du har ett konvektorelement öppet som blåser varmluft ut i lägenheten. Båda är på samma effekt och enligt lagen om att energi inte kan försvinna, så bör du i teorin få samma temperatur i rummet i båda fallen... men det får du inte i praktiken!

På samma sätt ÖKAR förmågan att värma ett rum om man har en fläkt i solluftfångare än om man inte har det.
 
G guggen skrev:
En vattensolfångare med heatpipes vacum-koppar rör och bra styrning ger 80%. Kan inte tänka mig att en enkel luftsolfångare i svart plåt har högra än 40% verkningsgrad, så 374 kWh om den kunde dölja solen. Men jag är fortfarande sugen på att testa en på en vind, om den kan hjälp till att torka ut lite. Jag gillar tanken på att de jag kollat på är helt solitära, dvs fläkten drivs av en lite solpanel och ingen nätström krävs
Ingen ide att du testar ju, för det kommer inte att fungera enligt alla här. :)
Om du trots detta bestämmer dig för att testa så bygger du en tvåkammar-konstruktion enkelt själv, men kompletera gärna med en radialfläkt för ökad effekt. Bäst är om du kan komma över en skrotad treglas-kasett från ett fönster eller likande, för då kan det bli riktigt effektiv om du också isolerar lådan.
 
Jag orkar inte goggla fram den just nu, om den ens finns kvar, men det fanns en svensk hemsida där någon loggade sin sommarstuga både före och efter installation av en luftsolfångare.

Effekterna var klart positiva på både relativ fuktighet och temperatur.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
En 1m2 lär knappast ge ngt större värme tillskott, men jag är nyfiken på hur den förbättrar rh i en liten vind på ca 35m2. Jag kommer i sådana fall köpa en bra snygg variant med inbyggd solcell och fläkt.
Men det är nog en tveksam ekonomi i det.
 
Som sagts tidigare så ska en luftsolfångare på nån eller några enstaka kvadratmeter i första hand ses som en ventilationslösning med lite extra klimatförbättrande funktioner. Problemet är att många jämför det med ett uppvärmningssystem och då tittar på effekt och verkningsgrad ur ett uppvärmningsperspektiv. Då blir också diskussionen lite snedvriden.

För att förbättra klimatet i t ex en kallställd sommarstuga räcker det ganska långt att bara höja temperaturen några enstaka grader och få lite rotation på luften. Då funkar en luftsolfångare bra.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
En 1m2 lär knappast ge ngt större värme tillskott, men jag är nyfiken på hur den förbättrar rh i en liten vind på ca 35m2. Jag kommer i sådana fall köpa en bra snygg variant med inbyggd solcell och fläkt.
Men det är nog en tveksam ekonomi i det.
Njae, ekonomin går såklat inte ihop om du inte har någon värme där idag, för då innebär ju allt en ökad kostnad i jämförelse med vad du har idag. En Solarvent kostar väl allt mellan 3-5000:- om jag minns rätt, och för de pengarna vete fan om det är lönt.
Varför inte snickra ihop en själv? Inga problem att bygga en snygg sådan långt biligare, som dessutom är ännu mer effektiv än tex Sv7.
 
P plutoorjan skrev:
Njae, ekonomin går såklat inte ihop om du inte har någon värme där idag, för då innebär ju allt en ökad kostnad i jämförelse med vad du har idag. En Solarvent kostar väl allt mellan 3-5000:- om jag minns rätt, och för de pengarna vete fan om det är lönt.
Varför inte snickra ihop en själv? Inga problem att bygga en snygg sådan långt biligare, som dessutom är ännu mer effektiv än tex Sv7.
Det är en gäststuga/hus på ca 35m2 från sent 1800 tal som jag har luft luft i. Men jag har en vind med ganska hög rh där (pga av en isolering i bjälklaget som gjordes ngn gång). Har inga illusioner om att en sån på ngt sätt minskar mina värmekostnaderm. Det går såklart att bygga själv, men jag har hundra andra projekt på väntelista o ser det mer som en kul grej.
 
useless useless skrev:
Som sagts tidigare så ska en luftsolfångare på nån eller några enstaka kvadratmeter i första hand ses som en ventilationslösning med lite extra klimatförbättrande funktioner. Problemet är att många jämför det med ett uppvärmningssystem och då tittar på effekt och verkningsgrad ur ett uppvärmningsperspektiv. Då blir också diskussionen lite snedvriden.

För att förbättra klimatet i t ex en kallställd sommarstuga räcker det ganska långt att bara höja temperaturen några enstaka grader och få lite rotation på luften. Då funkar en luftsolfångare bra.
Är ju lite beroende på förutsättningarna.
Jag byggde ju min fångare på knappt 4 Kvm i garaget primärt för uppvärmning, och jag tar av den anledningen inte in någon friskluft alls i den. Den värmer alltså upp "innerluften" till skillnad mot Solarvent som använder uteluften.
(jag har självklart andra tilluftsventiler i garaget också).
Just för att få bort "råheten" i en sommarstuga så är ju dessa perfekta som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.