Hej,

Tack vare robotens intåg, så kommer jag att tvingas göra om en liten del av min gräsmatta. Eftersom det lutar med mot en mur som tänker jag mig att det är viktigt att blandingen inte blir för "blöt".

Jag tänkte mig blanda vanlig planteringsjord med sand, men med vilka proptioner?

P:S Att köpa färdigblandad storsäck är inget alternativ.
 
Vanlig planteringsjord består till största delen av torv eller liknande, den är borta efter några år. Då har du bara sand kvar.
 
D Daniel 109 skrev:
Vanlig planteringsjord består till största delen av torv eller liknande, den är borta efter några år. Då har du bara sand kvar.
Vad skall jag använda mig av för att blandet eget då?
 
Köp harpad matjord och släng ut bara.
 
H Helmersson skrev:
Köp harpad matjord och släng ut bara.
Finns det på 40L (eller liknande) säck?
 
Nej, harpas matjord köper du i lösvikt. I min kommun kan vi hämta på släp på återvinningscentralen. Det brukar även gå att hitta annonser på blocket.
 
G-83 G-83 skrev:
Nej, harpas matjord köper du i lösvikt. I min kommun kan vi hämta på släp på återvinningscentralen. Det brukar även gå att hitta annonser på blocket.
Vill helst slippa tillämpa släpvagn. Finns det någon jord som säljs på 40L (el dyl) påse, på Plantagen/Bauahus/etc.. som funkar?
 
Nej, då får du beställa hem storsäck som levereras med kranbil. Men jag förstod i ditt första inlägg att du ville undvika detta.

Jord i säck är för plantering och, som skrivits ovan, innehåller torv som försvinner på ett par år.

Får man fråga varför di inte vill ha storsäck eller köra på släp? Det är betydligt billigare än jord i påse också.
 
Toppdress är tänkt att lägga i tunna lager flera gånger. Men vill man tvunget använda jord i säck är det nog det minst dåliga alternativet.
 
Vi vet inte hur mycket som ska fyllas ut eller ändras på gräsmattan, men som andra har sagt, ska det göras ordentligt så är det helt vanlig matjord som behövs.
Jag har en byggfirma i min närhet där jag har köpt matjord i små säckar. Det funkar om det är mindre ytor som ska fixas till, men räkna med att det går åt mer än vad man tror.

Småpåsar från byggmarknaderna tenderar också till att bli mycket dyrare.
 
Intressant att ni föreslår toppdress. Det gick bort i mitt huvud eftersom en gång tidigare försökt så gräs i toppdress och resultatet blev värdelöst.

Hur är detta alternativet? https://www.bauhaus.se/tradgardsjord-40l-helpall-inkl-frakt Inte planteringsjord, enligt namnet i.a.f, men kanske ingen större skillnad.

Storsäck blir dyrare, speciellt om man bara behöver en säck. Orsaken till att jag valt bort släpvagn är dels kostnaden (kanske försummbar i sammanhaget), logistiken och tillgängligheten till dom som säljer jord i skopa, men framförallt lathet; jag slipper bära så långt om jag har ~40L påsar jämfört med en släpvagn.
 
Där är ingen innehållsförteckning på hemsidan vad jag kunde se. Läs på säckarna, innehåller de tillsatt torv är det inte lämpligt till gräsmatta.

Är det mer jobb att köra med skottkärra från släp än att bära säckar?
 
G-83 G-83 skrev:
Där är ingen innehållsförteckning på hemsidan vad jag kunde se. Läs på säckarna, innehåller de tillsatt torv är det inte lämpligt till gräsmatta.

Är det mer jobb att köra med skottkärra från släp än att bära säckar?
Jag tjänar ett par höjd meter och ca 20 meter horisontell sträcka om jag har säckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.