Hejsan!

Har en toalett i källare som ligger centralt dvs inga väggar är i anslutning till ytterväggar. Plattan är oisolerad och jag vill gräva ut och isolera. De finns värme i form av ett vattenburet element och jag sks inte ha golvvärme. Golvytan är strax under 2.5kvm.

Nu till mina funderingar.

Hur mycket behöver ja gräva ur och vad ska ja isolera med? Tanken är bara att nya klinkern ska vara behaglig och inte iskall att gå på.

Är de någon risk att göra gräva ur och isolera? De e så lite yta så ja tänker att de e inga problem

Tacksam för funderingar och svar!!
 
Vet du något om grundläggningen? Vad är det för byggnadsår? Är det platta på mark eller gjutna syllar?
Är det tjocka murade hålkärlsväggar väggar eller lättbetongväggar?

Du behöver ca 10cm cellplast S80 för att grundisolera golvet om du inte har golvvärme. Bör gå att gräva ut, men lite beroende på vad du har för typ av grund och väggar så kan det dimensionera hur mycket du kan gräva ut.

Att ta upp ett par mindre inspektionshål om 150mm går alltid, så kan du avgöra fukt, djupt och grundläggning.
 
Det hjälper nog inte alls att isolera sådär fläckvis. Kylan kommer ledas in horisontellt i betongen från omgivande golv.
Källar-klinkers blir aldrig behagligt att gå på om man inte värmer den. Möjligtvis på sommaren om man vill ha svalka.

Höja golvet något ? Limma 30mm eps på betongen och klinkra på den ? Då bryter man köldbryggan helt vilket du inte gör med isolering under 2.5m2 plattdel.
Annars en liten snygg matta o stå på.

Nej det är troligtvis ingen risk att bila ur plattan. Men du bör ha koll på om det kan finnas avloppsrör därunder.
 
C corre skrev:
Vet du något om grundläggningen? Vad är det för byggnadsår? Är det platta på mark eller gjutna syllar?
Är det tjocka murade hålkärlsväggar väggar eller lättbetongväggar?

Du behöver ca 10cm cellplast S80 för att grundisolera golvet om du inte har golvvärme. Bör gå att gräva ut, men lite beroende på vad du har för typ av grund och väggar så kan det dimensionera hur mycket du kan gräva ut.

Att ta upp ett par mindre inspektionshål om 150mm går alltid, så kan du avgöra fukt, djupt och grundläggning.

Oisolerad betongplatta från 71. Ytterväggarna är betonghålsten och innerväggarna är lättbetong. Om jag tar några inspektionshål och sen märker att de e katastrof av någon anledning. Var är lämpligast att fylla igen med?
 
L largab skrev:
Det hjälper nog inte alls att isolera sådär fläckvis. Kylan kommer ledas in horisontellt i betongen från omgivande golv.
Källar-klinkers blir aldrig behagligt att gå på om man inte värmer den. Möjligtvis på sommaren om man vill ha svalka.

Höja golvet något ? Limma 30mm eps på betongen och klinkra på den ? Då bryter man köldbryggan helt vilket du inte gör med isolering under 2.5m2 plattdel.
Annars en liten snygg matta o stå på.

Nej det är troligtvis ingen risk att bila ur plattan. Men du bör ha koll på om det kan finnas avloppsrör därunder.
Funkar de? Direkt limma 30mm eps efter ja rivit klinkern? Måste flyta på den innan klinker?

Ingen erfarenhet av att bila i platta. Men hur undviker man att bila/borra i rör?
 
LKsystems har golvvärmesystem med EPS-plattor som limmas med "flytfix" mot betonggolvet. Sedan har de en tunn-AL-plåt för att fördela värmen. Men man måste ju inte installera värmeslang i skivorna...
Läs om deras system här https://www.lksystems.se/sv/produkt...arande-golv/lk-sparskiva-eps-16_77746461.aspx På dessa plattorna limmas klinkers direkt på.

Om man har lite större plattor typ >= 15*15 så borde man kunna limma dem direkt på typ
https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/eps-s200-raka-600x1200x20-(18-0-kvm) .

Jag har själv bara använt LK EPS-16 och direktlimmat klinkers på dem. Men med golvvärme.

Värmemässigt tror jag att eps ovanpå betongen fungerar bättre än att isolera del av golv under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.