Hej kära forum medlemmar.

Har varit husägare nu i 1 år, köpt en gammal byggmästarvilla (1955 - stenhus) som är helrenoverad, alltså budgeten räckte endast till att renovera inomhus.

Nu är det så, källaren är cirka 136 kvm, och hel renoverad. Sedan två månader tillbaka kan jag se följande märke på väggen; var god och se bild. Den är cirka 2-3 cm i höjd och längd är cirka 20-30 cm. Det känns som en väldigt torr skorpa, när jag rör vid det så blir det puliveriserat...Kan man skrapa bort det med sandpapper och måla om?

Torrt, pulveriserat märke på källarvägg ovanför golvlister, misstänkt fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar från en orolig husägare :(
 
Ja, visst kan du göra så, men sannolikt kommer fuktmärkena tillbaka.

Vad som är mer intressant - eller skrämmande - är ju träslisten och golvet. Framför allt trälisten riskerar att vara fuktig eftersom den ligger mot cementen och kan därmed lätt mögla.
Hur är det med golvet, vad finns under? Är det ett ventilerat golv? Annars har du möjligen ännu mer problem där,
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Hej Ylven,

Trälisten är nylagd, likaså laminat golvet. Under Laminat golvet finns det klinkler golv (gammalt från 80-talet med 2 olika nyanser, ville ha det enhetligt därmet laminat) och under klinkler är det betong/cement. Innan vi la trälisten fanns det inga fuktmärken.
 
Klinkergolv är ju inte i sig ogenomträngligt mot fukt, vilket är orsaken att man har tätskikt när man ska lägga klinker i badrum. Det betyder att det kommer att finnas en fuktbelastning.
Trälisten kommer att få mögelpåväxt så småningom.
Att mot den bakgrunden bekymra sig om lite färgsläpp på putsen ter sig som att sila mygg och svälja kameler. Det du har gjort verkar ju som en enbart kosmetisk renovering utan att bry dig om vad som anses som säkra lösningar.

Jag har själv renoverat källare, dock efter att det dränerats och isolerats utvändigt. Vi tog bort allt organiskt samt plastmattorna på golvet. Under plastmattorna var det mögel. Vi la klinker och slipade bort all tidigare färg på ytterväggarna, putsade om och målade med kalkfärg. Sedan var det inga problem längre.
 
  • Gilla
NilsJacob och 1 till
  • Laddar…
Hej Ylven,

Tack för dina väldigt insiktsfulla råd, skall absolut hålla det i åtanke. Vill bara poängtera att jag nyligen blev husägare (first time) och jag lär mig fortfarande.

Med tanke på fukten i väggen, när hade du sagt att det krävs dränering? Efter dräneringen kan jag slippa bort det lilla fuktmärket som finns och därefter måla om? När jag köpte huset för 12 månader sedan, och jag tog hit besiktningsman som gjorde fuktmätningar, så sa han att det var alldeles normala värden och behövde inte oroa mig för något :/

Ha det fint Ylven
 
Välkommen som husägare.
Om du stänger in fukten med organiska material så måste du göra något på utsidan också. Alternativet är att låta huset andas genom materialen och du kanske inte behöver göra något ute på många många år.
Eftersom fuktmätning vid köpet var bra skulle jag slita ut laminatet och lägga klinker istället.
 
Hej TomasJor :)

Haha tackar och bugar.

Ok toppen, jag har ju fönster där nere. Så låta de stå halvöppna eller på glänt under dagarna?

Ha det bäst.
 
Kontrollera ventilationen, stäng fönstren och sätt gärna in en avfuktare.
Ps, Sorptionsavfuktare ger även lite värme.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Jag vet inte om vi förstår varandra här.

Du har köpt ett gammalt hus med källare där det inte är omdränerat. Även om källaren var bra när besiktningsmannen mätte så kan allt sådant ändra sig när du ändra på materialen i källaren då det påverkar hur fukt vandrar.

Fuktmärkena på väggen är absolut inte farliga för varken hus eller hälsa. Det är enbart en kosmetisk skada.
Du kan antingen fixa det på det vis du föreslog i din trådstart. Det kommer nog inte att hålla så länge, kanske får göras om varje år, men det är som sagt enbart kosmetika.

Då är det värre med laminatgolvet och listen. De kan leda till mögel som påverkar er hälsa.

Generellt sett så lägger man aldrig täta material eller organiska material direkt mot yta som kan vara utsatt för fuktvandring. Just pga risken för mögel.

Vad det gäller att dränera om så kanske det inte behövs för huset egentligen, men fuktgenomslaget i väggen kommer sannolikt att upphöra om du dränerar om.

Golvet kommer aldrig att bli helt fuktsäkert då du ju inte kan dränera om och isolera *under* golvet. Klinker är därför bäst i källare.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Kontrollera ventilationen, stäng fönstren och sätt gärna in en avfuktare.
Ps, Sorptionsavfuktare ger även lite värme.
Tack så mycket, uppskattas mycket
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Jag vet inte om vi förstår varandra här.

Du har köpt ett gammalt hus med källare där det inte är omdränerat. Även om källaren var bra när besiktningsmannen mätte så kan allt sådant ändra sig när du ändra på materialen i källaren då det påverkar hur fukt vandrar.

Fuktmärkena på väggen är absolut inte farliga för varken hus eller hälsa. Det är enbart en kosmetisk skada.
Du kan antingen fixa det på det vis du föreslog i din trådstart. Det kommer nog inte att hålla så länge, kanske får göras om varje år, men det är som sagt enbart kosmetika.

Då är det värre med laminatgolvet och listen. De kan leda till mögel som påverkar er hälsa.

Generellt sett så lägger man aldrig täta material eller organiska material direkt mot yta som kan vara utsatt för fuktvandring. Just pga risken för mögel.

Vad det gäller att dränera om så kanske det inte behövs för huset egentligen, men fuktgenomslaget i väggen kommer sannolikt att upphöra om du dränerar om.

Golvet kommer aldrig att bli helt fuktsäkert då du ju inte kan dränera om och isolera *under* golvet. Klinker är därför bäst i källare.
Tack bästa Ylven för utomordentligt svar. Uppskattas mycket vännen!:D
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Detta problem finns i massor av källare. Det har fungerat jättebra i alla år som källare sen kommer nån på att det ska renoveras och bli mysigt och då kommer problemen. Låt källare va källare.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Helt rätt Stefan, men det funkar bra med avvfuktare fick jag precis reda på :D
 
WhatIF WhatIF skrev:
Helt rätt Stefan, men det funkar bra med avvfuktare fick jag precis reda på :D
Är det mig du hänvisar till?
I så fall så vill jag poängtera att du bör återställa golvet i källaren till något som kan andas. Tills det är gjort är det bra att köra avfuktare för att minska dina problem.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Hej,

Köpte avfuktare idag, och"fuktighetsnivån" ligger på 30% vilket är jätte bra?

Ska man lämna tillbaka den eller behålla avfuktaren?

PS. Då kan jag slippa av det lilla märket som syns och måla över med vit kalk färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.