Hej!

Jag håller på att renovera köket. Klinkers med vattenburen golvvärme ska läggas (12 kvm) och då bjälklaget var i klenaste laget har jag förstärkt detta samt monterat spånskivor 22mm i höjd med bjälklaget (mot 45x45 reglar).
Över detta ska det nu armeras samt flytspacklas 3 cm. Jag tänkte fästa slangen till den vattenburna golvvärmen i
armeringsnätet.
Nu är bjälklaget isolerat med cirka 1dm sågspån. Jag funderar på att byta detta mot stenull men är inte helt hundra på detta. Några klara fördelar förutom brandsynpunkt? Antar att isoleringsförlusten som spån ger ändå kommer huset till gagn ändå? Källaren under köket har dålig uppvärmning i den delen under köket (håller cirka 4-5 grader lägre temperatur än övervåningen).
Huset är från 1936 med självdrag, uppvärmning med luftvattenvärmepump.

Renoveringsfas av köksgolv med exponerade bjälkar, spånskivor och gamla golvskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på köket. Elementet ska bort och golvvärmen ska kopplas
på där via shunt.

Med vänlig hälsning, Johan
 
Redigerat:
Värme stiger ju mest uppåt, så ur isoleringssynpunkt så spelar det nog ingen roll. En fördel med stenull är väl att den inte binder vatten som spånet. Men det har man bara nytta av om man får läckage. Spånet kan nog ligga fuktigt i länge inna man märker det. Med stenull så borde det blöta genom snabbare , upptäckas snabbare.

Så länge allt är som det ska så är det nog egalt med stenull/spån.

När jag renoverade toaletten på boplanet så struntade jag helt i isolering mot källaren. Det blir ju inspekterbart på annat sätt utan isolering som ligger i vägen.
 
Tack för svar!

Då tror jag att jag helt enkelt bara fyller
på med spånen igen!

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.