Hej
Vad kul att många skrivit .
Lite uppdatering
En anmälan har upprättats s.k tillsynsärende
Så jag kommer åka på en avgift...Hur stor den är här jag ingen aning om.
Handläggaren vill träffas och prata...
Dom har varit och fotat och mätt mina fönster. Tror att jag är körd :(
 
  • Ett modernt vardagsrum med stora fönster, vita väggar, trägolv, draperier och mörka möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är huset

Linser det lilla fönstret till vänster ...Nu är där 3 stora fönster...
 
  • Vit villa med svart tak och tre stora fönster på vänster sida, grönt gräs framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Jag tror att man slipper avgift om man åtgärdar innan byggnadsnämnden tar beslut, men någon annan kan kanske bekräfta det.
Går det att temporärt sätta fasadpanel framför det stora fönstret och därmed få ner fönsteröppningen till ursprungligt?
 
Jag vägrar göra om å byta igen.. det kommer kosta så jävla mkt å bli så mkt fulare :(
 
harry73
Du blir så illa tvungen att göra om det igen. Frågan är bara hur snabbt du gör det och hur mycket det kommer att kosta dig i slutänden.
Försök och gör en tillfällig konstruktion som man kan ta bort och sätta för igen vid behov.
 
Kan någon förklara för mig ..är det här detaljplan ?? Är det här det ska stå vad man får å inte får bygg m.m ??
 
  • Kartutdrag som visar en detaljplan med markerade områden för byggnation, parkering och naturytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, tillsammans med andra dokument du bör kunna hitta på samma ställe så får du en samlad bild av vad detaljplanen säger om ditt område.
 
harry73
Men det kommer inte att säga något om dina fönster och kommunen kommer fortfarande kgäva dig på sanktionsavgift och därefter kräva ändring med vite om du inte gör det.
Du kan kanske vinna striden, men inte genom att vägra ändra husets utseende
 
T Thegameee skrev:
Jag vägrar göra om å byta igen.. det kommer kosta så jävla mkt å bli så mkt fulare :(
Smaken är ju som baken, men huset ser ut vara från nånstans 20-tal och då är ju verkligen inte den utformning du bytt till något som passar in med ursprungsstilen. Jag har full förståelse för om du tvingas återställa, men förstår också det sura i kostnaden. Ta in en arkitekt eller annan kunnig person som kan hjälpa dig få till en lösning som lirar med husets övriga utseende så får du nog igenom ett bygglov.

Ledsen att säga det, men jag tycker inte det där borde passa in alls utan att sett nya fönstret utifrån, kan du inte posta en efterbild utifrån. Att det blev finare inifrån förstår jag.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
E evesve skrev:
Kan även vara farligt att skriva för mycket ärligheter här. Även bygglovshanterare kan väl läsa tråden.:cool:
Jepp, det kan de. Och alla bygglovsarkitekter är inte idioter även om den allmänna åsikten i detta forum verkar tro det. Jag är imponerad av hur kreativiteten flödar när det gäller att ”lura” handläggarna.
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 1 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Ljuga ska man akta sig för. Det är dock fullt lagligt att vara ointelligent och inte förstå orsakssamband
Men det betyder inte att man inte ska stå till svars för sina handlingar. Tycker man något är krångligt i byggprocessen finns det kunnigt folk att anlita.
 
Hur har det gått, blev det någon avgift och vad slutade det hela med?
 
Gick TS under jorden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.